Det är lite svårt att hitta problemet när man inte själv ser, eller känner, problemet...

Vi har under två år renoverat vad som förr varit en sommmarstuga. Vi har byggt ut, rivit innerväggar, bärande väggar(nu sitter balkar där i stället), vi har satt in nya fönster osv.

Från början var detta ett bygge där huset skulle byggasut med ca. 40 kvm på två våningar, Huset är ett suteräng hus med "berg i dagen" i källaren. Vi bor på markplanet och vårt sovrum, badrum, tvättstuga och förråd ligger i källaren

Därför har vi använt byggpapp som spärr, eftersom de andra väggarna haft så och snickarna inte tyckte att vi skulle plasta halva huset... När det var gjort så fortsatte vi och renoverade hela huset... (skulle man ju så klart ha tänkt på tidigare...)

Egentligen är endast reglarna kvar från det "gamla" huset.

Fasad,isolering och innerväggar (osb och gips) är nya.

Vi har haft lukten i ca 6 månader och jag har vid något tillfälle frågat min fru, när jag kännt en lukt. "Är det den här lukten jag känner nu som du känner jämt? och det har visat sig stämma.

Lukten är lite frän, gammal, kryddig, smutsigt.. nästan?
Men däremot inte den klassiska "fuktdoften"
I början kändes det ju som att det skulle vara jag som luktar så:) eftersom jag inte känner lukten... Men det är det inte heller...

Vi har inga tilluftsventiler i huset, men i varje fönster finns "ett sånt där avlångt luft intag "

Vi har alltid haft ett självdrag men jag inbillar mig att huset är så mycket tätare nu så att spisfläktskanalen och kasetten i vedspisen får tjäna som kanal att driva bort innomhusluft.

Då jag som sagt inbillat mig att vi kanske har för dålit ventialtion har jag tagit ut ett hål i toaletten, där jag satt en badrumsfläkt som gått i ca tre-fyra veckor nu.

Jag hade räknat med att det skulle bli skillnad i lukt nu när vi skulle börja pressa ut luft kontinuerligt från huset. Vi byter förmodligen luft åtskilliga gånger under ett dygn.

Men enligt min fru är lukten kvar och det har egentligen inte blivit någon skillnad..(?)

Vad gör jag nu?

Är det någon som har några ideer om var jag börjar rota/hur börjar jag rota i detta..?

Tacksam för svar.
 
Luktar det i båda våningarna? Är du säker att det inte är mögel någonstans?
 
På beskrivningen så tycker jag det låter som "stuglukt". Dvs en lukt som är oerhört vanlig i sommarstugor när man kommer dit efter lång frånvaro.

Stuglukt beror på fukt, men jag är inte säker på om det är just mögel i fuktens släptåg som är orsaken, eller om det är något annat fuktrelaterat problem.

En ytterligarer fundering: Om du har tryckimprengerat virke som utsätts för fukt så uppstår också en speciell lukt. Vet dock inte hur det luktar har bara hört talas om det. Problemet är vanligt i hus med platta på mark från 70- talet där man gjöt in syllen i betongplattan.
 
Inget utanför fönstren som luktar? ...och åker med in i ventilerna.

Inget speciellt man använt vid renoveringen? Ättika?

Kan de gamla reglarna verkligen lukta, tror inte det.

Be henne sniffa ordentligt överallt, kanske et finns just en plats där det luktar mer. Både mot golvet o mot taket.

Sista lösningen ta dit någon som kan kolla om det finns mögel.
 
Jag slogs av tanken att det kanske kan vara kattpiss ni känner lukten av. Det kan sitta kvar i väggarna och öka och minska i intensitet beroende på till exempel luktfuktighet. Har ni bytt ut all isolering? Eller är det kanske en grannkatt som går och skvätter utanför?
 
Fuktig isolering luktar ju kattpiss...
 
Hej och tack för era tankar och ideer

# Samtlig isolering har bytts ut så jaghar svårt att tänka mig att det är isoleringen som luktar, förutsatt att inte den nya isoleringen blivit blöt på grund av något läckage...
Jag inbillar mig dock att, om jag har ett läckage, så borde jag ha sett det vid det här laget, någonstans iform av "mörk fläck" eller vad som helst...

# Utanför känner vi ingen lukt.
Jag har dock inbillat mig att det kan läcka in lukt från altanen som är av tryckimpregnerat virke, och samtidigt ligger mot den sida av huset där hon tycker att det luktar.
Min fru har krypit runt och luktat, runt eluttag, vid fönsterlister, vi har öppnad doslock och luktat i på denna vägg, då jag inbillar mig att vi då kommer åt lukt som ligger "bakom" ytbeklädnad i form av gipsskivor och osb-skiva. Men tycker inte att hon känner "mer" lukt från dessa områden

# Jag har letat i källaren för att försöka se syllen innifrån och är relativt säker på att den inte är av tryckimpregnerat trä.

Jag är oerhört tacksam för era tankar och ideer.
Fortsätt gärna att skriva ner ideer. Jag kommer så fort jag bara får möjlighet att kontrollera era tankar så att vi kan avfärda en efter en... :confused:

Tack ska ni ha

Mvh Peter
 
konichiwa girl skrev:
Jag slogs av tanken att det kanske kan vara kattpiss ni känner lukten av. Det kan sitta kvar i väggarna och öka och minska i intensitet beroende på till exempel luktfuktighet. Har ni bytt ut all isolering? Eller är det kanske en grannkatt som går och skvätter utanför?
Eller kanske buxbom växer utanför...var på en husvisning en gång och det luktade förskräckligt inne i huset, en hel del folk flydde visningen med rynkad näsa, de som var kvar upptäckte till slut att det berodde på en buxbomrabatt intill huset strax under ett luftintag.
Men kattpisslukt är ju ganska fränt och luktar det så borde nog alla känna lukten och inte bara frugan.
 
Buxbom..?
rosor, rododendron, tulpaner, björk, tall och gran är väl ungefär vad kan jag urskilja i faunaträsket. Jag får fråga frun om vi har något som heter buxbom i trädgården...:)
 
Peewe skrev:
Buxbom..?
rosor, rododendron, tulpaner, björk, tall och gran är väl ungefär vad kan jag urskilja i faunaträsket. Jag får fråga frun om vi har något som heter buxbom i trädgården...:)
Fauna = djur, flora = växtlighet ;)
Men om du inte känner en tydlig doft av kattpiss så är nog det inte buxbom som är boven, även om det finns varianter som inte luktar så väldigt mycket.
 
:D Haha
Nacka ligger grymmt nära Stockholm, med betong, T-bana och gatusten...
Fauna, flora och lätta är svårt att hålla isär... hm...

Jag ska med andra ord inte köpa buxbom till min fru på bröllopsdan...
 
Byt fru
 
Tror inte det hjälper att byta fru.. Kan dra med sig fler problem.:D:D
Men hur ligger det till med källardoften? Du nämner att det enda som finns kvar är de gamla reglarna. kanske en fuktmättning är på sin plats....

Sitter själv i ett mögelhus.Doften är vad man kallar jordkällare.Kan jämnföras med dålig jord i krukväxterna. Kanske det luktar mer när hon vattnat växterna?
 
Det är inte nån katt som hjälpt frun att vattna i krukorna:p

Mvh
 
Kanske inte så lätt att slå av all ström i huset nån dag för att känna om det blir bättre, men det skulle i alla fall utesluta eventuellt elfel som ligger och "pyr".
T ex. drosslar i gamla lysrörsarmaturer kan ju lukta lite mysko när de blir brända.
Kanske går att skruva ur nån säkring i taget under ett par dar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.