Mina 2 cent:

Tyvärr kommer det inte att hålla emot marktrycket om du hade tänkt att ställa dom på varandra. Det kanske skulle funka om du lade dem ner och murade ihop dem. Ett annat alternativ skulle vara att bygga muren av till exempel lecastenar och sen sätta kantstenen som beklädnad.

/fredrik
 
En barriärmurs hållfasthet ökar med dess lutning in mot den belastande massan. Men belastningen är självklart inte densamma på en mur som bara ska begränsa a. en plan gräsmatta utan belastning, b. en plan grusad yta som belastas av tung trafik och c. en många gånger högre slänt med lös lera.

Jag skulle avråda från en sådan kallmur av kantställd kantsten i fallen b. och c. Däremot skulle jag våga ett försök i fallet a. Barriären bör hålla, givet att du bygger med rejält underarbete (dränerat genomsläppligt och med dugligt bärlager under stenmjöl). Bygg med något tiotal graders lutning in mot lasten!

Hållbarheten ökar också om du vågar dig på att lägga vanlig RV6. De får högre mått om du ställer dem på kant, så att du kanske kan nöja dig med att lägga två varv sten (summa 40-50 cm färdig totalhöjd över mark). Isåfall rekommenderar jag dig att vända nedre varvets jämna smalsida uppåt och vända övre varvets motsvarande jämnsida neråt. Då får du en fin skarv. Krönet vill du säkert ändå täcka med någon plantering, som flödar ner över graniten.
 
Redigerat:
Instämmer med ovanstående om att lastmönstret är kraftigt dimensionerande på detta. Hadde liknande höjder att hantera för min infart och där blev det betongelement av L-typ för att det skulle hålla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.