Hur nära markslingor för jordvärme kan man planera träd?

1,2 meter är vad jag förstått minimum avstånd mellan markslingor, rekommenderat 3 m. Blir systemet ännu effektivare man har ännu större avstånd mellan slingorna, om ja, när blir avståndet så stort att mellanrummet inte längre spelar någon roll?
 
_David_ skrev:
Hur nära markslingor för jordvärme kan man planera träd?

1,2 meter är vad jag förstått minimum avstånd mellan markslingor, rekommenderat 3 m. Blir systemet ännu effektivare man har ännu större avstånd mellan slingorna, om ja, när blir avståndet så stort att mellanrummet inte längre spelar någon roll?
cc1 m brukar man räkna, men det blir som sagt efektivare ju längre isär du får slingorna, så det är möjligt att dom endrat rekomendationerna till 1,2 på sina ställen.

jag har ingen uppgift på när man når ett sånt avstånd så det inte gör nån skilnad att öka mera, men 2m från huset säger man ju, så det är väll där i krokarna. Och 2m från varje slinga ger ju cc 4m så gisnings vis vinner man inget på att ha längre isär en 4m, & jag tror knapt du kan mäta skilnaden efter 2m.

det väger ju in hur lång slingan är också, har man för kort slinga så kyler man ju graftigare & då kryper ju kyla längre från slangen & sen har ju olika mark olika bra värmeledningsförmåga.

men om du ska plantera träd så kan du göra det rakt ovanför slingan, det ska funka (slingan ligger ju på 1m djup)
 
Tror inte mina kan räknas som korta slingor, ska ned med 2 x 400 till en Termia diplomat 10, marken består till största delen av sand, men enligt röris så skulle det gå att köra på 2 x 300 men att 400 skulle vara optimalt, eftersom det fanns tomt att ta av. Är det olika djup på slingorna beroende var i Sverige man ska lägga ned? Min ska tydligen ned på 90 cm.
 
_David_ skrev:
Tror inte mina kan räknas som korta slingor, ska ned med 2 x 400 till en Termia diplomat 10, marken består till största delen av sand, men enligt röris så skulle det gå att köra på 2 x 300 men att 400 skulle vara optimalt, eftersom det fanns tomt att ta av. Är det olika djup på slingorna beroende var i Sverige man ska lägga ned? Min ska tydligen ned på 90 cm.

slingan ska liga under tjälen på vintern, men så ytligt som möjligt = olika djup beroende på var i landet man bor.

det är bättre att komma lite för djupt, än lite för grunt.

sen så ska ju slingan ligga plant, ellr ha högsta pumpten mot värmepumpen, bara för att lättast bli av med luften
 
CarMan skrev:
slingan ska liga under tjälen på vintern, men så ytligt som möjligt = olika djup beroende på var i landet man bor.
Okej, Gävletrakten känns ju ganska norrut i dessa samanhang... Låter ju som om man vill gräva ned den till minst 1,5 m, bara för att :surprised:
Måste nog ta ett extra snack med röris
 
I mark som normalt blir snötäckt kryper inte tjälen ner så många dm fråga nån som har grävare, dom borde veta. Jag tror i alla fall att 1 meter borde räcka.
 
elmont skrev:
I mark som normalt blir snötäckt kryper inte tjälen ner så många dm fråga nån som har grävare, dom borde veta. Jag tror i alla fall att 1 meter borde räcka.
ja inte ska du djupare än 1,1 m det tror jag inte, men 0,9 lät i minsta laget, även om tjäen en normal vinter bara kommer 0,5 eller så (man vill ja ha marginal, om kylan kommer före snön.
 
Vet någon om det finns någon gällande tabell att gå efter när det gäller djup för markslingor, någonstans måste du de 90cm jag har fått uppgift om komma från.
 
Det fungerar nog inte med nån tabell för ena året kommer snön innan marken har fruset och näst kanske det inte kommer nån snö alls, men det är ovanligt att tjälen går ner 1 meter i marken och skulle tjälen nå ned till slangen händer inget annat än att man tappar lite effekt på anläggningen.
 
_David_ skrev:
Okej, Gävletrakten känns ju ganska norrut i dessa samanhang... Låter ju som om man vill gräva ned den till minst 1,5 m, bara för att  :surprised:
Måste nog ta ett extra snack med röris
Vid umeå räknar man 1,2 m djup..

Men va inte o kör skoter där slingan är ner grävd.. ;D
 
elmont skrev:
Det fungerar nog inte med nån tabell för ena året kommer snön innan marken har fruset och näst kanske det inte kommer nån snö alls, men det är ovanligt att tjälen går ner 1 meter i marken och skulle tjälen nå ned till slangen händer inget annat än att man tappar lite effekt på anläggningen.
Men någon form av riktvärde/tabell måste det ju finnas, annars borde alla rörisar bara höfta till med något. Eller kan det vara så illa att på samma ort beroende på firma säger de olika saker? :-?
 
2an skrev:
Men va inte o kör skoter där slingan är ner grävd..
Hehe, bland det första jag fick lära mig som liten var att skotrar var av ondo ;)
(pappa pratde mycket om skördeförluster pga. buskörning med skoter på åkrarna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.