Hörde talas om att armeringen skall jordas vid gjutning av platta vid t.ex. stallbygge. Brist på detta skall ha förorsakat en djurbesättnings död.

Kan någon bekräfta eller dementera?

För mig låter detta mer som om något annat varit fel i installationen. För visst torde en platta med ingjuten armering vara nära en nollpotential, eller?
/ J

 
Hur det är med djurdöden vet jag inte men armeringen ska svetsas i hop och anslutas till PUS jorden
 
elmont skrev:
Hur det är med djurdöden vet jag inte men armeringen ska svetsas i hop och anslutas till PUS jorden
Vi har ett stall där armeringen i en platta är på ca 130 kvm, ojordad.

Skall jag bila upp och ansluta mot inkommande elanslutning (jordpunkten)?
Tufft jobb, men genomförbart...

/ J
 
  • Gilla
iprincip
  • Laddar…
Du skulle behöva bila upp hela plattan för alla armeringsmattorna ska god elektrisk kontakt med varandra om det ska vara nån mening med att jorda, så vore det mitt stall skulle jag blunda. Men satsa på jordfelbrytare så kanske kusarna överlever.
 
  • Gilla
Clabbe34
  • Laddar…
Armeringsnäten svetsade jag samman för bästa styrka.
Så om jag bilar upp ett hörn så skulle jag ju kunna ansluta armering mot jord. Sedan får jag göra samma sak i spolspiltan.

Hmm... vart lite att fundera på där.

/ J
 
Använd INTE koppartråd om du ska koppla på mattan utan galvad tråd som du med en plint kopplar ihop med kopparledningen, gärna någon stanns där det inte är så frätande miljö
 
tyvärr brukar det bli sådär med ojordade plattor när elektrikern inte varit tillfrågad förrän det är färdiggjutet... :(
 
Hur länge har detta varit ett krav och hur många incidenter/skador hade man innan dess?

För mig låter det som att be om att armeringen skall kunna rosta att koppla samman den elektriskt. Någon form av minimal potentialskillnad får du säkert och då gäller det att det är hundra procentigt torrt omkring.
 
Byggjanne skrev:
Vi har ett stall där armeringen i en platta är på ca 130 kvm, ojordad.

Skall jag bila upp och ansluta mot inkommande elanslutning (jordpunkten)?
Tufft jobb, men genomförbart...

/ J
Nej du behöver inte bila upp golvet. Någonstans på nätet finns det beskrivet hur man kan göra en potetialutjämning av befintliga plattor utan ingrepp i plattan. Jag hittar inte länken just nu men en sökning på potentialutjämning eller "bygga stall" ska hitta den.

Normalt så ska wiren i plattan klamras mot varje armeringsmatta på två ställen men eftersom du har svetsat ihop mattorna så borde det räcka med att ansluta i en punkt och då kanske det är ganska lätt att picka fram en bit at en matta. Annars har du ett godtagbart alternativ nedan:

I korthet så gräver man ner en 25 kvadrats kopparwire runt hela plattan och ansluter den till elsystemets jord. Boxinredning, fönstergaller och vattenledningar ska också anslutas. Man gör potetialutjämning för att minimera så kallade vagabonderade strömmar, sånt som en del elöverkänsliga människor mår dåligt av. Djur är visst mera känsliga än oss för detta. Det är ju inte så att man får dödliga stötar i ett stall som inte är potentialutjämnat om elinstallationen i övrigt är korrekt. Jordfelsbrytare är ju som bekant ett måste bland annat.
 
T
Lantbruk är inte min starka sida, men jag har för mig att det var ett åsknedslag där strömmen for fram genom vattenledningen som tog livet av några djur i ett fall.
Sen var det en dålig el-installation som orsakade eldsvåda, se nedan.

2004-12-10 Elfel orsakade branden
Närmare hundra nötkreatur och ungdjur brann inne när en ladugård i Tidan brann ner till grunden. Trots den omfattande branden lyckades polisen hitta orsaken. Vid den tekniska undersökningar i trädelen av byggnaden hittades elkomponenter som uppvisade sådan skada att polisen tror att de orsakade branden. Endast sju av de cirka hundra nötkreaturen som var inne i ladan räddas.
Källa: Skövde Nyheter


Tror att mlkjhr råd ligger bäst till, jag hittade följande länkar:

http://www.e.lst.se/NR/rdonlyres/D6...4D80EB4410/0/utegangsdj_Tredjekorrekturet.pdf

eller:

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

Obs-291 sidor....
 
  • Gilla
Lyckebovägen
  • Laddar…
Jorda armeringen, gäller det även vid husbyggen eller är det bara vid stalla och liknade?
 
Även nybyggnad av hus. Man skall även potentialutjämna all inkommande elektriskt ledande media, tex fjärrvärmerör, vattenrör i metall osv.
 
Finns inget i texten som säger att man MÅSTE ha potentialutjämning i armeringen i småhus men att det rekommenderas, men inkommnde rör som zombie skriver skall potentialutjämnas.
 
Var ska PUS sitta rent fysiskt i en villa? Måste den sitta i mätarskåpet vid inkommande PEN eller kan den lika gärna sitta i någon undercentral om det är femledarsystem och tillräcklig area däremellan?

Om man har femledarsystem enligt ovan och vattenrören är jordade via elpannan, kan man då anse att vattenrören är potentialutjämnade (i praktiken)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.