Hej!

Vi bor i ett gammalt hus med en väldigt liten vind, övervåningen är "halvplan", dvs rummen har snedtak, så vinden är egentligen bara en mindre del av taket. Det är endast kryphöjd där.

Jag har alltid trott att vinden var tilläggsisolerad, vilket det sett ut att vara när jag tittat upp i luckan.
Men för en tid sedan så tittade jag mer noggrant och såg att det bara är runt själva luckan det är tilläggsisolerat, resten av vindsgolvet är bara isolerat med gammalt sågspån.

Så min tanke är att isolera bättre där uppe nu i höst, problemet är bara att jag har heltidsjobb och studerar halvtid bredvid det (plus att jag gör en del annat).
Så tiden är inte riktigt på min sida, inte plånboken heller för den delen..

I detta har jag två frågor som alla ni experter kanske kan svara på:
1. Hur lönt är det egentligen att isolera en väldigt liten vind, när jag ändå inte isolerar snedtaket? (ja, jag vet, hur subjektiv var inte den frågan??)

2. Måste jag få ut allt sågspån från vinden först, räcker det inte att bara lägga isolering ovanpå?

Vi har ventiler lite längre upp på väggen, installerade 2002 av fackmän, så vinden är ventilerad på ett bra sätt, jag kan utan problem lägga på 30-50 cm isolering och det är ändå långt kvar upp till ventilerna.

//Micke
 
Naturfiber går bra dvs sån som är gjort av återvunnet papper. Annars kan du fylla på med sågspån också det fungerar det med.

Ta inte bort sågspånet om det inte är väldigt kompakt. Är det "för" kompakt så isolerar det dåligt annars är sågspån inte alls så dumt.

Glöm inte att sätta masonit e.dyl så du inte isolerar mot råsponten ;)

Lycka till och glöm inte min vind därefter :D
 
tack för snabba svaret!

Då är alltså cellulosa bästa isoleringen helt enkelt. Sågspån hade jag en väldans massa av förut när jag sågade upp årets ved, nu blir det väl att jag köper isolering istället. Jag eldar ju med ved så jag gissar att det är ganska så bra med någon form av eldsäker isolering. :surprised:

Det här med masonit mot råsponten förstod jag inte riktigt... hur menar du då?

vad är lagom djup med cellulosaisolering? är 50cm överdrivet?

när jag är klar med min vind kommer jag förbi å fixar din :D
 
Du måste ha en luftspalt mot råspånten. en 1"x1" utefter takstolen(& kanske i mitten) och masonite på det så har du en fin spalt. Är inte omöjligt att där redan sitter nåt likande.

Sågspån finns på närmsta sågverk för småpengar.

Tar huset eld så är isoleringen på vinden det sista du behöver oroa dig för. När det väl kommer så långt så är hela huset rejält kört i vilket fall. Därmed inte sagt att man ska vara "ovålig" vid skorstenen osv så att där TAR eld uppe på vinden.

Tjocklek är som att diskutera snörlängder men 3-400mm (totalt) är mer än nog därefter är det nog ren bonus. Jag skulle göra som så att om 1 säck är lite lite så tar man två. Men får man 299 mm med en så struntar man i att gödsla byggvaruhandeln med pengar där.

Gott ser fram emot mindre förbrukning då :D
 
tack, då är jag inne på rätt spår nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.