Hej!
Sitter för närvarande i ett projekt där vi ska designa olika värmelösningar med hjälp av värmepumpar. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om ni kunde komma med lite feedback på vad ni tycker om ert värmesystem och hur användningen av värmepumpen ser ut just för er. Då får jag en väldigt klar bild över hur ägare av värmepumpar ser på dessa, fördelar, nackdelar och användningssätt.

Fokus på projektet handlar om interaktion med värmepumpen - användarvänlighet och annat. Det tekniska fokuset finns inte riktigt då vi i projektet utgår ifrån att detta är "löst". Tex att värmepumpen i sig ger nog mycket värme för att värma huset i fråga.

Frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på är:

Vad har ni för slags värmepump? (Bergvärme, jord, luft osv)

Hur mycket använder ni er värmepump? Hur ofta behöver ni justera inställningarna på pumpen (temperatur tex)? När är det ni behöver justera värmepumpen manuellt? Så tillvida att systemet inte är helautomatiskt vill säga.

Några synpunkter på om ni saknar någon funktionalitet med er värmepump (existerande funktion i dagsläget spelar ingen roll) eller något annat som ni anser saknar eller kunde göras bättre? Hur är själva interaktionen med själva värmepumpen för att exempelvis ändra värmeinställningar, lätt, svår?

Jag tackar på förhand och hoppas att så många som möjligt kan svara på mina frågor. Kanske det gör att ännu bättre värmepumpar produceras i framtiden!
 
Jag har en kraftig bergvärmepump, som är uppkopplat mot et kraftigt radiatorsystem.
när jag instalera värmepumpen så gjorde jag mängder med justeringar på ALLA parametrar, HELA första vintern, o även några små näst följande vinter.
(jag har också kompliterat med inne givare)
efter detta så rör jag aldrig en enda inställning alt fngerar perfekt utan minsta av vikelse.

det enda jag gör är att på våren slå över driften för den vattenburna golv värmen i badrumet, från radiatorkretsen till yttermanteln på varmvatten beredaren.
sen på hösten så växlar jag tilbaka igen.

jag har gjort hela systemet själv o kan mer iditalj förklara om du vill
 
CarMan skrev:
Jag har en kraftig bergvärmepump, som är uppkopplat mot et kraftigt radiatorsystem.
när jag instalera värmepumpen så gjorde jag mängder med justeringar på ALLA parametrar, HELA första vintern, o även några små näst följande vinter.
(jag har också kompliterat med inne givare)
efter detta så rör jag aldrig en enda inställning alt fngerar perfekt utan minsta av vikelse.

det enda jag gör är att på våren slå över driften för den vattenburna golv värmen i badrumet, från radiatorkretsen till yttermanteln på varmvatten beredaren.
sen på hösten så växlar jag tilbaka igen.

jag har gjort hela systemet själv o kan mer iditalj förklara om du vill
Carman, har du 2-rör eller 1-rör och hur har du praktiskt fixat växlingen mellan radiator och mantel (hur ser rörkopplingen ut)?
 
CarMan skrev:
när jag instalera värmepumpen så gjorde jag mängder med justeringar på ALLA parametrar, HELA första vintern, o även några små näst följande vinter.
(jag har också kompliterat med inne givare)
efter detta så rör jag aldrig en enda inställning alt fngerar perfekt utan minsta av vikelse.
Tack för ditt svar!

Vad för inställningar var det du behövde göra för att få det perfekt? Är inte bekant med precis alla funktioner som går att göra med en bergvärmepump heller.

Fler får gärna svara också. Det jag är mest intresserad av att veta är vilka inställningar ni gör på er värmepump reguljärt, eller som i Carman's fall, vilka inställningar ni gjorde för att slippa ställa in värmepumpen hela tiden.
 
Beape skrev:
Carman, har du 2-rör eller 1-rör och hur har du praktiskt fixat växlingen mellan radiator och mantel (hur ser rörkopplingen ut)?
jag har 2-rör system.

till in pucher som styr golv värmen så går det ett rör in o ett ut, som till vilken radiator som helst.

innan puchern så sitter det t-kopplingar på in & ut, sen så är det kulventiler. stänger en kulventil o öppnar den andra, så går vattnet ena eller andra vägen genom t-kopplingen.

varmvatten beredaren är en VPA 300/200. så jag har 200 liter i yttermanteln. det finns även 2 in & 2 utgångar i yttermanteln, så en in & ut andvänder golvvärmen, den andra är för uppvärmning av bereraden.
 
Mort skrev:
Tack för ditt svar!

Vad för inställningar var det du behövde göra för att få det perfekt? Är inte bekant med precis alla funktioner som går att göra med en bergvärmepump heller.

Fler får gärna svara också. Det jag är mest intresserad av att veta är vilka inställningar ni gör på er värmepump reguljärt, eller som i Carman's fall, vilka inställningar ni gjorde för att slippa ställa in värmepumpen hela tiden.
dom instälningar jag gjorde var:
strypa in alla radiatorer så dom gav exakt samma tempratur i hela huset. (har givetvis termostaterna fullt öppna.)
kollade vilken hastighet jag skulle ha på cirkulationspumparna för att få Delta-T på 7-8 grader på varma sidan & 3 grader på kalla sidan
sen laborera jag med värmekurvan så jag hade samma tempratur inne oavsett utomhus tempratur.
sen lekte jag med paralell förskjutningen så innomhus tempraturen vart den jag önskade.
sen starta jag innomhus givaren & prova lämplig plasering, samt lämplig kompenserings "styrka"

Jag har i ett rum, på grund av husets konstruktion fått andvända radiatortermostater för att hålla rätt tempratur

Har även strypt in varmvatten laddningen till Delta-T på 8-9 gtader
 
Jag har en 15 år gammal bergvärmepump som mestadels bara står och går. Det finns en separat termostat i den som man kan ändra på (står på 48 grader och jag har aldrig ändrat på den). Varmvatten får jag från den också.

Termostaten och en kontaktor gick sönder på försommaren efter ett strömavbrott, det kostade runt 5.000kr att få det fixat. Upptäckte då att varmvattenberedaren själv klarar av att ordna varmvatten, även om det går åt mer energi.

Jag tycker det här är optimalt. Det bara står och går och jag har det varmt och trevligt i huset. (Åtminstone om jag kommit ihåg att skruva på elementena när kylan kommer).
 
Vist är det optimalt ur den synvinkeln at du bara trycke på ON & sen funkar allt.
men din 15 år gamla värmepump jobbar med fast kondnsering, vilket betyder att den inte är lika lönsam som en ny, som andvänder flytande kondnsering.

för att klara flytande kondensering så krävs en hel del styrurustning.
 
För att få ett system med flytande kondensering att arbeta bra, så är det jätte viktigt att man har ett bra radiatorsystem som är korekt inställt !

radiatorsystemet är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att få bra lönsamhet & god komfort på ett värmepumpsystem
 
Det är säkert sant som du säger, men en ny pump i den här storleken (den skall klara av att leverera 20kW värme under bra förhålladen), kostar därefter. Och jag kan inte tänka mig att jag får någon vidare payback på att fimpa den här i förtid och köpa en ny.

Elementen är stora rackare, men allt som finns på dem är ett manuellt vred som reglerar hur mycket vatten som kan cirkulera igenom det. Det låter inte riktigt som att det heller uppfyller din specifikation av ett optimalt system.

Men vi har ett stort hus på en bit över 500m2 + 100m2 källare, och mellan 16:e Juli 07 - 15:e Juli 08 gjorde vi av med 44681kWh inkl hushållsel. Det tycker jag är rätt OK siffror med tanke på att kåken till stora delar är byggd i timmer på 1890-talet och saknar isolering i väggarna samt att fönstren är gamla och lite charmigt dragiga. Inga eldstäder igång som understöd heller. Tilläggas kan att vi inte fryser heller, men det blir ju inga temperaturer särskilt långt över 20 grader när kylan biter till.

Jag vet inte hur mycket jag sparar på ett modernt system, men poängen är ändå att bergvärme är ett mycket bekvämt system som inte nödvändigtvis kräver någon civilingenjörsexamen för att ställa in reglagen korrekt.
 
CarMan skrev:
För att få ett system med flytande kondensering att arbeta bra, så är det jätte viktigt att man har ett bra radiatorsystem som är korekt inställt !

radiatorsystemet är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att få bra lönsamhet & god komfort på ett värmepumpsystem
Korrekt inställt radiatorsystem låter ju bra. Typ av radiatorsystem måste ju isåfall också vara avgörande. Någon som vet om man ens kan komma i närheten av att utnyttja en bergvärmepump effektivt med ett 1-rörssystem, någon som har erfarenhet av att ha gått över från 1-rör till 2-rör?
 
Swetrot skrev:
Det är säkert sant som du säger, men en ny pump i den här storleken (den skall klara av att leverera 20kW värme under bra förhålladen), kostar därefter. Och jag kan inte tänka mig att jag får någon vidare payback på att fimpa den här i förtid och köpa en ny.

Elementen är stora rackare, men allt som finns på dem är ett manuellt vred som reglerar hur mycket vatten som kan cirkulera igenom det. Det låter inte riktigt som att det heller uppfyller din specifikation av ett optimalt system.

Men vi har ett stort hus på en bit över 500m2 + 100m2 källare, och mellan 16:e Juli 07 - 15:e Juli 08 gjorde vi av med 44681kWh inkl hushållsel. Det tycker jag är rätt OK siffror med tanke på att kåken till stora delar är byggd i timmer på 1890-talet och saknar isolering i väggarna samt att fönstren är gamla och lite charmigt dragiga. Inga eldstäder igång som understöd heller. Tilläggas kan att vi inte fryser heller, men det blir ju inga temperaturer särskilt långt över 20 grader när kylan biter till.

Jag vet inte hur mycket jag sparar på ett modernt system, men poängen är ändå att bergvärme är ett mycket bekvämt system som inte nödvändigtvis kräver någon civilingenjörsexamen för att ställa in reglagen korrekt.

det finns ingen lönsamhet i att byta värmepump, fören den du har har havererat. (förklara bara skilnaden på fast & flytande kondensering)
har du inte termostater, utan faste vred, så är det bra!
 
jag vet flera som har enrörsystem med gott resultat.

det som är avgörande är hur låg framledningstempratur man har (& den brukar vara något högre på enrörs system)

men som jag sa så är radiatorsystemet den viktigaste komponenten i et värmepumpsystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.