Hej!

Jag ska måla ett betonggolv med epoxy-färg (och epoxy-lack). Jag antar att ångerna inte är hälsokost utan att jag skulle behöva något andningsskydd.

Räcker ett "pappersbaserat" mekaniskt andningsskydd (om man tänker modell dyrare som sluter tätt kring mun och näsa, se bifogad bild), eller finns det något annat man ska ha? Det kanske finns med aktivt kol (är väll förvisso mekaniskt det också) eller vad rekomenderar ni?
 
  • bere_4000.jpg
Du behöver en mask med kolfilter, pappersfiltret skadar mer än det skyddar.
 
Epoxy färg är bland det farligaste att dra i sig då den inte alltid luktar så mycket. Köp en riktig mask typ som rekommenderas ovanför och se till att den är klassad för epoxy, om det nu behövs nått speciellt för just epoxy. Huvudsaken är att du inte drar i dig det.
 
Det farliga med epoxin är inte inandningen, utan hudkontakt.
 
När jag för ca 20 år sedan byggde surfbrädor med epoxy så var det en kille som dog av ångorna som han drog i sig när han liksom mig byggde en surfbräda.
Så ...jo det är jätte farligt...synd att chansa..
 
Men inte den epoxin som finns idag. Inte den vattenburna epoxifärgen iaf.
 
Är det bra ventilerat så är det ingen fara. Det är precis som Räser skriver att det är hudkontakten som är bekymmret. Köp en engångs overall använd bra skyddshanskar och gummistövlar. Skyddsglasögon kan också vara bra
 
Redigerat:
Ok jag förstår...den vi hade var inte vattenbaserad.
 
Verkar ju hätligt det här... :eek:

På den, här i tråden, rekommenderade masken så står det "för organiska ångor från lösningsmedel". Vad är exempel på saker som INTE faller inom den kategorin? (Jag ska läsa lite mer på burken när jag kommer hem.)

Ventiallationen är sådär, det är förståss en källare i ett flerbostadshus som fläckvis ska bättras på.

Mvh,
Andreas
 
Hittade något här (vet ej vad det är för skillnad på A1 och A2):

Vilka filter skall man ha när man arbetar med Epoxi produkter?
- Gasfilter A1 eller A2 kombinerat med partikelfilter P3 .


http://www.srsafety.se/content/view/66/126/
 
En andningsmask med kolfilter bör du använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.