Lite konstigt att RF är högre alldeles under trossbotten än på marken. Rimligtvis borde temperaturen vara högre däruppe o därmed gen en lägre RF. Har ingen klar åsikt om hur snabbt man kan förvänta sig att RF sjunker efter att man startat avfuktaren. Jag hade nog inte så mycket fukt i bjälklag utan det satt mest i marken och försvann därmed snabbt när jag väl plastat marken.

Ett sätt att uppskatta fukttillskott är att mäta temperatur + RF i uteluften och i grundutrymmet och sedan räkna om det till absolut fuktighet vilket man kan göra via denna adress http://www.vaisala.com/humiditycalculator/vaisala_humidity_calculator.html?lang=eng
13.3 grader 63% i uteluften ger 7.30 gram/m3 jämfört med 13.7 gr 67%=7.96 gram/m3, dvs något lite fuktigare i grundutrymmet, men skillnaden minimal och kan vara tillfällig. Om absoluta fuktigheten är betydligt högre i grundutrymmet talat det för fukttillskott från marken (eller för den delen från en läcka) och då kanske det bör åtgärdas i första hand.

Det räcker att hålla RF vid <70%. Vid låga temperaturer kan den tillåtas gå högre. Se bifogat diagram
 
  • MoldRiskDiagr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för många svar och förtydligande av mina frågor / undringar.

Linnex; du skriver att UV inte oroar dig, men vad bör jag komplettera med förslagsvis utanpå min cellplast som är tätad med fogskum för att inte få sönderfallande fogskum eftersom det nu sitter synligt på utsidan?

Anledningen till att jag tog till fogskum var att mina gamla "murade" ventiler var långt ifrån "raka" och att forma till cellplasten efter alla dessa ojämnheter blev mig övermäktigt - då sågade jag till så raka som möjligt och fyllde ut med skum.

Kan jag sätta takpapp på utsidan och hur fäster man det på ett långtidssäkert sätt på frigolit/mur?

Jag har ju tätat mina utifrån och du skriver "tryck in lite takpapp INNAN du sätter dit frigoliten) - tätade du således inneifrån?

Sedan har jag en fundering på avfuktningen och det vatten som skall (?) rinna ut genom våtröret; att den varma luft som blåser ut där är rejält fuktig känner jag, men jag har aldrig sett det droppa eller ser att det är vått på marken nedanför, du skriver Svartöra att din maskin får ihop 4 liter om dagen?

Vänligen

TMC
 
Det är vi med kondensavfuktare som kan mäta den producerade vatten volymen. Med sorbtionsavfuktare har man ingen aning.
 
Fast har man en sorptionsavfuktare kanske man kan mäta temperatur och rf i den avgående luften, och läsa i avfuktarens datablad hur mycket luft som strömmar ut på ett ungefär? Har för mig att någon (Rollo?) skrev 25 kubik/h med HomeDry. Då går det att räkna ut hur mycket vatten som finns där, och veta att man är i rätt härad i alla fall.

25 kbm, 100% RF och 20 grader borde bli runt tre deciliter vatten, alltså drygt 6 liter per dygn. Fast då suger ju avfuktaren in samma volym uteluft och drar därmed in en viss mängd vatten..
 
Nja då måste man räkna med absolut fuktighet i utblåst luft minus den i tillförd luft multiplicerat med volymen. Och så har vi RF mätarnas felmarginal. Blir nog lite krångligt.......
 
Aha, då förstår jag, min våtslang motsvaras alltså av den behållare för vatten som ni har kondensavfuktarna?

Ingen som har någon förklaring i väntan på Linnex i min andra fråga?

Vänligen

TMC
 
TMC skrev:
Tack för många svar och förtydligande av mina frågor / undringar.

Linnex; du skriver att UV inte oroar dig, men vad bör jag komplettera med förslagsvis utanpå min cellplast som är tätad med fogskum för att inte få sönderfallande fogskum eftersom det nu sitter synligt på utsidan?

********

Kan jag sätta takpapp på utsidan och hur fäster man det på ett långtidssäkert sätt på frigolit/mur?

Jag har ju tätat mina utifrån och du skriver "tryck in lite takpapp INNAN du sätter dit frigoliten) - tätade du således inneifrån?


Vänligen

TMC
Ja jag tätade från insidan. och då jag inte tog bort de gamla ventilerna så inbillar jag mig att fogskummet är ganska skyddad från soljuset. Det lillia som kommer in och då fogen är ganska tjock så tar det tid innan det skulle ge upp. Och om det gör det om ett X antal år så får jag väl foga om och lägga en bit takpapp längst in.

Har du fogat från utsidan och det är utsatt av direkt soljus så skydda det på lämpligt vis. Enklast borde vara att måla. Annat alternativ är väl att skruva på en plåtbit eller liknande.
 
TMC - En fundering. Du skriver att avfuktaren går mycket och att muren är ojämn.

Du har väl inte en gammal otät stengrund!?
 
Vad har jag egentligen...?

Nej, det är nog att anse som en murgrund men öppningarna där det tidigare satt koppargaller och nät mot skadedjur är inte speciellt rakt gjorda och det beror nog till största delen på att hålen som en gång var gjordes säkert först raka och fina, men sedan verkar man ha tryckt dit gallren utifrån och "fäst" dessa genom att lägga murbruk runt kanterna på både insida och utsida. Därav är det nu inte så lätt att såga "raka" block av cellplast och bara trycka dit...förvisso hade jag nog i ärlighetens namn kunnat lägga mycket mycket mer tid på anpassningen av cellplasten, nu hann jag med 6 st på en lördag och hade jag koncentrerat mig på någon eller några på samma tid hade jag kanske sluppit fogskummet mestadels.

Däremot finns det två små ventiler där som är igenfyllda med "skrotsten/sprängsten" inneifrån och där har nog aldrig suttit något galler på utsidan. Här är en gjuten gammal stentrappa på platsen för husets ursprungliga entré, men den är idag inbyggd under en altan och där kommer inte ner något solljus alls och går inte att komma åt utifrån - här är det enbart fogskum inneifrån för att fylla ut i alla glipor mellan sprängstenen (liten öppning 20x20 cm).

Ja, en plåt på utsidan som man målar i samma vita puts/slamfärg som grunden i övrigt får det nog blir!

Vänligen

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.