Hva Automower utan tvekan. Det är år 2008 nu:)
Om detta inte tilltalar så köp åtmindstånde en klippare med gjuten kåpa och hjul av aluminium. Typ Klippo eller Stiga PRO. Billiga klippare från snabbköpet av plåt med hjul i plast imponerar inte på mig i alla fall.
För paradgräsmatta ska gräset sammlas upp och allra helst klippas med cylinderklippare. Mulcher eller multiklipp är teoretiskt bra, men min erfarenhet är att de lämnar mycket spår efter sig. Ska det finfördelas som det är tänkt måste gräset vara snustort och klippas mycket ofta. Vi hamnar därför automatiskt på ruta ett, där en Automower fixar detta lätt som en plätt!
 
Grannarna har en klippo med 4,5 hkk, och jag är inte imponerad... Den är alldeles för svag och lämnar ränder efter sig när man klipper ( grannen har just bytt båda knivarna och ändå blir det ränder). Vi har en Partner med plasthjul 56cm klippbredd och har 6,5hkk ( inköpt på COOP) som klipper betydligt bättre än grannens klippo. Deras klippo klarar t ex inte av vår gräsmatta utan man måste höja klipphöjden 2 steg för att apparaten ska orka. Vi har nu kört vår partner 3ggr per vecka i två säsonger och har inte haft några problem alls, grannarna har alltså varit tvungen att byta knivarna och haft sin på lagning och vi köpte våra samtidigt, vår Partner var 1500kr billigare.

För att klippon ska vara bra, behöver man nog gå upp till deras dyrare/kraftigare varianter eller proffs apparater, och inte köpa bara för det står Klippo...Jag har ju hellre en plastig gräsklippare som klipper snyggt än en Klippo som lämnar ränder efter sig och inte orkar något. Om än vår apparat har kortare livslängd så blir ju gräset snyggare klippt och det är ju det som räknas...
 
Klipper man 3 ggr per vecka borde man söka hjälp.. ;)

Skämtåsido, menar du att klippo'n inte orkar klippa när gräset växt nån cm? (Borde ju inte ha blivit längre vid klipping s ofta)
 
Tyvärr är det så att vår gräsmatta just nu växer så det knakar... Vår gräsmatta är mycket tjock på sina ställen och när vi varit bortresta och missat en klippning har grannen hjälpt oss för att vi inte ska behöva använda lie. Grannen klipper alltid sin gräsmatta på den lägsta klipphöjden och det finns ingen chans att hon kan göra det med sin klippo på vår gräsmatta. Den stannar bara efter några meter och hon måste då höja några hack för att den ska orka med. Vår partner är det inget problem med att klippa lågt med, även om vi missat någon klippning.

De billiga Klippo har alltså för svag motor, skulle vi haft en sådan hade vi väl varit tvungna att klippa 4 ggr per vecka för att hålla efter gräset...
Tips om du ska köpa en Klippo köp en dyrare med lite motor i.
 
Har en Klippo Comet som är på 6.5hp, i slutet på tredje året nu. Går som klockan, orkar med att jag inte klipper oftare än jag har tid (kan bli 2ggr/mån om jobbet vill det) och även om den då lämnar strängar så orkar den utan problem. Har dessutom en hel del smygande stenar som kommer underifrån (stora bumlingar) som kniven kan slå i om jag inte upptäcker de i tid. Slipar om knivarna p g a det några ggr/sommar men Klippon går utan problem.

Tror det antingen har att göra med att vi inte köpte billigt utan stabilt (och dyrt) eller så har dina grannar otur - sådant händer också! ;)
 
Mammas handjagare, Gardena 380 c (friklippare) är den bästa klippare alla kategorier, om man ser till gräsets bästa. Man riktigt hör hur fint det blir! 2-250 m2 gräsmatta är en barnlek med handjagare.
Varianten med elmotor, stön, den fixar bara 300 m2. Eller så får man se upp med sladden hela tiden.
Robotgräsklippare, typ Robomow det är nog min melodi ändå...
 
Vi har en Gardena 380AC (batteridrivna m.a.o). Funkar prima. Gräset blir jättefint. Vi har dock inga jätteytor att klippa. Några hundra kvm. Fördel: Tyst, Tyst, Tyst. Kan klippa på tider då motorklippare hade varit BigNoNo enligt Villaägarnas Vett och Etikettbok.

Nackdelar: Funkar dåligt vid fuktigt gräs och långt gräs. Funkar dåligt vid större ytor, men det torde vara lätt ordnat med ett extra batteri.
Rotationshastigheten är lite för låg så klippet kastas inte tillräckligt långt in i uppsamlaren. Man får stanna ofta och putta gräset för hand in i uppsamlaren.

så... har du en relativt liten tomt (vår är på 780 kvm och kanske hälften har gräs) så anser jag att Gardenas 380 AC är ett mycket bra alternativ.

Hade jag haft större gräsmatta skulle nog Bosch Rotak 43 vara en god kandidat. Jag tycker eldriften är STÖRSTA fördelen.
 
Vi har bestämt oss. Det kommer bli en Gudenaa L-45 från Al-KO Ginge. Det ska bli spännande att se om det var rätt beslut.
 
El klippare , sladd eller batteri effter tycke å smak , tysta , enkla , rena
Klipp när du vill utan att störa grannar , å inga avgaser på ungarna ;)
 
En kommentar till kemisten, kunde du slipa dina knivar? Grannara med klippon var tvungen att köpa 2 st nya knivar för hennes gick inte att slipa. Jag tror att knivarna kostade mer än 300kr... Jag själv klippte förra året sönder vår kniv ( har bara en i partnern), kniven blev så sned att den inte gick att köra. Vi betalade 125 kr för en ny kniv...

6,5hp är lika mycket som vi har, jag tror nog att man ska ha en så stark gräsklippare för att den ska orka lite tjockare gräs.
 
Hej,

Köpte den största Klippon ur deras PRO-serie till förra huset (3800 kvm gräs...) då Automover låg i sin linda (var åtminstone mkt begränsad till sin klippyta vill jag minnas) och åkgräsklippare inte klarade av lutningen i vår stora slänt (provade Stiga Park, ingen rolig upplevelse när den började kana...Stigas ÅF var med och var "rätt vit"...).

Make till bra och kompetent gräsklippare som Klippon har jag aldrig varit med om - den klippte snyggt, var tålig, strulade ALDRIG och var värd varenda slant....

...men...

Sedan sålde vi den inom familjen till en lyckligt lottad som fick en bra maskin till ännu bättre pengar då vi skulle satsa på en Automover till vårt nya hus med helt platt nyanlagd gräsmatta. Av det blev intet då det blev ett annat hus med liten, men brant och mycket knölig "gräsmatta" med berg i dagen etc etc - inte många hundra kvadratmeter gräs dock.

Först provade jag med en äldre elklippare - "kass"! Den släpade jag till återvinningen...

Sedan fick jag råd från allt till alla att det räckte gott och väl med en handjagare...visst, köpte en för runt 1000-lappen (Hva) men den var ju ingen höjdare när det både lutar och är knöligt, det tog en kvart att inse...

Tittade efter en motorklippare igen och då tänkte jag att Stiga var ju alltid det alla grannar körde när man var liten. Så jag hittade en självgående multiklipp för 3500 kr!

Jösses; det enda den är bra på är att den var lättstartad...den klipper helt kass, skakar och lever om, går ojämnt som om den var ett 15 år gammalt ras som ständigt "fixas" med (luft/soppa). Den har jag klippt med 4-5 gånger. Sist jag klippte var inga problem - men nu när jag skulle klippa igen så var den absolut inte lättstartad...provade nog i stil med de startförsöken grabben i SOS Segelsällskapsresan gör med sin utombordare... :)

In på garantireparation - det förklarade startproblemen; den hade skurit...hur? Vet ej, men om några dagar får jag tillbaka den reparerad...

Jag har även provat med en uråldrig Klippo och den klarar förutsättningarna helt fantastiskt...

Tror ni jag längtar efter min Klippo / ångrar att jag inte köpte en Klippo igen?

Vänligen

TMC
 
Vi har nu lagt ut lite bilder på vår AL-KO Gudenaa på hemsidan om någon vill se. Resultatet skriver vi om imorgon när vi ska provköra den.
 
Jag tänkte först att det var lite korkat att köpa en klippare ingen ens hade nämnt i tråden innan, men det var ju en fräsig cylinderklippare. Det är för övrigt samma maskin som Klippo köpte in och kallade "Klippo Galant".

Gratulerar :)
 
Det är samma tillverkare som gör denna som gjorde den gamla Klippon, det stämmer. Denna är dock förbättrad på de punkter där Klippon brast.

Inte är det väl korkat att göra tvärt emot vad alla andra gör, det är frågan om att våga stå kvar på bron när alla andra hoppar. ;) Du vet väl att man brukar säga att döda fiskar flyter med strömmen. ;) ;)
 
maggan9 skrev:
En kommentar till kemisten, kunde du slipa dina knivar? Grannara med klippon var tvungen att köpa 2 st nya knivar för hennes gick inte att slipa. Jag tror att knivarna kostade mer än 300kr... Jag själv klippte förra året sönder vår kniv ( har bara en i partnern), kniven blev så sned att den inte gick att köra. Vi betalade 125 kr för en ny kniv...

6,5hp är lika mycket som vi har, jag tror nog att man ska ha en så stark gräsklippare för att den ska orka lite tjockare gräs.
Jo, det går bra att slipa knivarna, de blir inte som nya men det är så mycket metall i dem att det inte är något problem. Viktigt att väga in dem sedan (balanserar dem över en vass egg) så att de inte orsakar allt för mycket vibrationer.

Varför gick de inte att slipa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.