Har följt allt jag kunnat läsa om fukt i krypgrund, många bra inlägg. Men jag vet inte om jag blivit så mycket klokare, så jag hoppas få "enkla" svar. Vi har upptäckt som vi misstänkt, att vi har det fuktigt i krypgrunden, efter allt jag läst har jag försått att för vår del är det Anticimex eller Munters som gäller. Anticimex har varit här och vi har fått en offert på drygt 40 000:- då står dom för all instalation plus täckning av plast på befintligt grus i grunden. Men det är mycket pengar för oss. Vad jag förstår är Munters billigare, men att man får göra allt jobb själv. Jag kanske har missuppfattat det hela? Vi har verkligen en grund som man får krypa i så det är lite svår jobbat. Jag tar tacksamt emot all erfarenhet som finns om detta ämne, men på ett lättförståligt sätt. Tack på förhand åsaåsa
 
Hej,

Misstänker att ni kanske bor i Åsa rent av?

Skicka mig ett PM - har precis gjort den resan och det finns ekonomiska "genvägar" utan att det blir äventyrligt i slutänden!

Vänligen

TMC
 
Skulle vara bra med lite mer information. Hur allvarligt är problemet? Nästan alla (kanske t o m alla) krypgrunder har hög relativ fuktighet på sommaren. Vilken relativ fuktighet och temperatur har du just nu? Finns biologisk påväxt? Lukt? Finns plast på marken? Är det biologiskt material på marken? Hur stor är grunden?
 
Grunden är på ca 140, fördelat på två sektioner med en mindre öppning emellan, ingen plast, men en grusbädd, inget matrial för övrigt där. Vi har även ett berg som sluttar ner mot huset vi har försökt dränera för att inte få in vatten i grunden därifrån. Det luktar "källare"i grunden, mycket lite påväxt på huset. Anticimex satte en fuktmätare i slutet av augusti, och enligt den 14 grader och 94% fuktighet har hållt sig hela tiden till idag. Så när man ser mätarvärdet har vi som jag tycker stora problem.
 
Anticimex anbud brukar ligga kring 40.000 kronor, kanske pga att deras avfuktare har hög kapacitet. Men man kan komma undan betydligt billigare.
Det som behöver göras är plastning av marken, täta grunden, dvs täppa till alla kattgluggar och sedan avfuktning. Uppfattar det som att ni inte har luktproblem i huset o därmed behövs ej undertrycksventilation. Jobbet med plastning av mark och att täppa till kattgluggarna tar ca en arbetsdag. Materialkostnaden några hundralappar. För avfuktning kan du välja en sorbtionsavfuktare med varierande kapacitet och kostnad men sannolikt minst 12.000 kr.
Ett billigare alternativ som jag själv använder sedan 3 år är en kondensavfuktare för drygt 2.000 kr plus en kanalfläkt med spirorör för att cirkulera luften. Detta har fungerat utmärkt för mig. Jag har hållit RF<70% utan problem. Och som jag visat ger detta även en låg energiförbrukning.
I ditt fall skulle jag hellere välja två avfuktare, en för varje fack och skippa kanalfläkten, vilket ger en totalkostnad av ca 6.000 kr för plastning, tätning och avfuktare om du gör arbetet själv. Tillkommer kostnad för indragning av el.
 
Fråga rollo;

Hur kommer du fram till ålderbeständig plats för 140 kvm plus material (vad räknar du med?) för att täta kattluckor som totalt hamnar på ett par hundralappar?

Mitt exempel:

Åldersbeständig plast 0,2 mm hos Onsalavillan Byggvaror ligger på 445 kr rullen och den räcker till 67,5 m2. Jag fick ta två rullar.

Jag tätade mina kattluckor med cellplast, det gick åt två skivor (1200x600x100) á 188 kr/st plus tre flaskor fogskum á 65 kr/st.

Inalles ca 1500 kr, låter som att jag betalde åtminstone över 1000 spänn för mycket så vad handlar du till för priser?

En annan fråga:

Sedan en liten tvetydighet när man pratar med leverantörer av avfuktare och diskuterar krypgrund; det generella "tipset" när man frågar hur man skall täta ventiler har för min del varit "det brukar gå bra med fogskum" - men tittar man på en fogskumsflaska står det "skyddas mot solljus"...samma sak gäller min fråga om cellplast är ok - det räcker att det är "dragfritt" så att ingen uteluft kommer in säger leverantörerna.

Då är min fråga; fogskum och cellplast är ju dragfritt, men någon fuktspärr i egentlig mening är det inte; är det jobb jag gjort enligt rekommendationerna felaktigt eller vad gäller?

En byggare sa att det bästa är att mura igen öppningarna, visst då är det tätt för all framtid - men att forma med cellplast var bra mycket enklare i min grunds öppningar eftersom det var mycket ojämna öppningar och då känns tegelstenar och murbruk ingen lätt match?

Nu ligger jag på 67% RF och det är inte ofta avfuktaren INTE går - nu sitter min mätare uppe vid bjälklaget och tidigare när den låg längre ner på en avsats nära plasten vid marken låg jag på 58-60% RF, innebär det att det fukt i isolering i bjälklaget tar flera månader att avfukta eller vad kan vara orsaken att jag håller mig på 67% fast med konstant drift av avfuktaren?

Vänligen

TMC
 
TMC
Du har säkert rätt om kostnaden för plasten. jag underskattade den kostnaden. Men min slutnota på 6000 kronor räcker trots den felräkningen. Det jag ville säga är att 40,000 kr är mycket och man kan komma undan mycket billigare. Dessutom bör man räkna på energiåtgången som blir lägre med kondensavfuktare.

Jag använde inte fogskum utan skar till ngt för stora cellplast bitar som jag pressade in i gluggarna o skruvade sedan trälappar från insidan som täckte. Det gick bra att skruva i syllen på min grund, men kanske inte är en generell lösning. Det blir mycket tätt o bra.

Förstår inte vad du menar med fuktspärr och att det måste skyddas för solljus. Jag har inget solljus genom kattgluggarna och det jag tätar med behöver inte fungera som fuktspärr. Det man eftersträvar är ju att det skall vara lufttätt. Fogskum kanske kan behövas för att täta andra otätheter eller som komplement runt cellplast.

Idag var Anticimex här o inspekterade (har nyss bytt försäkringsbolag). Han hade inget att invända mot min grund. Såg bra ut. Han nämnde att Hjältevadshus har plast på marken, sedan frigolit, sedan plast. De använder kondensavfuktare där de låter slangen gå ner under plasten. Jag hare gjort en lite mer komplicerad lösning med en tidsstyrd dräneringspump som pumpar ut vattnet. Kanske helt onödigt, men känns bra att kunna se när avfuktaren producerar vatten.

Så en ny beräkning för åtgärdande av Åsa's grund ger:
plast 3 rullar a 67.5 m2 *349 kr (ByggMax där jag köpte) = 1047 kr
frigolit (jag använde en skiva men kör för två) = 40 kr
Trälappar plus skruv 100 kr(?)
2 kondensavfuktare KCC 610 HA (bra resultat i test) 2*1475 från tretti.se=2950
plus en kort slangstump och slangklämma
Totalt 4.137 kronor
Dvs jag har inte underskattat den totala kostnaden, även om jag skulle använda fogskum. Pengarna räcker även till att fixa en tidsstyrd dränkpump om man vill det.

Ett annat sätt att se det är att det är en bra timkostnad att ägna en dag åt att lägga ut plast o täta kattgluggar.
 
Just nu mäter jag 13.3 grader 63% RF utomhus och 13.7 grader 67% i grundutrymmet. Har inte kört avfuktaren på en månad o har dragit ner undertrycksventilationen till minimum. Siffrorna visar på att jag inte har extra fukttillskott från marken. Jag hade det tidigare dels pga en läckande vattenutkastare (vilken var orsaken till min fuktskada från början) och mossa i hängrännorna vilken orsakade översvämning vid kraftiga regn. Detta är nu åtgärdat och min grund har "frisknat till". Jag hade en gång lukt i grunden, men denna är nu borta och jag kan därmed sluta med undertrycksventilation.
Om man har stort fukttillskott från marken bör man undersöka möjligheten att åtgärda den innan man satsar på en dyr avfuktningslösning.
 
Är det inte själva flaskan som skall skyddas från solljus, kan inte komma på hur polyuretan skulle påverkas av solljus annat än att det gulnar.
 
Aha, om det räcker att det är lufttätt så är man ju "hemma" således!

Jag har ju själv känt att det blåser ut genom den kattlucka jag inte fått helt tät ännu (sitter så klart en ventil precis innanför den plats där utedelen till värmepumpen är placerad...inte sååå lätt att komma åt att täta där...inneifrån är det inte heller så lätt eftersom vår berggrund inte är speciellt trevlig att förflytta sig i och dessutom är 350-400 mm på många delar...) så någon inträngande luft med fukt i utifrån bör det inte vara.

Däremot funderar jag på om det nu är så att jag mäter upp 67% när jag placerat om givaren till ganska nära bjälklaget (isolering med underliggande asfaboard) eftersom bjälklaget/isoleringen fortfarande är fuktigare än luften i grunden? Därför behöver kanske avfuktaren gå rätt länge innan den börjar gå ner i standby?

Vad tror du om detta rollo? Tidigare hade jag ju den lågt placerad och med samma inställning på hygrostaten nådde jag ju runt 58-62% bara på några dygn...

En annan fråga jag ställer mig är vilken nivå RF% man egentligen skall ha som börvärde? Munters skriver strax över 50%-märket i sin manual, när man pratar med deras "expert" på HomeDry som sitter i Stockholm menar han att man bör ligga på uppmätt värde 55-60%, Anticimex pratade om att man skall hålla sig under 70% och Ljungby Fuktkontroll- Sanering anger att man inte skall gå över 75% i krypgrund.

Det bör ju skilja en hel del i driftskostnader om man stävar efter 55 eller 75% i RF...?

Du skriver att siffrorna visar att du inte har fukttillskott från marken, hur "ser" du detta?

Låter skönt att ha haft Anticimex hemma som inte hade någonting att säga om din lösning, skruvade du "trälappar" från INSIDAN - varför då? Jag trodde man eventuellt kunde täcka med något material på utsidan för att skydda cellplasten, men vad är nytta på insidan? (För övrigt trodde jag inte man kunde använda organiskt material alls på grundmurarna för riskens skull?)

Vänligen

TMC
 
Ja, det stämmer att det gulnar, rätt fort också...spillde en klick i rabatten och den blev ju märkbart gulnad redan på ett par dygn i solen. Det kanske bara är i förvaringssyfte dom menar...nåväl, jag verkar inte vara ensam om att använda cellplast i varje fall och om nu fogskummet också är beständigt så kanske man kan glömma farhågorna om att man har gjort ett jobb i onödan (tänkte ett tag på att jag kanske lik förbaskat åker på att slita ut all cellplasten och mura "på riktigt" ändå...?)

Vänligen

TMC
 
Jag har fuktkontrolls största avfuktare DA-320. Klarar avfukta upp till 320m3 Kostade mig ca 25.000 - 26.000 kr med spiro, plast skum och frigolit. Räkna att ni i alla fall tjänar minst 15.000 på de 40.000 att göra det själv.

Ang täta luckor. Anledning att man tar till frigolit är för att även islolera. Avfuktarna är energisnålare när det är varmare i grunden.

UV-ljuset oroar mig inte speciellt. Jag har gjort som TCM med frigolit. Oroar man sig så klipp till lite takpapp eller liknande och tryck in i gluggen innan ni stoppar dit frigoliten.

Ang. avfuktningen i början. Det stämmer att avfuktaren går mycket i början. Det är mycket vatten som skall bort ur trossen. Min avfuktare gick ungefär dubbelt första två månaderna än vad sedan varit normalt.
 
Redigerat:
GzO skrev:
Är det inte själva flaskan som skall skyddas från solljus, kan inte komma på hur polyuretan skulle påverkas av solljus annat än att det gulnar.
Faller sönder. Fogskum tål inte UV
 
TMC skrev:
Däremot funderar jag på om det nu är så att jag mäter upp 67% när jag placerat om givaren till ganska nära bjälklaget (isolering med underliggande asfaboard) eftersom bjälklaget/isoleringen fortfarande är fuktigare än luften i grunden? Därför behöver kanske avfuktaren gå rätt länge innan den börjar gå ner i standby?
Jag installerade kondensavfuktare för en månad sedan (ungefär samtidigt som du, väl) och har också 67% RF.:) Avfuktaren går dygnet runt. Hygrometern står i en glugg i hjärtmuren, dvs nära blindbotten men förmodligen inte på det fuktigaste stället i grunden.

Jag vet inte heller varifrån fukten kommer, men det måste ju finnas en del i blindbotten och andra trästrukturer innanför den, och i grundmuren. Grundmuren släpper säkert igenom en del vatten utifrån - vi får se vad som händer nu i veckan för det ska ju komma regn - men hur stora mängder vatten som murstenar släpper igenom har jag inte lyckats få något grepp om.

Avfuktaren får ihop cirka 4 liter vatten om dagen, så jag hoppas att det inom 1-2 månader ska krypa neråt 50%. Sedan tänker jag släppa upp värdet igen för att spara energi.
 
I stand corrected. Wikipedia kan vara användbart ibland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.