Har satt upp gipsskivor i taket och slät spaklat dessa. Har valt att inte ha taklist utan istället rät vinkel mot väggen för en lite stramare look. Där gipsskivorna möter väggen har jag lagt latexfog i den mm stora glipa som blev.

Köpte sedan takfärg och fick Nordsjös "rosa" takfärg av färghandlaren. Den färg som när den torkar blir vit.
Har tidigare änvänt beckers eller alcro nä jag målat innertak.

Nu är det så att trots latexfogen så såfort färgen torkat efter någon timma eller så så spricker den i det vinkelräta hörnet som blir där tak möter vägg.

Ringde färghandlaren som sa att jag använt för tjockt med färg men att det skulle bli bättre om jag målade tunt över "men lite krackelerar det alltid" (??)

Har målat över tunt, tunt och det spricker fortfarande.

Har inte varit med om det tidigare med andra takfärger.

Har i dagarna varit hemma hos flera vänner som inte har taklister och i deras hörn har färgen inte krackelerat.

Vore tacksam om det fanns en eller flera målare på detta forum som kunde tala om för mig om det är som jag tror att det faktiskt är färgen som är boven i dramat.

Har som experiment målat med väggfärgen (alcro) i hörnena i taket och där händer ingenting.

Vad skulle ni göra? Köpa annan färg och måla om allt? Pust.

Tillägg även fogarna mellan gipsplattorna där det finns glasfiberremsa och spackel har också långa sprickor i färgen (efter 4 dagar) I vårt förra hus fanns inga sprickor efter 3 år!! (även där hade vi annat färgfabrikat)
 
Jag tycker att det låter mer som att dina gipsskivor rör på sig. Jag baserar detta på att även väggarna spricker fastän du remsat. Jag har visserligen aldrig hört talas om Nordsjö's "rosa" färg.
 
Takfärg har en benägenhet att krackelera om man får på för mycket färg. Speciellt märks detta i takvinkeln. Givetvis är det olika beroende på färgens kvalitet men det är ett problem som bara kan elimineras genom att inte lägga på så mycket färg.
 
hej.

Svare att lägga på tunt borde stämma ! Kanske är det problem mellan fogen/färgen. Testa annan färg.

För att bli säkrare mot krackelering behöver du en färg som kan läggas på lite tjockare utan att spricka. Frågade grannen som rekomenderade Taklatex från Caparol. www.caparol.se

Lycka till.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.