Chrille....du borde läggas på huggkubben själv när du står o klyver körsbärsträd till ved.... :)

Körsbär är gott och när trädet tjänat ut ska det användas till snideri! Inte till ved!

Fy skäms på dig........Fast starkt jobbat med handkraft!
 
Hmmm...ja...jo...det känns lite galet att klyva upp det.:rolleyes:
Men nu är det så att jag hade tänkt göra något roligt med bitarna men kommer aldrig till skott. :(
...och i och för sig...
Vad är roligare än att klyva ved?...
Och körsbär är gott men trädet var nedkapat och det fick jag.
Jag har dock lärt mig en sak;
Kom ihåg att aldrig ta frukträd till ved även om det är gratis!

Likaså ska jag ALDRIG ta och hämta gratisved som annonseras på blocket där stockarna har en diameter på över 50 cm.
Har man dem redan gratis på tomten så är det en sak men fy vilket jobb det måste vara att först få hem dem och sedan såga och klyva upp sådana stockar.
Såg en på blocket nu "ikväll" som ville ha 1000 kr för ett bautaträd! :eek: "Lycka till" säger jag bara.
Då var det mer lockande med 16 m3 klena björkstockar för 2200. :)
Har dock inte pannan på plats ännu och även ved på tomten. (Både uppsågat och klyvt och några torra träd på rot.)
Får köpa lite när allt är på plats och man märker att det börjar minska.
 
Du kanske sett bilden på min dotter stående på stubben av en jätte-lind. Det trädet kostade 2000 spänn att få ner för grannen. Innehåller förvisso säkert en hel massa kubikmetrar med ved men fy för den lede att ta hand om skiten. med mindre än kran kan man inte rubba ens kubbar med en längd av 30 cm.

De som skänker bort ved på Blocket tar en rövare och hoppas någon ska förbarma sig över jobbet och DESSUTOM ta hand om riset. Det är absolut inte värt att engagera sig i. Låt dem betala fällning o hantering bäst de vill.

Just nu går en skördare på grannfastigheten. Jag har säkert hundra björkar med dimension omkring 35-40 cm i roten som jag funderar på att låta skördarkillen ta ner. Fast det är fel säsong för det nu...vattenfyllda till brädden och tunga och dessutom har jag över hundra kubik ved kluvet...dessutom 30 grader varmt nu några veckor framöver.

Så.....jag avstår nog och hugger dem själv sen någon vinter. Kanske.....om jag inte velar igen och tar ner dem...Men 3-400 stockar björk känns jobbigt nu.....men kanske...

Den som lever får se hur det blir!
 
Kan bara instämma med en del talare - de mängder som behövs när man värmer med ved klyver man inte för hand.

... Och - om man hämtar blocket ved skall den vara färdigkapad och kluven. Själv gjorde jag misstaget att ta emot (hämta) en ek, största biten var väl 1 meter lång och 80 cm i diameter ,och JA, jag flyttade runt den med handkraft - fick hjälp UPP på släpet, men ner och till klyvbara bitar i vedklyven var jag själv - klyvbara kubbar väger så jag knappt orkar lyfta dom, hur jag lyckades få hem dem är idag en gåta ;-)

Nope - 30 kbm färdigklyven och levererad på gårdsplan - det är min melodi framöver (sedan går väl en del "ogräs" på tomten till den egna klyven förstås)
 
Jahaja...då har man haft ett träningspass på vedbacken en söndag igen. :D
Det var ren klyvning idag med släggyxa och kil&slägga när yxan inte orkade. Fy vad det kan sitta hårt åt innan man får vissa grenklykor klyvda. Jag kan lova att jag inte behöver gå på gym de närmaste dagarna (som om jag skulle göra det ändå... :rolleyes:).
Som vanligt var det den bitar från "Gudrunasken" och lite halv- och helrutten björk och bok. Allt var uppkapat i kubbar sedan innan så det var "bara" att klyva. Riktigt torr ask går faktiskt ganska bra att klyva även om den är HÅRD och kanske just därför funkar den ok att klyva. Rutten björk är dock värre...men allt går - utom gamla moraklockor och tennsoldater sägs det...
Totalt blev det lite drygt 10 m3 tror jag. Det kan man känna sig lite stolt över även om det är "dåliga" kubik. Ja, för kubik verkar folk räkna som det passar... Ska jag köpa stockar är det någon slags mätning under bark som gäller. När det sedan är färdigkapat och kluvet så är det "stjälpmått" eller vad det heter och när det till sist gäller att elda upp den så verkar det vara lite hur som...staplat eller hullerombullermått. Nu när jag vill visa mig på styva linan så är det så klart hullerombullermått som gäller. :D

Den där jättelinden leker man inte bort. Som tur är så går det väl rätt enkelt att såga i den eftersom lind är mjuk men fy för den lede vad tunga bitar det måste vara och måååånga bitar också. Skönt med all ved men ändå...jag är inte avundsjuk.
Likaså den där eken som var 80 cm i diameter...inga roliga saker utom när den är uppkapad och klar i vedboden så klart.

Nåväl, jag kommer som sagt sova gott och jag får väl drömma om vad jag ska göra för något åt min sågsituation. Igår slutade nämligen elsågsskrället att fungera! Jag stod "som vanligt" och kapade på asken och hade gjort 4 djupa spår i en stock på ca 50 cm när kedjan helt plötsligt stannade men motorn gick. :eek: Efter lite skruvande och kollande verkar det som om det är innanför drivhjulet bakom en kåpa som - troligen - något plastkugghjul sagt upp sig från att arbeta. Ska höra med butiken där jag köpte den om det går/är lönt att reparera. Usch! Jag gillar den eftersom den inte låter så mkt som en motorsåg men jag skulle verkligen behöva en "riktig" såg. Farsan tog livet av en motorsåg när han stod och klöv en grov ask en gång. Den har jag i garaget för jag trodde jag skulle kunna fixa den "lite lätt" men det var repor i cylindern = skuren motor. Såg till min glädje att det finns en på blocket som vill ha gamla trasiga motorsågar från tex. Husqvarna som denna 444. Frågan är om man i så fall ska köpa en bättre begagnad eller en ny för dyra pengar. Jag ska ett bra märke, antingen Husqvarna eller Jonsered - helst - eller eventuellt en Stihl. (Ständigt dessa beslut... )
Det verkar vara något med gamla torra askar. "Kan" ju bero på att de är hårda som stål...
 
Hej!
Nu har jag beslutat mig för att göra ett lååångt test av fukthalte i två vedbitar. Ja, det är i alla fall min intention...men man har ju haft höga ambitioner förr om man säger som så...:rolleyes:
Jag fällde i alla fall en liten bok idag. Den hade fullt utslagna löv och var grann och fin i toppen och det är i mitten av juni. Med andra ord är det inte optimal tid för avverkning...men just därför tänkte jag prova hur mycket fukt de innehåller och hur lång tid det tar att få dem torra.
De två testbitarna är 45 cm långa, en är klyvd en gång, väger 2575 gram och har 10,5 cm diameter och den andra har barken intakt, väger 2110 gram och är 8 cm i diameter.

fukttest.jpg

Jag ska lagra dem utomhus under tak, luftigt och fritt men utan sol tills de är klara att eldas upp.
Tänker väga dem en gång i veckan om jag kommer ihåg, kan och känner att det är lönt.
Ska bli väldigt intressant att se om en vecka vad de väger då.
Få se om jag kan hålla mig så länge... :p
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
crille68, har du kollat vad en ny kolv och honing av cylindern/en ny cylinder kostar?
 
Hej!
Jag antar att "alla" har väntat på resultatet av min vetenskapliga undersökning av vikten hos två bokvedträn...
Efter en vecka har den klyvda klabben minskat från 2575 g till 2293 g = 282 gram. Det är ju nästan ett helt dricksglas med "vatten" som försvunnit på bara en vecka! :eek:
Den runda biten har gått ned från 2110 g till 2035 g = 75 gram.
Det är alltså helt klart så att klyvda bitar torkar mycket fortare än hela. (Något som alla vet i och för sig men man vet ju inte hur mycket det är... :p )

Jag har bara hört "litesådär" om en ny kolv/cylinder kostar men de sa att det nog inte gick att få tag i längre. :(Sågen är ju gammal. Jag tänkte dock ta tag i det i veckan igen och se med en motorfirma vad de anser och ta en vända till hva-reparatören respektive en annan "fristående" motorsågsreparatör (om han inte är på semester).

Jag fick igång elsågen då jag bytte drivdrevet. Återkommer nog med bilder "senare"... ;)
 
Hej!
Jag fortsätter meddela vikten på mina vedträn efter ytterligare en veckas torkning. Jag tänker som ni har väntat! :D
Nåja... :rolleyes:
Den stora klabben har minskat till 2110 gram vilket är 183 g mindre än den vägde förra veckan, totalt 465 g! :eek:
Den runda oklyvda biten vägde idag 1933 gram vilket är 102 g mindre än förra veckan, totalt 177 g.

Nu har det varit ganska torrt och fint väder eftersom den oklyvda minskat mer den här veckan. Men man ser också att den klyvda biten minskade rasande fort första veckan och nu lugnat sig lite. Det ska bli intressant att se hur det kommer att bli senare - eller hur!!! ?

Angående sågen har jag inte kommit närmare målet än att jag inte kommit närmare...en fristående reparatör är på semester, kolven är repig som bara den och nog inget man byter ut eftersom en ny kolv och cylinder kostar ca 2 - 2500 kronor till en Husqvarna vad jag förstått... För det priset får jag en rätt ok begagnad såg som är mycket modernare.
Bilder på sågreparationen kommer...kanske någon annan stans egentligen då man kanske ska ha en såg och vedblogg egentligen...well...vi får se. :cool:
 
Redigerat:
åhå!

Trevligt att du orkar väga vedbitarna, man har ju undrat en del hur snabbt veden torkar egentligen, som innan iår då hela maj var fin måste min ved torkat rejält, fast den kommer användas senare iår, med lite tur först nästa år!

I fall du och jag som "vednördar" skulle få ett diagram över torkningen hos dig skulle "lyckan" varit total!

keep up the good work! :D
 
Hej o hå! :)
Nu har jag gjort veckans vägning och den visar på en klart avtagande viktminskning mot förra veckans ras.
Det har varit lite fuktigare och regnigare så det är kanske lite beroende på det också.
Stora klyvda klabben har minskat till 2062 gram vilket är en minskning på 48 gram bara. Det imponerande är att den har minskat i vikt med ett halvt kilo på 3 veckor! :eek:
Den runda har veckovikten 1891 gram vilket motsvarar en minskning med 42 gram. Totalt är det något mindre än hälften av den klyvda. Fast den vägde iofs mindre från början så procentuellt är det kanske samma? Vi får se när jag gör en graf av det hela...typ. :rolleyes:
Veckan som gått har i alla fall inneburit att jag "blivit med motorsåg" - en beg. Husqvarna 353 G med E-tech motor.
Jag har inte mer än provat den lite och det lovade gott.
Dessutom har jag köpt mall för att kunna slipa kedjan ordentligt även till elsågen och det har jag även gjort.
Nu återstår bara att köra dem också.
Ja, jag har fått hem 16 m3 ved också! I uppkapade knubbar men klyva får jag göra själv. Med en Gränsfors stora klyvyxa som jag köpt också! När inte den rår på får det bli släggyxan och i sista hand kilar och slägga. Allt går! :D
Nej, nu får jag nog ta tag i det här med vedbloggandet egentligen...så man kan sätta in lite bilder osv utan att lämna ämnet i tråden så att säga...
 
jisses.. tackar för efterföljningen av vedträna... Kul att se vart det slutar!
 
Jag tror inte de torkar mer nu, dina bitar. Rötmånad... Du skulle kunna ha vadslagning, när den klyvna biten gåre under 2000g... ;-)
 
Hej allihopa! :D

Har inte varit "här" så mkt alls den senaste tiden...har hittat lite andra forum att gotta sig i och blocket & tradera tar sin beskärda del av datortiden... Nåja, lite har jag varit här men inte skrivit och kommenterat något.
Hade tänkt börja blogga men inte kommit igång med det heller.
Sak kanske ta och föra in detta och annat när jag får lust och inspiration. Skulle vara kul att skicka in mer bilder osv och även kunna ta med lite annat som inte är av "biobränslekaraktär", typ Wheel Horse, motorsåg.
Jahaja, då var det dags för en liten uppdatering...av det lilla jag har att komma med.
Man har varit "lite" dålig att uppdatera angående torkningen av ved men jag har vägt bitarna några gånger och så här var det om jag har rätt för mig:
Den halvrunda vägde sista gången jag skrev 2032 g och den runda 1891 g. Det var den 13/7.
En dryg vecka senare vägdes de igen; 22/7. Därefter vägde jag dem 6/8, dvs efter ytterligare ca 2 veckor. Nästa vägning gjordes efter ca ca 2 veckor i andra halvan av augusti. Och nu en månad senare har jag vägt dem igen, den 29/9.
Detta är vad de vägde, viktminskningen mellan respektive vägning och sist total viktminskning sedan start;
Halvrund klabbe; 2032 g (-30 g på ca 1 v), 1988 g (-44 g på ca 2 v), 1945 g (-43 g på ca ca 2 v) och nu senast 1936 g ( - 9 g på ca en månad! :eek: ). Total viktminskning: 639 gram.
Rund klabbe; 1859 g (-32 g på ca 1 v), 1828 g (-31 g på ca 2 v), 1781 g (-47 g på ca ca 2 v) och nu senast 1696 g (-85 g på ca en månad). Total viktminskning: 414 gram.

Vad kan man nu dra för slutsatser så här långt av detta? :rolleyes:
Jag har inte mätt fukthalten i dem men det verkar ju som om den kluvna klabben har torkat klart! Den har mitt i sommaren minskat rejält i vikt och senaste månaden har den bara minskat 9 gram! Man hade lätt kunnat tro att det beror på det fuktiga rötmånadsvädret osv om det inte varit för att den runda klabben minskat med 85 gram under samma månad. Den har ju torkat mkt långsammare och hade inte alls samma "tokminskning" i början.
Jag ska nog göra något diagram av detta någon gång "senare sen" - ett favorituttryck by the way...
De har under hela tiden legat under ett skärmtak för att inte påverkas av regnandet som varit ganska stundomsinnat den här sensommaren.
Jag tycker det verkar som om ved skulle torka väl så bra under sommaren som någon annan årstid. Men jag VET inte. Jag kommer garanterat göra mer prov när jag kapar något träd i höst/vinter. Dessutom kommer jag att fortsätta väga dessa två klabbar som jag vägt lite sporadiskt nu senaste tiden. Jag ska försöka komma ihåg att göra det var 14 dag nu men osvuret är bäst...:cool:
See U!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.