Hej!


Är lycklig nybliven husägare. Dock upptäckte jag idag ett litet hål på min hydrofor. Hålet är högst 1mm stort. Kan man tillfälligt täta hålet på något lätt sätt med epoxi av något slag eller är hydroforen körd?

Mvh
Benjamin
 
Här det gått hål brukar det vara färdigt.
Tälj till en trästicka och tryck dit, beställ en ny hydrofor på Rinkaby.
 
Ok.. Trodde det också. Är helt främmande på ämnet, men kan man byta ut hydroforen mot en hydropress? Vilka är fördelarna (om det nu är möjligt)?
 
Hydropress är i mina ögon en nödlösning om man har ont om plats. Sätt in en ny galvad hydrofor. Hur stor är den?
 
150 l... Får gärna ta mindre plats. Ekonomisk fördel då?

Mvh Benjamin
 
Benjaminulf skrev:
150 l... Får gärna ta mindre plats.
Det var en liten rackare, men det funkar ju för ett vanligt hushåll. Mindre plats kan du inte räkna med.

Benjaminulf skrev:
Ekonomisk fördel då?

Mvh Benjamin
Nej. Dyrare, kortare livslängd och mer strul.
 
Hade också en liten läcka på min gamla hydrofor, för skojs skull sågade jag isär den för att lättare transportera den till skroten.
När jag såg hur den såg ut inuti så var det rena månlandsskapet, påbyggnad av rost upp till 5 cm, typ stora bölder.
Så nej tack ingen mer hydrofor för mig, köpte en hydropress istället, är nog runt 10 år gammal nu och det underhållet blir koll och påfyllnad av luft 2 ggr om året.
 
BR125 skrev:
Hade också en liten läcka på min gamla hydrofor, för skojs skull sågade jag isär den för att lättare transportera den till skroten.
När jag såg hur den såg ut inuti så var det rena månlandsskapet, påbyggnad av rost upp till 5 cm, typ stora bölder.
Så nej tack ingen mer hydrofor för mig, köpte en hydropress istället, är nog runt 10 år gammal nu och det underhållet blir koll och påfyllnad av luft 2 ggr om året.
Så du har alltså inte sett hur slibbig en 10 år gammal hydropress är invändigt, rost är åtminståne ren skit...;)
En hydrofor ska kopplas så att vattnet går genom, sedan öppnar man bottenventilen en eller ett par gånger om året och tappar av ev avlagringar.
 
Inspekterade för en tid sedan en hydropress ca 15 år gammal där det gått hål på gummimembranet, inte mycket slibb där inte, däremot var anslutningarna rejält rostiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.