halloy skrev:
En liten undran bara. Väggen mot hallen är enligt ridningen 275 cm från hörnet till dörrkarmen. Men på bilden med bordet ser det betydligt trängre ut. Min uppskattning är ca 225 cm. Är det väldigt högt i tak som virrar till det för mig eller är det något med måtten som inte stämmer?
När jag tittar på bilderna står bordet mot väggen mot vardagsrummet. Städskrubben till vänster i bild. Mot hallen står kylskåpet.
 
AHA!
Då förstår jag. Fick för mig att väggen med bordet var hallväggen.
 
Att behålla de befintliga skåpsstommarna som överskåp är nog en bra idé. Jag hade inte ens funderat på att nya skulle ha ett annat djup.
Jag har skissat lite där jag har slagit ihop en hel del förslag från er och så här ser mitt förslag ut, vad tror ni om det? Är t.ex. placeringen av den lilla hon bra för att man använder ett hörn till något eller dålig för att den blir svåranvänd?

Mot hallväggen; kyl, frys, 60-bänk med väggskåp med plats för micro i, spis.
Mot ytterväggen; bänk med liten ho, diskbänk, ytterliggare bänk med väggskåp över
Brevid murstocken sittbänk gjord av låga skåp, eventuellt ett mindre bord.
Runt trappan där städskåpet var innan blir det ett räcke.

Källaren är ventilerad och varmbonad, så jag ser egentligen inga problem med att öppna upp mot den.
Tar med en bild tagen genom dörren mellan kök och vardagsrum också, Jag vill gärna ha in ljuset och utsikten från de fönstren i det mörka och lite trånga köket, därför ska väggen bort.

ed: Oj vad mörk och dålig bilden blev, men tänk er lite bättre väder..
 
  • IMG_1087.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt kök-Model.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Menar du en sittbänk placerad i vrån mellan skorsten och trapphus? Nej, den placeringen tror jag inte alls på.

Det bästa du kan göra med denna vrå är att lägga en tredje bänkvinkel "söder" om diskbänken ut mot trapphuset. Här finns på tok för lite svängrum för att man ska tvingas slåss med sittplatser och småbord.

Som jag redan påpekat tjänar köket stort på att också denna vrå integreras med vardagsrummet. Då får ni trevligt dagsljus från flera håll i båda rumsvolymerna.

Givet att ni kan ordna värmesystemet på annat sätt än mha väggradiator passar diskbänken bäst framför stora fönstret. Då kan ni placera en extra sköljho med arbetsbänkar i vinkeln invid det lilla fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.