Vi är på jakt efter panelskivor som det bifogade. Denna kommer från Lundbergs men kostar 425 kr /lpm. Någon som vet om det finns billigare någon stans?
 
  • panelskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du absolut inte vill ha riktiga träpaneler, så brukade t.ex. bauhaus förr ha sådana paneler i olika varianter, dvs formpressade/robotfrästa lim+spån (+möjligen ngt annat) spegelpaneler, sprutmålade med något slags vit färg. en av flera tveksamheter med dessa är dock vad som händer om man stöter i panelen med en fot, en möbel, el. dyligt.
om du ändå skall köpa till ett helt rum skulle jag ha ringt runt till några finsnickare och tagit in offerter på motsvarande paneler i traditionellt utförande, dvs trä, som du sedan kan linoljemåla i rätt kulör, beroende på golvmaterial, m.m....
 
Jag ycker att man kan göra den här typen av paneler själv. Botten får vara masonit eller kanske t o m mdf, listerna fixar man själv med en överhandsfräs. Stor tillfredställelse får man när man fixat själv, dessutom är det inte likt ngn annans. Alla kan ju handla prefabicerade, men det ser nog dött ut om man vill ha lite gammaldags känsla över det.
 
Jag är väldigt sugen på att göra själv, men är osäker på om jag klarar av det.
Menar du att jag använder en mdf-skiva som jag sätter lister med rätt utseende på?
På bilden ser det ut som att man snarare har fräst rutor i mdf:en? Det verkar ju vara rätt grova "spår", kan man få till sådana med vanlig överhansfräs från typ Jula?
 
Tack för tipset! Har du någon aning om hur det ligger i pris ungefär?
 
Ingen aning. Men posta gärna priser när du fått reda på dom.
 
Jag tror att såna där färdiga löpmeterskivor ser ut som gjuten plast precis som MDF lister och dörrar.
Detta ser inte så kul ut i ett gammalt hus.
 
Peter: Det borde inte se ut som gjuten plast eftersom det är formpressad mdf.
quality: Hos Woodmiller kostar det ca 750 kr/m2.

Ska försöka fräsa lite själv sen och titta på hur det ser ut.
 
"Peter: Det borde inte se ut som gjuten plast eftersom det är formpressad mdf.
quality: Hos Woodmiller kostar det ca 750 kr/m2."

Formpressad är den väl inte? Efter sprutlackering påminner de nog mer om plast än trä, även om det såklart mest ser ut som mdf vilket inte heller passar så bra i äldre miljöer...
 
aj då, kollade deras sida och visst var den formpressad... men av hdf!

Tror du inte det går att göra snyggare med lister man monterar på skivan istället för att fräsa spår?
 
Tror att det ser lite omvänt ut med lister istället för att fräsa? Hade lite funderingar på att fräsa i mdf, men då ser väl antagligen det "plastigt" ut också. Har ni något tips om vad man kan använda för material istället, som inte är allt för dyrt?
 
Limträskivor till hyllplan ?

Vi har gjort omvänt istället - monterat snygga lister som bildar en boasering (nu har vi iofs bara en list - den som är skarven mellan ovandel och nederdel).

Det blir väldigt bra med lister.

Mannen med fötterna har gjort nått liknande för att få till stora väggspeglar i ett rum i sommartorpet.
 
Angelven, har du någon bild på hur ni har gjort?

Jag funderar lite på att göra något liknande i vårt trapphus. Fast rätt enkelt, det får inte se för fancy ut i det här huset.
 
Så här ungefär - det är den bästa bild jag hittar i brådrasket:



Det är alltså inget extra pålagt nere i det gråa området utan bara en list med en lämplig profil mellan det gula och det gråa och så målat i den gråa färgen.

Vi har diskuterat att göra speglar - i så fall blir det helt enkelt bräder upptill längs med listen och nertill längs med golvsockeln samt lodrätt med lämpligt avstånd och så en kvartslist mot brädkanterna för att få en snygg spegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.