Håller på och renoverar ett gammalt hus och behöver lite råd om mitt värmesystem. Det är ett enrörssystem som är draget synligt i hela huset. Nu är det så att de flesta ventilerna/termostaterna läcker och eftersom vi ämnar lägga in nya golv vill vi ha det tätt samt att det är skönt att slippa fylla på vatten i radiatorkretsen varje vecka så trycket kan hållas uppe.

Min fråga till er experter är, finns det renoveringssatser till gamla termostater (insatser el likn) eller kanske nya som går att montera så man får ett tätt system. Min gamle rörmokare lät inte direkt hoppfull när vi talade om detta häromdagen. Hoppas här på lite bredare kunskap, går det att få tag på nått som skulle kunna passa?

Scenario no 2 är om det inte finns reservdelar, vad i hela friden tar jag mig till då? Nybyggnation av värmesystem ingår definitivt inte i vår budget.
 
Hej där,

Jag har tyvärr inga tips på renoveringsmöjligheter.

Scenario 2 kan dock innebära det som jag själv överväger med mitt gamla 1-rörssystem - konverera till 2-rörsdito. För min del skulle detta innebära att jag får betydligt bättre utnyttjande av min bergvärmepump som ju arbetar enligt principen låg värme högt flöde (vilket 2-rör stödjer betydligt bättre än 1-rör) samt att jag kan förverkliga min plan för vattenburen golvvärme i huset (det är trixigt att lägga golvvärme baserat på 1-rör p g a nershuntningen i den slinga golvvärmen ligger på).

Jag har inte kollat vad konverteringen kostar men inser att jag kommer att behöva bryta upp ett antal golv för att få till detta :(

Jag hoppas att någon annan har tips på renovering så att du kan skjuta upp konverteringen lite :)
 
Tack för svaret.
Jag behöver som sagt inte bryta upp några golv, systemet ligger ovan golv och blir det ett annat system blir det tvunget att lägga likadant. En möjlighet finns - det finns nya anslutningar för enrörssystem men det ger så mycket merjobb enligt rörkrökaren (eftersom de nya ser helt annorlunda ut) att man likagärna kan sikta på ett helt nytt system. Låter lite underligt så jag får forska i detta mer.

I vårt badrum har han nämligen satt in ett nytt element men där sitter det annorlunda kopplingar, vet inte vad som talar emot att det skulle gå att göra likadant med de andra elementen även om det förstås är betydligt mer jobb att byta anslutningarna på det sättet än att bara "packa om" de gamla. Är de slut så är de slut, då får man väl byta. Ska se om det går att överblicka kostnaderna för en sådan omkonvertering. Om det förefaller rörigt så är sanningen precis den att jag inte riktigt fattat vad som är möjligt att göra och inte. Ska se om jag kan få kläm på det, tyvärr hastar det ju lite för vintern står för dörren tyvärr.
 
Kan du inte lägga upp bilder på dina gamla och nya kopplingar så ska jag jämföra med mina egna radiatorer?
 
"rörigt" var förresten ett passande ord i denna situation :)
 
Hade samma problem i mitt hus, med läckande ventiler och termostater som inte fungerade som det var tänkt. Har AGA Thermopanel element här, och har förstått att de är ganska vanliga vid enrörssystem, har 2 bekanta som har enrörssystem i sina hus och som har samma fabrikat på radiatorer. Om du har turen och har sådana, så tillverkar MMA i Markaryd utbytesinsatser till ventilhusen, för reservdelar finns inte att få tag i, och deras utbytesinsatser passar till deras termostater. Kostar ca 200 kr per radiator allt som allt. Förmodligen har de insatser även till andra radiatorer än AGA, så jag kan rekommendera dig att ta reda på modell och fabrikat på elementen, och ring MMA och kolla om dom kan hjälpa dig.
 
Beape skrev:
"rörigt" var förresten ett passande ord i denna situation :)
Haha, jo, det är verkligen sanningen - rörigt...

Har en bild som jag mailat till nån leverantör av termostater, vet EJ vad det är för märke på det jag har, vare sig på termostat eller element.

Såg att det stod "LF" på en av rattarna till termostaterna, är det nån beteckning eller fabrikat?
 
  • thermostat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
sHoTTkY skrev:
Hade samma problem i mitt hus, med läckande ventiler och termostater som inte fungerade som det var tänkt. Har AGA Thermopanel element här, och har förstått att de är ganska vanliga vid enrörssystem, har 2 bekanta som har enrörssystem i sina hus och som har samma fabrikat på radiatorer. Om du har turen och har sådana, så tillverkar MMA i Markaryd utbytesinsatser till ventilhusen, för reservdelar finns inte att få tag i, och deras utbytesinsatser passar till deras termostater. Kostar ca 200 kr per radiator allt som allt. Förmodligen har de insatser även till andra radiatorer än AGA, så jag kan rekommendera dig att ta reda på modell och fabrikat på elementen, och ring MMA och kolla om dom kan hjälpa dig.
Tackar för tipset!
Ska se om jag kan nå dem via telefon och höra efter om de möjligen kan hjälpa mig, fick du ordning på dina element helt så de inte läckte alls efteråt?
 
Det liknar inte alls mina 1-rörsanslutningar. Har du någon aning om hur gammalt systemet är?
 
Njae, jag har dålig koll på årtalet, har hört nått om att värmesystemet fick en upprevidering 1968, man kan väl se det med några år plus el minus antar jag.
 
Min anläggning är från 1972 och har annan typ av anslutning. Jag vet inte om det hjälper dig att jag skickar över en bild (kanske kan du behålla befintliga rör och bara byta ut själva anslutningen till en modernare modell, typ den jag har i mitt hus)?
 
Förhoppningsvis tror jag det har löst sig. Det fanns renoveringssatser hos MMA och 7st sådana är beställda, Jag håller tummarna så de blir blåa att anslutningarna verkligen passar. Tack för all hjälp!
 
Hej.
Jag har ett likadant system som du har. Var beställde du din renoveringssats och passade den?
 
MMA i Markaryd hade om jag inte minns fel. Det har varit tätt sedan dess ska sägas.
 
Tack för hjälpen o god fortsättning! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.