Hej
Skriver allt oftare här nu , får så bra svar.
Hoppas också jag kan vara till hjälp nån gång när jag fått mer erfarenhet.
Nu till min fråga:
Tycker att det är hur smidigt som helst att elda med min nya anläggning(vedolux 37 3*750 liters tankar, termovar laddpaket med automix 20 shuntmotorstyrning)
MEN
Värmen laddas med fördröjning.
tex: första tanken har 95,95,90 efter ca 2 timmar medans de andra ligger på (80,80,60) .
Först på slutet av eldningen börjar de närma sig, men når inte riktigt lika varmt(95, 95, 80).

Funderar på om det hade gått att sätta en termisk ventil av nåt slag på returen på första tanken som stänger vid,,, säg 90 grader.(alltså botten tempen på tanken).
På så vis tvinga cirkulationen till de andra två tankarna och påskynda laddningen.

Detta är bara en glad amatörs funderingar,,,skulle va kul att få lite respons på dom.


mvh Simon
 
Redigerat:
Hade lika dant när jag hade 3st 500l tankar. Jag ströp avstängningsventilen längst ner på tankarna tills flödet var jämt.
 
Man brukar sätta övre rör (till pannan) så att det ansluter till tex höger tank först och nedre rör så att det då ansluter till vänster tank först. På så vis får vattnet lika lång väg att gå genom tankarna. Misstänker att båda rören möter din varma tank först.

Värmebaronen har missat den detaljen i sin monteringsanvisning...
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Aj då.
Undrar om det är lönt att höra med rörfirman om de kan koppla om.(utan extra kostnad)
De tycker väl inte de gjort något fel eftersom de följt vb anvisningar.

Det här med att strypa avstängningsventilerna i botten, funkade det bra?
Eller måste man springa och justera dom hela tiden?
Det låter som en enklare modell än att sätta termiska strypv. som jag var lite inne på.

Tack för saren!!

mvh Simon
 
När du en gång ställt in kranarna (jämn ström i alla tankar) så behöver du inte ställa in dom för varje eldning.
 
Ok !
Skall testa detta.

Har en annan fundering angående hastigheten på termovarpumpen.
Den går att ställa i tre lägen.
Vad tror ni är bäst att ha den.

Har testat med 3;an och med 2;an .
Märkte ingen direkt skillnad, kanske att pannan blev lite varmare med 2;ans läge, var uppe på 100 grader men syrventilen löste inte ut.

Är det risk att skiktningen inte blir så bra med för hög hastighet, hur skall jag tänka här?
Har 2370 liter med pannvattnet.

vh Simon
 
Det beror lite på vad du kör med för termostat i Laddomaten.
Jag kör med en 84graders och kör laddomat pumpen på läge 2.
Kör jag på 1an så slår pannan av och på när tankarna börjar bli full laddade.

Lägsta möjliga hastighet skall du sträva efter
 
En laddomat ska gå på högsta fart!

Det är BARA inne i pannan vattencirkulationen ökar om du ställer på farten. Utanför, mot tanken, har det ingen som hellst betydelse. Skiktningen påverkas inte. Men du slipper små partiella kokningar inne i pannan, Tempen kommer att sjunka och verkningsgraden öka. Det skonar pannan och livslängden ökar. Du riskerar inte heller att få in kallt vatten i botten på pannan och att det blir kondens.

Mats
 
Termostaten öppnar vid 72 grader och är fullt öppen vid 84 grader.
Vad tjänar man på att byta termostat till en som öppnar senare?

vh Simon
 
templar skrev:
Termostaten öppnar vid 72 grader och är fullt öppen vid 84 grader.
Vad tjänar man på att byta termostat till en som öppnar senare?

vh Simon
Du laddar med en högre temp.Om du inte laddar tanken full så är det ju dumt att inte ladda med så hög temp som möjligt
 
men sjunker snabbare från 84grader till 50grader än från 72 till 50..
har lite sådana tendenser i mitt system iaf
 
Var i kontakt med värmebaronen idag.
De menade att det inte var värt att hålla på att justera på avstängningsventilerna eftersom laddningen jämnar ut sig mot slutet, dessutom menade de att man stryper kapaciteten genom att justera så.
Att de har inkopplingsanvisningar med till och retur mot första tanken är för att man skall ha möjlighet att koppla bort en eller två tankar när behovet inte är så stort.
(Fast det kan man ju även om man kopplar returen till sista tanken.)

Vad tror ni? Håller deras argument?

vh Simon
 
Eldade igår och testade att justera in ventilerna, gick bra, nu skiljer det bara nån grad mellan tankarna under laddningsprocessen.

Nu går däremot urladdningen ojämt, idag på morgonen var det 10 grader kallare i min första tank.(är fortfarande så efter 7 timmar)
Där sitter ju vvb så man vill ju inte ha det kallare i den tanken.
Vill få mina tre tankar att uppföra sig så nära som möjligt en stor tank som laddar i och ur (helt jämt).
Går det att komma nära eller får man leva med ojämn laddning när man har flera tankar.
Jag har ju kvar att koppla om returen så som matss föreslog, men det är ju lite jobb med det.
Kommer det att va värt det ställer jag mig frågan.


vh Simon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.