Murarn hinner inte spruta vår lecastomme innan vintern, finns det någon risk att isolera och sätta inner väggar innan har putsat? Enligt honom finns det ingen risk om det inte skulle få för sig att hälla på vatten halva hösten. //n
 
Hur tjock är lecastommen och hur mycket har du tänkt isolera?
 
lecan är 25 och 95mm mineralull till en början
 
så svaret på frågan är?
 
Så länge du skyddar byggplatsen från regn och dylikt så har det ingen betydelse. Du vill inte bygga in fukt i huset. Antar att du har fått på tak, fönster och dörrar eller åtminstone täckt detta?

Har du tänkt isolera in eller utsida av stommen?
 
Redigerat:
nej, den murade stommen står helt öppen just nu. kan få stommen till andra vån, rest och taket på tills mitten på oktober om jag bestämmer mig nu. frågan är hur jag ska göra? jag ska isolera insidan av stommen, utsidan ska bara putsas.
 
Om du inte tänkt isolera utsidan så bör du isolera insidan. Annars får du ett för dåligt isolervärde i huset. Om man bygger solida stenhus utan isolering så brukar man använda tjockare block, iso-block, eller lättbetong som har ett högre isolervärde.

Vill du utnyttja stenens egenskaper så sätter du isoleringen på utsidan och kommer då få ett bättre inomhusklimat. Det finns många olika metoder för putsning på isolering. Sök på forumet eller hos putstillverkare.

Om du bara isolerar insidan så använd utifån och in: stålregel 95mm iso, plast, 45mm iso (trä/stålregel).

Om du inte isolerar insidan så kan du fräsa ut för el och putsa insidan också, alternativt stålregel/gips.

Hur du än gör så få på taket först innan du gör något inne i huset!
 
Jag tror du har fått frågan lite om bakfoten, jag ska isolera insidan med 95 mm mineralull, frågan är om jag kan gå på med att regla upp och sätta färdigt innerväggarna innan utsidan är putsad pga risken för att fukt senare blir fast mellan innervägg och insidan på putsen när det väl putsas. Varför använda stålregel mot lecan och inte träregel? //N
 
För att minimera framtida mögelproblem. Närmast lecan kommer det att vara fuktigast i väggen, förhoppningsvis så låg fuktighet att det inte spelar någon roll men ändå. Varför använda organiska material när du ändå bygger ett stenhus?

Jag förstår din frågeställning, ville bara få dig att överväga sättet att bygga på.

Fukten kommer att finnas där oavsett om du gör det innan eller efter putsen, det är därför du ska se till att få huset tätt, hålla det torrt (byggfläkt, avfuktare). Sedan är det bara att slå upp väggar oavsett om puts är på eller inte.

95mm tycker jag är för lite isolering mot ytterväggen, då hamnar du på ett U-värde på ca 0,27, använder du bara 45mm till isolering så minskar du värmeläckaget med 25% och hamnar runt 0,20 istället.

Grejen med isoleringen på insidan är att du kommer få en kall stenvägg eftersom isoleringen flyttar daggpunkten inåt i huset, jämför invändig isolering av timmerhus, källare & tegelhus. Därmed kommer inneluften möta den kalla väggen och fälla ut fukt. Det är därför viktigt att du plastar huset så den fukten bara kan passera ut genom ventilationen och inte husskalet.

Det är inte för sent att ändra sättet du tänkt bygga på innan du byggt det klart. Jag är som du märker klart skeptisk till din metod att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.