Håller äntligen på att lägga dit teglet på taket efter långt förarbete. Det tvåkupiga lerteglet har jag fått av en kompis som bytte till betongpannor. Har aldrig lagt tegelpannor förut och nu när jag ska lägga så märker jag att det inte är helt lätt att få dom i rätt läge. Den första pannan går bra, den ligger helt nere mot läkten och båda klackarna vilar mot den samma. Men sen när man lägger pannan bredvid så ligger vänsterrsidan bra och vilar mot läkten men högersidan på pannan lyfts upp av pannan som ligger till höger så där glappar det mot läkten så klacken hakar bara i på kanten på läkten. Så är det sen mer eller mindre på hela raden ut. Sen är många pannor lite skeva, om man lägger dom på en plan yta så glappar det i ett hörn, och likaså så är vissa pannor snedkapade så för att pannan ska sitta rakt så måste man vrida på den och då får ju bara en klack kontakt med läktan.
Det vart långt det där men hoppas ni förstår vad jag menar.

Är detta helt normalt och något som man får räkna med när man använder gamla pannor eller har jag bara haft otur och fått tag på pannor av sämre kvalitet?

Sen så skruvar jag fast pannorna med trallskruv med försänkt skalle, och ställer då in skruvdragaren på lågt moment och drar skruven så skallen går ner mot pannan. Är dock lite osäker på om det är rätt att göra så eller om man ska lämna lite mellanrum mellan pannan och skallen?
 
  • Gilla
Michael Tjulin
  • Laddar…
Hej ! Tidigare har jag nämt om att det är svårare att lägga beg lerpannor,då fick jag ett helt annat svar utav andra på forumet. Lerpannor e brända ,o en del blir skeva.pannorna lägger till sig med åren.Hitta ett byggmått på pannorna.Ta tex tre st byggmått o slå med slagsnöre på bärläkten ,nerifrån rännan upp till nocken,lägg pannorna utefter linjen o dela in avståndet på dom imellan,pannorna kommer förmodligen att ligga på en klack, men det gör inget. Att skruva pannorna gör det svårare o lägga, men ibland behövs det.,branta tak o där blåsten kan få tag på pannorna.Om man skruvar lerpannor, dra inte ner skruven så pannan blir låst. Glömde säga, att du måste ha rätt avstånd på bärläkten med.
 
Redigerat:
Jag har mansardtak med taklutning på över 60gr. på den branta delen så jag är tvungen att fästa dom. Det blir altså till att släppa lite på skruvarna för jag har dragit dit dom så att de sitter fast. Är anledningen att man inte ska dra fast dom helt att de kan spricka om de inte kan röra sig lite grann?
 
Äldre tegelpannor är svårare att lägga eftersom pannorna som du konstaterat inte är likadana. Jag lyfte ner Vittinge tegel från 47 från mitt tak och där var många/alla pannor lite olika. Kapade lite i hörnorna etc för att dom skulle passa på sin plats. Eftersom dom vid återmontering inbördes hamnar på en annan plats blir det ju lite pyssel.....

De "nya" pannorna jag la upp, Vittinge 2kupa från ´91 var en helt annan sak. Alla pannor identiska, inga problem alls att lägga.

Läs tex Vittinges lägginstruktion riktigt noggrant. Jag använde också en lång planka för att få raderna raka (uppifrån och ned) och det ser nu flera år senare fortfarande riktigt bra ut.

Att hela tiden mäta mäta mäta byggmåttet är också avgörande. Man måste ha koll å det saknar man när man inte har känslan i fingrarna - antingen mäter man hela tiden över ett antal pannor och ser att måttet stämmer, eller så gör man som Lasse säger, markerar byggmåttet. Jag tror jag använde en kombination av båda alternativen.
 
Jag kör med snörslå och det funkar riktigt bra, men den tar sin tid...
Har kommit till stället där jag ska sätta taksteg, sådana som man hakar runt bärläkten, och läser man moniers lägganvisning så ska/bör man jacka ur pannan som ligger över steget lite grann så att den kommer ner i rätt läge. Trodde detta var överkurs men det ser nog ut som att jag får göra så för den pannan ligger inte bra och glipar rätt mycket. Men det kanske löser sig imorgon om jag bara får trixa lite. Hur brukar ni göra?
 
Glömde en sak. Jag använder som sagt rostfri trallskruv att dra fast pannorna men de är bara 56mm långa och nu när man inte ska dra ner skruven helt så blir det inte många gängvarv som går i läkten. Men nästa dimension av rostfri skruv jag hittat är 75mm och det käns onödigt långt i stället för den går ju genom bärläkten, dessutom är den lite grövre 4,8mm mot 4,2mm på de jag har nu så då måste jag borra upp hålet lite. Vad kör ni med för skruv?
Ska tilläggas att jag kör med 23*36mm som både bär- och ströläkt.
 
Förstår inte hur du kan skruva fast pannorna... Skruven måste ju bli synlig.
Nästan alla tegelpannor bygger 37.5 cm under klack, vilket också är det läktavstånd man ska använda. För att fästa pannorna använder man takpannekrok
 
Skruven sitter ju så långt bak på pannan att den täcks av den som ligger över. Jag har läktavstånd 35,2cm på mina pannor vilket jag kom fram till gennom att följa Moniers läktavståndsberäkning. Då är det från överkant till överkant på läkten. Nu är ju jag novis på området så det kan ju hända att jag inte gör helt rätt men så har jag kommit fram till det hela i alla fall. Tänkte på takpannekrok ibörjan men jag kom inte riktigt på hur de skulle sitta och sen så var de ju svindyra. Måste man inte också ha en klack med hål i på undersidan av pannan för att kunna använda sådana? Sådan klack saknar jag på mina pannor som är från 50-talet tror jag.
 
Du har nog läst fel instruktioner. Monier säger 37.5mm med tolerans på +-3mm. Det förklarar varför du har problem. Pannan ska bara överlappa lika mycket som klacken är lång. På gamla pannor kan det vara 50mm, idag är det 30mm.
Om man inte får ihop hela rader med tegel måste man kapa, procenta på läktavståndet går ej.

Det går fint att spika vanlig u-krok (s-krok för den delen också) även fast man inte har hål i klacken, den ska bara haka över pannan och spikas in i läkten.

Nu har jag iofs vart med om udda pannor med 36 i läktavstånd. Men mät hur lång pannan är under klack, standard där är mellan 37.5-38.5 beroende på tillverkare. De längre pannorna har lite mer skurna hörn.
 
Redigerat:
Som Storstark säger så brukar (i alla fall jag känner till) lertegel inte gå att variera läktavstånd på. Det fungerar utmärkt räkna fram ett medelläktavstånd för betongpannor, men lertegel, tex vittinge kräver 37,5 cm punkt slut, sen blir det till att kapa sista raden så det passar huset. Kan ju mycket väl vara det som ställer till det för dig. I så fall ett jobbigt läge, eftersom du kanske måste läkta om allt. Frågan är om du räknat fram ditt mått på 35,2 för att det passar huset eller för att det passar dina pannor.
 
storstark skrev:
Förstår inte hur du kan skruva fast pannorna... Skruven måste ju bli synlig.
Nästan alla tegelpannor bygger 37.5 cm under klack, vilket också är det läktavstånd man ska använda. För att fästa pannorna använder man takpannekrok
finns inget som säger att man skall ha det.
man kan krypa ner till 35 cm mä upp till 38 men där e det max.

slå med snörslån var 3:e rad å andvänd även en lång rätskiva å *sparka* rätt dom för justering.
sen u-kroken finns även som klämkrok, alltså man behöver ej spika den, jobbigt att spika när man är mellan ströläkten då bärläkten fjädrar en del.

att kapa sista raden e att*våldta* teglet.
detta gör man INTE.
man skall se på taket att det ÄR samma storlek. ej en rad som är mindre.
ser ej bra ut.
man delar in taket ordentligt.
har man tex en takfönster så kan man del in måttet dit, sen resten upp för att få en bra indelning, likaså en skorsten m.m


mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Om teglet ska läggas korrekt går det inte alls att ha 35 i läktavstånd. Det är 37.5 som gäller och inget annat. Det går dessutom inte att använda s-krok vid läktavstånd under 37.

Kapa en rad gör man VISST, om det är nåt som våldtäkt så är det att "sparka" dit pannor som inte ligger rätt.

Har lagt om många tak med fel läktavstånd, i samtliga fall har man fått klippa en jäkla massa pannor med tegeltången. Just nu jobbar jag på ett tak där ett gäng jugoslaver lagt om taket. Man har kört med 36cm i läktavstånd. Var enda takpanna är kapad i hörnet. Flera hundra kvadrat stort, 55grader taklutning...
 
storstark skrev:
Om teglet ska läggas korrekt går det inte alls att ha 35 i läktavstånd. Det är 37.5 som gäller och inget annat. Det går dessutom inte att använda s-krok vid läktavstånd under 37.

Kapa en rad gör man VISST, om det är nåt som våldtäkt så är det att "sparka" dit pannor som inte ligger rätt.

Har lagt om många tak med fel läktavstånd, i samtliga fall har man fått klippa en jäkla massa pannor med tegeltången. Just nu jobbar jag på ett tak där ett gäng jugoslaver lagt om taket. Man har kört med 36cm i läktavstånd. Var enda takpanna är kapad i hörnet. Flera hundra kvadrat stort, 55grader taklutning...
hmmm
sa ej att man skall ha 35 i avstånd.
nej man kapar ej en rad.. man delar in avståndet.
med *sparka* menar jag att även när man lagt efter linjen så ligger pannorna snett, dom är ej raka, då tar man rätskivan vid varje rad å *putter* till glöm sparka då. så att man justerar det sista så man ej står nerifrån å ser att det ligger huller om buller.
precis 36 cm e kanon MEN det beror på indelningen.
går man under 35 ja då slår hörnen i.
går man över 38 cm ja då börjar hålen synas.

å det där med fel läktavstånd handlar om att dom ej kan jobbet.
man delar in.
du kan juh ej ha en full panna å längst upp kapar du av ex 15 cm.
ser juh inte klokt ut.
nä dela in avstånden mellan dom fasta punkterna på taket såsom takfönster samt skorstenar.
p.s har med lagt många tak. hade takjobben på 350 villor för nåra år sen med vinkelhus å ränndalar med lerkupstegel. samt lagt på 72 gradersalutning. sandlådenivå tycker jag med att säga så att jag har lagt m.m.
storstark: kan du knepet med att såga ränndalar?

till trådägaren: som sagt försök dela in avståndet mellan fasta delarna. släpp 3 cm från nocken. lägg ut 3 st pannor som lgger bra, ta måttet på dom 3.
sen slår du var 3:e rad.
när du lägger så delar du in pannorna mellan dessa för det skiljer en del å det är här som nu rätsakivan kommer till hjlp.
den använder du när du lagt 6 rader det brukar gå bra.
putter du till å finjusterar det sista.

mvh
snickar estwing
 
Tjenare estwing ! nu pratar vi vittinge lerpannor.dela in ? vad menar du.
 
Jag tror faktiskt inte att jag gjort fel i det här fallet för det är inga pannor som kärvar och tar i i hörnen, utan jag får en liten glipa i mellan varje hörn. Visst Moniers Vittinge har ju ett rekomenderat läktavstånd på 37,5mm. Men nu har ju inte jag sådant tegel men det måste ju funka lika bra för mig att använda deras sätt för att få fram maximalt läktavstånd. Jag gjorde så här som det står i Moniers lägganvisning för lertegel.

"Vill man av estetiska skäl eller att man vill ha ett tätare tak
som belastar underlagstaket mindre, skall man bestämma
läktavstånd efter leverans. Detta görs så här. Ta fram läktavstånd
genom mätning. Lägg då ut vertikala rader med
11 pannor i vardera rad på ett plant underlag. Raderna ska
vara raka och hörnavskärningarna måste ligga tätt (se figur
13). Tänk på att blanda pannor från olika pallar eftersom
pannornas storlek kan variera något. Mät avståndet från
nedkant på första pannan till nedkant på sista pannan (x)
och dividera med 10. Lägg till ytterligare 2 mm, så får du
läktavstånd"

Då fick jag ett läktavstånd på 35,2mm och som sagt, det är inte det som jävlas för mig, det är att många pannor är vinda och böjda, så om du lägger en panna ensam på plats på läkten och trycker på den så ligger den inte plant utan du kan trycka ner den en bit i något hörn. En del är plana men då kan de i stället vara som en banan dvs. som en dåligt skuren ost...... Det tråkiga är ju att är en panna som ovan så spelar det ingen roll att den bredvid är bra för den måste följa den som är dålig och på så vis bir det ett evigt lirkande för att hitta den bästa possitionen.

Sen angående att kapa eller inte kapa. Jag ser då ingen annan råd än att kapa översta pannraden för det finns ju inget utrymme att justera dessa pannor i höjdled, i alla fall inte så stor för det resulterar ju i större glipa vid hörnavskärningen och den vill man väl ha så liten som möjligt vad jag kan förstå.

Var till en större bygghandel idag för att få tag på längre skruvar men kom istället hem med sådana här tegelkrokar som ser ut som ett U som skulle funka bra till lertegel, jag antar att det är sådana du menar Storstark. Men jag tyckte inte om dom för i och med att en del av kroken sticker ju upp på översidan pannan så när den överliggande kommer på plats så vilar den på kroken och gör pannan ännu mera ostabil. Hade jag haft ett rakt och fint tegel från början så kanske detta inte har märkts men nu när det är svårt nog som det är att få pannan att ligga bra så vart det inge bra med ännu en faktor som gör att det ligger sämre.
Nä jag fortsätter med skruv, tyckte det funkade bättre.

Vart långt det där, hoppas ni orkar läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.