Hej.

Sitter och funderar på ventilationen i vårt gamla hus som vi renoverar. Huset har idag 2 våningar och självdrag med frånluft genom murstocken (inkl kakelugn).

På nedre våningen kommer det att bli ett kök/vardagsrum med öppen planlösning (med kakelugnen), hall, badrum, tvättstuga och ett sovrum. Planen är att sätta en friskluftsventil bortre delen av vardagsrummet (Kök+vard rum= 40 m2), och en i sovrummet. Frånluft i bad och tvättstuga till murstocken och likaså imkanalen.

Mina frågor är:

1. Om mer frånluft behövs funderar jag på en fuktstyrd pax på bad och tvätt, alt kanalfläkt som förbinder de bägge innan muren. Vet någon om det finns kanalfläktar som klarar dubbla "givare"?

2. Om jag skulle sätta in en fläkt som går konstant, vad bör man ha för styrning?

3. Önskar minsta möjliga buller från fläktarna och vill därför helst ha en isolerad kanalfläkt. Försöker minimera böjar och tänkte sätta in isoleringsmodul mellan frånluftsdonen och fläkten. Men vilken påverkan ha dimensionen på rören på ljudet tror ni?

Mvh

Gustav
 
Hej Gustav,

1. Det går givetvis att bygga ett litet "styrsystem" med 2 fuktgivare som startar och stoppar fläkten. Exempelvis Regin har det du behöver till skapliga priser, dock tror jag inte de säljer till privatpersoner men enn vvs-firma eller grossist kan säkert beställa det åt dig.

2. Skall den gå konstant så räcker det med en varvtalsreglering (tyristor typ).

3. Ja, tyst skall det va. Vad menar du med isoleringsmodul? Ljuddämpare? Kanalfläktar brukar vara lite bullriga så du behöver säkert ha ljuddämpare. För hög hastighet i rören ökar tryckfallet vilket både ger ljud i sig samt att fläkten får jobba hårdare (=högre varv) vilket också ökar ljudet. Håll dig under 5 m/s så blir det nog inga problem.

/Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.