Hej, jag har precis renoverat mitt vardagsrum och införskaffat kabellister (golvsocklar). Men nu till problemet, jag får inte plats med alla kablarna. Kablarna är:

2st högtalarkablar modell mellan
1st nätverkskabel
1st subwooferkabel
1st antennkabel
2st coaxkabel ifrån parabolen.

Så nmu till min fråga, går det att minska ner antalet kablar förslagsvis antennkabeln och coaxialkablarna till någon universalkabel, RJ45-kabel eller liknande och sedan splitta upp dom igen bakom tv:n?
 
Satellit över nätverkskabel är ingen höjdare då MF:n ligger på upp till 2GHz. Det du kan göra tex är att kombinera antennkabeln med en av SAT-kablarna så får du bort en koax.
 
ok, vad behöver jag för att det ska fungera?
 
burton666 skrev:
1st antennkabel
2st coaxkabel ifrån parabolen.
Bara för att vara på det säkra. Dessa två koax, talar vi om twin-lnb eller är detta en kabel från vardera lnb?
 
Jag har väldigt dålig koll, Jag har Canaldigital och en Twin LNB tror jag. Jag kan kolla på en kanal och spela in på en annan. Hoppas det hjälpte.
 
burton666 skrev:
Jag har väldigt dålig koll, Jag har Canaldigital och en Twin LNB tror jag. Jag kan kolla på en kanal och spela in på en annan. Hoppas det hjälpte.
då behöver du 2 satcoax. antennkabeln går att skippa med combiners o splitters
 
30442.jpg

Ser jag fel på produktbilden eller är detta egentligen en splitter? Och hur tolkas man det, kan man vända dessa om man vill splitta innan ett sådant uttag?
 
En splitter som man sätter före uttaget bestämmer bara vilken gren som har DC-genomgång. I ett uttag brukar man bara dämpa frekvenser över 1GHz i TV-uttaget något.

Markeringarna på bilden visar bara vilken ingång som har DC-genomgång.
 
Pefo> Det som fick mig att fundera är eftersom om jag zoomar in på bilden ser det ut som om anslutningarna är benämnda IN, SAT och TV. Likaså ser det iaf på min skärm ut som pilar ut vid SAT och TV. Men hur som helst kan jag inte få det till att stå OUT...
 
Du måste ha ögon som en hök! :) Hur som helst så ser ju en splitter och en kombiner ut på samma sätt fast med lite olika märkning då. Funktionsmässigt funkar de på samma sätt, AC-kopplad mot TV och DC-kopplad mot SAT.
 
Har inte den på bilden en kondensator markering också? På IN

Galvaniskt frånskiljd, eller ser jag fel....
 
I så fall hade man inte behövt markera SAT och TV då själva syftet med splittern/combinern skulle gå förlorad.
 
??? hur menar du då?
 
Man behöver DC-genomgång mellan mottagaren och LNB:t för bla strömförsörjning. En kondensator skulle hindra det och därmed göra den oanvändbar för SAT-bruk. Alltså ingen vits att markera en utgång SAT. På den splitter eller combiner som bilden visar är det alltså SAT-IN/UT som har DC-genomgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.