Ska dra om ventilationen till toaletten och undrar vad som är bäst.
tänkte montera paxfläkt som drar ut luften när det blir för fuktigt samt att jag ska kunna starta den med strömbrytaren.

Ska man montera plåtrör eller plaströr för detta? någon sa att plaströr kan det bli statiskt med som inte var bra...

Sen... spelar det någon roll om jag drar röret rakt genom väggen ut eller om jag drar det upp på vind först och ut på väggen där? toaletten är på övervåningen så drar jag genom taket så blir röret kanske 1m längre än ut genom väggen direkt.

självdrag i kåken, ska jag ha en fläkt som går hela tiden ifall jag drar röret genom väggen direkt för att inte få baksug?
 
Kvittar väl egentligen om du drar röret genom vinden, bara du isolerar det.
Men har du självdragsvent. ska du inte låta fläkten stå o gå i onödan. Har samma lösning här i badrummet, som många andra har, o låter jag fläkten stå o gå längre än behövligt så märker jag ganska snabbt att luften tar andra vägar i huset. Punkter som ständigt är varma trots avsaknad av radiator blir kalla o lukt från vissa saker "flyttar" på sig.
Så nej, låt inte fläkten gå i onödan.
Kör med plaströr om det bara är till en liten PAX, är värre med plast till hela anläggningar s.a.s
 
Orcus skrev:
Ska man montera plåtrör eller plaströr för detta? någon sa att plaströr kan det bli statiskt med som inte var bra...
Du ska inte använda avloppsrör till ventilationen, utan de plaströr som är avsedda just för ventilation. De blir inte statiska.
 
spelar det någon roll för självdraget om jag har ventilen ut genom väggen eller ut 1m ovanför rumstaket? rummet är på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.