Hej!

Då jag sedan tidigare vet att detta forum huserar fantastiskt begåvade personer vänder jag mig således hit för att ventilera ett bekymmer jag har.

Jag har införskaffat ett hus från 1917 som står halvvägs upp på ett berg. Problemet med den positionen är att det är nära till berg (vilket iofs kanske inte är så dumt) och att vatten följer berget.

Mitt dilemma är således hur tusan jag ska dränera bergssidan (bifogar bild) för att slippa vårfloden i källaren? Vårflod var kanske att ta i men källaren är fuktig och jag vill få bort så mkt fukt som möjligt.

Ytterst tacksam för synpunkter.
 
  • Grovskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm...vill också veta, har ett något liknande upplägg!

Någon?

Vänligen

TMC
 
Redigerat:
Tja, logiskt borde vara att ha högsta punkten på mitten av den "norra" sidan och sedan leda av vattnet åt båda sidor, så du får full dränering runt hela huset. Är det grävbart eller berg i dagen runt krypgrunden?

Man skulle också kunna tänka sig en dränering inne i kryprgunden, om det går att komma in där.
 
Hade liknande problem som jag löste på följande sätt. Jag grävde ner till berget och tvättade det (spolade och gnuggade med en piasavakvast) Borrade 10 cm djupa hål med en meters mellanrum och stoppade ner ett armeringsjärn där. Fäste sedan ett liggande armeringsjärn i de stående, byggde form och gjöt. Gjöt en mur, c:a 20 cm hög och c:a 10 cm bred. Fick gjuta upp på vissa ställen bakom muren för att få fallet mot rätt håll. Använde även Sika vidhäftare. Om det var nödvändigt eller inte vet jag ej. Enl skissen skulle jag inte lägga muren parallellt med grunden utan försöka få till "en naturlig" avrinning åt ett eller åt båda hållen.
 
JanneL: Så du gjorde alltså en mur som leder bort vattnet istället för att göra konventionell dränering? Innebar det att du sedan återfyllde igen eller lät du berget ligga kvar i dagern?

Då inställer ju sig frågan vad du sedan gjorde när du fick vattnet att rinna bredvid huset istället, hade du dränerad mark där som tog hand om det som rann längs muren?

Men vad hade du för material när du gjöt - betong är väl inte vattentätt utan fukten tränger väl igenom? (Kanske försumbart...?)

Vänligen

TMC
 
Ja, jag gjorde en mur, som ett upp och nedvänt V, där spetsen alltså pekade från huset. Jag hade en bergknalle som kom fram i dager när jag dränerade. Från hörnet (övre vänstra enl Abbedabbes skiss) och ca 5 m efter långsidan på huset. Berget lutade mot huset. På ovansidan av muren la jag en dränslang ner till den andra dräneringen (åt båda håll) Fyllde sedan med singel och duk, sedan återfyll med befintliga massor.
Beträffande betongen, diskuterade jag med betongkillen jag köpte brunnsringarna av (spolbrunn) om jag skulle använda vattentät betong. Han svarade: Har du tittat ner i en brunn någon gång och sett att fukten slagit igenom?
I.o.f.s det hade jag inte, men för att ändå känna mig säker blandade jag ändå i Sika.
Muren stod sedan öppen säkert i 2 mån innan igenfyllning. Under den tiden var det torrt bakom muren mot huset, så jag vill gärna tro det blev bra även sedan efter återfyllning. Har då inte märkt att jag fått in någon fukt efter dräneringsjobbet och det är nog 6-7 år sedan det blev gjort.
 
Har tänkt i samma banor som du gjort det hela JanneL. Verkar var ett vettigt alternativ och eftersom farsgubben gräver ska det nog tusan gå att lösa. Tusen tack för förslag och input.
 
Det kanske även vore lämpligt att tvätta berget noggrant intill huset, och därefter stryka både berget och husets sockel med primer och klä det med membran. Du får då en tätare skarv mellan berget och sockeln som eventuellt vatten får svårare att passera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.