Ja som rubriken säger så handlar det om de utmärkta dämpare som ikea tillhandahåller köksskåpen.
Men det verkar som att de dämpare som passar till de vanliga överskåpen inte passar hörn-överskåpet vi har köpt???!!! Ska man ha någon annan dämpare just till det skåpet? Någon som har samma problem eller har haft?
 
Nej om jag minns rätt passar dom inte hörnskåpen, då dessa har gångjärnen i en annan vinkel/andra gångjärn..
 
Troligen är det väl Integral 153° du menar, och till dem fungerar inte dämparen nej..
Men det berättade de väl på IKEA...? (lätt ironiskt..)
 
Hej!

TIll mitt Marbodalkök fick jag information att dämparen som man "klickar på" gångjärnet inte fungerar till hörnskåp, utan man ska istället använda följande modell:
41901_PE136551_S4.jpg
Lycka till!
//Impossible
 
Tack för svaren... Nej dom på ikea berättade INTE det för oss... Men tack du som kom med ett mer konstruktivt meddelande med bild och allt... =)
 
Är det IKEAS 153 graders gångjärn så har jag ingen aning då detta är ett special som bara IKEA har. Blum som tillverkar dem säljer ett som är på 155 grader och fungerar exakt likadant men ser lite annorlunda ut. Det finns med mjukstängare och har artikelnummer 973A6000.
Är det ett 45 graderskåp med utanpåliggande lucka brukar det dock vara ett annat gångjärn och då heter dämparen 973A7680 med utanpåliggande lucka.
Enklast är om du tar med ett gångärn och går till en riktig kökssäljare så ser han vad du behöver. Det finns mjukstängare till nästan alla vinklar och luckor idag.
Lösningen som impossible visar är oxo OK, men jag tycker man skall montera dem på ett smartare sätt. Blum har en mall man kan köpa (eller låna av en köksmontör?) som man sätter mot stommen nästan ända inne i kanten där luckan möter stommen. Den går att justera i rätt vinkel mot luckan och sedan borrar man med 10 mm borr och skjuter in kolven i stommen. Då blir det nästan helt dolt. Kolven man använder då heter 970A och den impossible använder sig av heter bara 970 (olika moment). Borrmallen du behöver heter 655010.
Kanske överkurs för en så enkel sak men ack vad fint det blir!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.