Undrar hur ska man hantera spån som blev kvar i gräsmattan efter att man har fällt ner trädet och sågat den i bitar. Vill inte ha kvar denna smittan i min trädgård.
 
Samla upp och bränn det.
 
jo, det gjorde jag, men det ligger ändå en del kvar.
 
Ta upp det med. ;)
 
Tack, dum är jag inte!
 
:( Det var inte min avsikt att vara elak, jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

Kanske kunde du använda en ogräsbrännare? OK, den tar visserligen gräset också, men det kan man så i nytt.;)
 
Sug upp resterna med en grovdammsugare. Släng eller elda upp spånet.;)
 
ogrässbrännare kan jag testa. Heller förlorar jag en del av gräsmattan, än nästa träd.
 
Men, alltså....
Så himla farliga kan väl inte några sågspån vara!

Om du bor i ett vanligt villaområde så finns ju kräftsmitta lite varstans i luften. Det viktigaste är att du tar väl hand om ditt nya träd, dvs planterar det rätt och sedan beskär det rätt med skarpa och descinficerade verktyg. Kan tipsa om den här sidan vad gäller plantering och skötsel av äppelträd.

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
 
Redigerat:
Som sagt ta bort spånet.....Lägg ett lager sand över ytan och varför inte ett lager sand som översta lager i planteringsgropen....Brukar fungera mot olika Växtsjukor....mögel etc
Jag skall försöka spåna lite till....:D
 
Sommartorparn skrev:
Men, alltså....
Så himla farliga kan väl inte några sågspån vara!

Om du bor i ett vanligt villaområde så finns ju kräftsmitta lite varstans i luften. Det viktigaste är att du tar väl hand om ditt nya träd, dvs planterar det rätt och sedan beskär det rätt med skarpa och descinficerade verktyg. Kan tipsa om den här sidan vad gäller plantering och skötsel av äppelträd.

[länk]
Naturligtvis är det så, svampsporer finns det överallt, de träd som drabbas är mera mottagliga eller är försvagade p g a att de planterats på ett olämpligt ställe eller på ett olämpligt sätt. Men det är ju alltid så mycket enklare att tycka att man gör något aktivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.