hej
vi har gjort en uppfart/parkeringsplats till vårt hus den är 20m lång. längs med den vänstra kanten är det en liten stödmur av "rustik" murblock. nu skulle vi vilja ha ngn form av rabatt bakom den.

Den är alltså 20*1m,
består av sandjord,
har sol större delen av dagen.
gränsar till skogen å ligger i
zon 5.

vi skulle vilja ha lite tips på vad man kan plantera, är inte så sugen på ngn häck.
min första tanke var lavendel, men jag har kommit fram till att det blir ganska dyrt när det går åt så många plantor. har även funderat på ljung men vet inte om den tål torka...

Alla förslag är bra :)

jo det är ett stål stängsel i bakkant mot skogen...
 
  • DSCN1553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore enklare om du kunde avgränsa litet.
Hög- eller lågvuxet?
Enhetligt eller brokigt?
Idel blommor eller varvat blommor/mindre buskar eller...?

Lavendel går väldigt bra att föröka med sticklingar. Om ni vill spara pengar skulle ni alltså kunna köpa ett fåtal st och plantera glest, sedan tar ni sticklingar och förtätar med dem.
 
Nävor (Kolla in nävan med namn 'Rosanne' - blommar juni-november!) - den sprider sej inte hysteriskt med utlöpare, men täcker snabbt in ytor, Kärleksört, Kransverkonika, Daglilja, Iris.

Lågväxande, typ kryphöjd: Kattfot, Sedum (taklökar), Timjan...

edit: oj, såg inte "Zon5". Du får kolla zonhärdigheten....
 
ganska lågvuxet tror jag 50-60cm, gärna enhetligt.... men det behöver inte vara samma växt rakt igenom.
 
Håller med Fasting!! Nävor nävor.....Blodnäva ..flocknäva mfl
Mina favoriter blommar länge sent in på hösten.....
 
Tack för svaren.
Det har blivit flocknäva, jättedagg kåpa, irisar, strandiris, lavendel, kryptimjan, lammöron och silverarv tror jag det heter.
har tänkt sätta ngt gräs som binder i hop det hela. hoppas det blir bra. jag är väldigt dålig på att se helhet i saker....
 
linkentuss_ skrev:
hoppas det blir bra. jag är väldigt dålig på att se helhet i saker....
Ingen fara, när de tar fart med växandet ser ni hur det artar sig och då är det ju så lyckligt att perenner kan man alltid flytta om ifall det blev fel! Man lär sig av erfarenheten!
 
Full sol och lavendel? Hur kan man bara undgå att plantera ROSOR i sådant läge!!! Jag skulle nog kompletterat det horisontella uttrycker med några "höjdare". Kanske en rad rosentorn, som "allé" intill infarten.

Din blivande rabatt får med ditt växtval ett ganska neutralt och grått intryck som tål ett par kraftfulla färgklickar. Om du frågar efter röda rosor i plantskolan kommer man att föreslå Flammentanz, som växer enormt ymmigt och är lättskött. Jag skulle istället rekommendera "Sympathie" http://www.bash.gwr.bz/venue/floral.htm , eftersom den är precis lika lättskött, har vackrare foderblad och dessutom remonterar med blomning HELA sommaren.

Förtäta dessutom gärna undervegitationen med några "krypande" rosor, typ "Swany". http://www.beautifulbotany.com/STOCK R-S/Rosa 'Swany'.jpg Vita rosor nere bland er lavendel kommer att skimra fint i sommarskymningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.