Inga problem med att de ligger å skaver. Lådan har en hög front, men bara låga sidor, så det är inte så att man kan stapla dem. Många verktyg går ju att ställa upp (typ fräsar, cirkelsågar etc.).
De låga sidorna gör ju även att man lättare kommer åt.
 
Larsa skrev:
Inga problem med att de ligger å skaver. Lådan har en hög front, men bara låga sidor, så det är inte så att man kan stapla dem. Många verktyg går ju att ställa upp (typ fräsar, cirkelsågar etc.).
De låga sidorna gör ju även att man lättare kommer åt.
kan du inte ta lite bilder på din bänk med lådor etc? Hade varit spännande att se.
 
Lyftbord har jag snöat in mig på att det vore väldigt lyxigt att ha. Gärna försänkt i golvet så det försvinner och går att köra bilen över om man så önskar. Tänk att kunna jobba i lagom höjd med det mesta oavsett storlek.

Skavsår på borrmaskinen, vilken kattastrof. :D. Särskilt om lådan står still mestadels kan det inte vara ett stort problem.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Mellanbarn skrev:
Skavsår på borrmaskinen, vilken kattastrof. :D.
Anar jag en gnutta sarkasm? Det var då det värsta!
 
En vettig budgetvariant som ger både många och bra lådor och samma höjd på "underredet" till arbetsytorna är att leta reda på gamla underdelar till köksinredningar.

Kolla på Blocket - brukar nästan alltid finnas gratis mot nedmontering...
 
Här kommer efterfrågade bilder på min arbetsbänk. Tyvärr är verkstan ganska smal, annars hade bänken blivit bredare (nu drygt 70cm). Men när planerade utbyggnaden av huset blir av kommer jag få ca 20m2 till i källaren, och det utrymmet får verkstan växa in i :D

Lite trixigt att få bra bilder utan vidvinkelobjektiv på kameran...
 
  • IMGP2448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2449.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är snickarverkstad så skall det vara trägolv för eventuella fallande verktyg.

Ett betonggolv är inte så bra om det kommer i kontakt med ett stämjärn eller den fina hyveln från Lie-Nilsen, det är lätt hänt. Har exv fått fila till min maskinvinkel efter att den kommit kontakt med betonggolvet. Regla upp, isolera och lägg golvspån = kalas. Sparar el också då snickeriet givetvis skall vara uppvärmt.
 
--Larsa:

Var har du fått tag på skruvstycket? Ser sådana rätt ofta men har inte sett dem i bra kvalitet här i Sverige. Antar att de är lätta att få tag på från utlandet?
 
Jag köpte det på Jula för ett par år sedan. Inte kanonkvalitet men det duger. Verkar dock inte finnas där längre.
 
Yrkes skadad som man är med 5S och liknande så hänger arbetsbänken på väggen och verktygstavlan är uppmärkt med de olika verktygen.
Ja så mycket som möjligt hänger på väggen eller har 150mm fritt utrymme under så man kan sopa.
Jag saknar en vask där man kan klena av sig den mesta skiten av händerna innan man går in.
Drömmen är även en sittplats där man kan ta ijen sig lite mellan varven.
 
Farsan har byggt ett smart system.. Låt oss säga en låda under bänken. hjul i ena änden och gångjärn i andra. Så kan man ställa lådor och andra verkty i där. Ska försöka fota.

Det är smartare i verkligheten än vad det låter. Ska man sopa så viker man bara ut undersidan och sopar.
 
Jag hade en vanlig hyvelbänk förut. Tyckte det var för liten arbetsyta.... Själv tycker jag det är suveränt med lådor under bänken, får in en jäkla massa prylar i dem. I övrigt är det ca 15 cm öppet under så jag kan ganska enkelt sopa där. Har även golvbrunn därinne så imellanåt spolar man av golvet för att få bort det fina dammet (har börjat måla golvet grått under bänken som ni ser, men sen tappade jag inspirationen:rolleyes:). Men det kanske mest beror på att jag effektivt kan utnyttja ytan i den verkstad jag har nu (ca 5x3 m i källaren)

Drömmen är dock att ha ett ordentligt stort arbetsbord, gärna 2x4 m eller ngt (och perfekt avvägt och plant). Sen skulle man ha skåp, skåp med lådor och bänkar med fasta maskiner runt väggarna, allt ca 50cm ovan golvet. Betonggolv och metallskåp/bänkar så man vågar svetsa inomhus utan att vara rädd att man eldar upp huset. En fotölj och ett litet kylskåp i ett hörn hade ju inte heller varit helt fel, men då hade man väl aldrig kommit upp till familjen :D
 
Apropå svetsning så lyckades en kompis elda upp en bil inuti garaget, och en annan lyckades elda upp halva huset :eek:

Själv svetsar jag bara utomhus numera. Startar väl antagligen en skogsbrand snart.... :)
 
Ett problem vid planeringen av en snickarbod är om man har rimligt begränsade utrymmen men ändå vill ha en kap/gersåg uppställd och ett borrstativ uppstår gärna en konflikt. För bägge dessa maskiner gäller att man vill kunna använda långa arbetsstycken. Det idealiska vore därför om en eller bägge maskinerna på ett smart sätt kunde förskjutas i djupled för att ge fritt arbetsutrymme när man använder den andra. Någon som har en smart lösning på detta problem?
 
Grannen tog halva sitt verkstadsgarage (dubbelt verkstadsgarage=bredare än standard) och gjorde verkstad i. En stor arbetsbänk o hyllor efter väggarna samt en tavla framför halva bänken. Det gav även stor golvyta samtidigt som har har gott om plats att meka med bilen på. Iof går det inte p.g.a den djupa bänken att köra in bilen där, men har har ju andra hela porten tillgodo, och vill man ha plats för att meka med bägge dörrarna öppna knögglar man bara in bilen lite på tvären.
Smart i mina ögon. Måste jag tillägga att en liten soffa,kaffebryggare o en lite kyl finns där? Har blitt många kvällar där...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.