hjälp, mina tonårsbarn vill att vi inreder 2 rum i källaren åt dem. Allt annat är väl ok men vi har eternitplator just i rummen som de vill ha . Vad kan man göra åt det och inte riskera barnens hälsa för de tänker sova där
 
glömde att skriva att eternitplatorna är i taket ,
 
Man kan täcka in/över dem (och då se till att de förblir så). Hemma varianten är tjocka lager med redigt kletig färg. Eller göra som jag; ta bort dem. Man rekommenderar firma när man skall sanera inomhus, men efter att ha haft det (och ändå behövt lägga ca 60-80 timmar på två rum för att få det helt rent på asbest) så skulle jag gjort det själv från början om jag gjort det idag. Du får dessutom göra det själv, men det är ordentligt med regelverk kring att leja ut det. Jag följde dessutom arbetsmiljöverkets regler bättre än proffsen... (Vilket väl antagligen är skälet till att man ständigt skärper reglerna). De tog nästan 9000 för två rum om ung. 10-12 kvm var. Två man i en dag (och någon timme) för att göra båda; men då var det som sagt asbest överallt (dvs rummet var i värre skick än när de kom). De tog även några rörkrökar i värmesystemet (men missade en...)

Jag skulle själv ta bort dem så fort som möjligt; jag tror att regelverket bara kommer att bli strängare och strängare allteftersom skadorna av asbesten blir allt tydligare i samhället. Det blir t ex svårare och svårare att som privatperson bli av med den på lagligt sätt. Om du gör det själv så är det bara att börja läsa på på arbestmiljöverkets hemsida. Men tänk, damtäta engångsoveraller, mask med filter P3, sluss av byggplast med möjlighet till ombyte, asbestdamsugare (och gärna asbestfälla) samt en sju-djala massa tid. Det måste bli helt damfritt för att vara godkänt (vissa proffs i branschen menar att detta inte är praktiskt möjligt). En knappnålsspets med asbestfibrer optimalt fördelat förstör 10kbm luft... (Men det är förståss i teorin.)

Sedan skall det sägas att sk "vit" asbest som är det man hade i eternit inte är den värsta sorten, den ger t ex inte mesoteliom (som är riktigt otäck), men eftersom det rör sig om barn så skulle jag ändå varit försiktig. Jag rev som sagt ut skiten på ren dj-a princip fast det rörde sig om tvättstuga och badrum (fd pannrum).

Kom också ihåg att om du har det i skivor i taket så har du det också i kakelfix från perioden, tätningsmassor till bla ventilation, linoleum mattor, rörisolering samt lite annat smått och gott...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hm det låter inget vidare. Kan man inte bara måla på dem? Har läst någonstans att så länge man inte gör något att det är inget problem. Undrar om jag målar med lackfärg några gånger skulle de sitta där snällt .Finns det färger som man inte ska använda på eternitplator innomhus?
 
Så länge du inte bearbetar skivorna är det ingen fara. Låt dom sitta och stryk dom med färg.
 
ovanligt skrev:
Hm det låter inget vidare. Kan man inte bara måla på dem? Har läst någonstans att så länge man inte gör något att det är inget problem. Undrar om jag målar med lackfärg några gånger skulle de sitta där snällt .Finns det färger som man inte ska använda på eternitplator innomhus?
Jo, det var första meningen i mitt inlägg "tjockt med kletig färg" ;-) Dock, vill jag bara säga att jag kan inte se annat än att regelverket bara kommer att bli strängare med åren här, så skall du ta bort dem så är det förr snarare än senare som gäller. Och du *måste* låta bli att bearbeta dem, och med bearbeta menar jag spika, såga, slipa, borra, dvs inget. Om du måste göra det så klä in och ha någon som skuggdamsuger (m asbestdamsugare eller i alla fall ut). Använd för allt i världen inte *vanlig* dammsugare. Då sprider du bara effektivt runt skiten istället. Våttorkning och slänga trasorna i täta plastpåsar är det som gäller.

Det är ju dina ungar, så du gör ju som du vill... ;-) ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Om jag förstått bra så kan jag måla på platorna utan att de tar skada av det på något sätt. Just nu har jag inte råd för något mer. Jag kan undvika helt att skada platorna på något sett. Blir det ofarligt att vistas i rummen då eller kan de skada mina barn i alla fall?
 
ursäkta om jag ställer tråkiga frågor men rädsla för barn och brist på pengar gör mig sån just nu
 
Det skall alltid krånglas så fort det pratas eternit.....

Ta bort skiten.

På med ansiktsmask med rätt filter (finns på jula), använd engångsoverall, ta bort spik för spik så du kan ta ner skivorna hela eller nästan hela. Blöt skivorna ordentligt innan du börjar.

Ta på skyddsbrillor också för det ligger gärna lite damm ovanpå skivorna som man får i ögonen när man tar ner dom (det är nog det farligaste med hela operationen, att få vanligt hederligt skräp i ögonen).

Vädra gärna så mycket det går under arbetet.
 
MathiasS skrev:
Det skall alltid krånglas så fort det pratas eternit.....

Ta bort skiten.

På med ansiktsmask med rätt filter (finns på jula), använd engångsoverall, ta bort spik för spik så du kan ta ner skivorna hela eller nästan hela. Blöt skivorna ordentligt innan du börjar.

Ta på skyddsbrillor också för det ligger gärna lite damm ovanpå skivorna som man får i ögonen när man tar ner dom (det är nog det farligaste med hela operationen, att få vanligt hederligt skräp i ögonen).

Vädra gärna så mycket det går under arbetet.
Ja, att göra det själv som jag gjorde (dvs allt utom att ta ner plattorna) är inte *dyrt*. Det tar bara en fruktansvärd tid om det skall göras någorlunda rätt. Och själva saneringen är det som frigör fibrer så det är då man måste vara nogrann och vädra (helst mekaniskt) de tar flera timmar att sjunka till golvet, slarvar man då så har man bara frigjort en massa finfördelade fibrer som tar tid att bli av med så då kan man lika gärna skita i det och låta de sitta kvar.

Sedan brukar man säga att "dra ur spikarna, använd platthiss osv" utan att upplysa om att det i praktiken är mycket svårare att göra än att säga. Du får inte ner i stort sett en enda platta hel, de är för spröda och tunna för det. Proffsen som var hemma hos mig sparade tid genom att helt sonika slå ner dem med hammare och kofot. Och det var den delen av jobbet som jag ansåg att jag kunde klarat betydligt bättre själv. Jag hade fått mer ner fler plattor helare än vad de gjorde och städningen hade gått snabbare bara man lagt några timmar till på demonteringen. Och använd för allt i världen inte vanlig dammsugare, i alla fall inte inomhus; ställ den i så fall utomhus med lång slang och släng den sedan. Om du använder vanlig damsugare så kan du lika gärna skita i att använda mask eller städa efteråt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, att göra det själv som jag gjorde (dvs allt utom att ta ner plattorna) är inte *dyrt*. Det tar bara en fruktansvärd tid om det skall göras någorlunda rätt. Och själva saneringen är det som frigör fibrer så det är då man måste vara nogrann och vädra (helst mekaniskt) de tar flera timmar att sjunka till golvet, slarvar man då så har man bara frigjort en massa finfördelade fibrer som tar tid att bli av med så då kan man lika gärna skita i det och låta de sitta kvar.

Sedan brukar man säga att "dra ur spikarna, använd platthiss osv" utan att upplysa om att det i praktiken är mycket svårare att göra än att säga. Du får inte ner i stort sett en enda platta hel, de är för spröda och tunna för det. Proffsen som var hemma hos mig sparade tid genom att helt sonika slå ner dem med hammare och kofot. Och det var den delen av jobbet som jag ansåg att jag kunde klarat betydligt bättre själv. Jag hade fått mer ner fler plattor helare än vad de gjorde och städningen hade gått snabbare bara man lagt några timmar till på demonteringen. Och använd för allt i världen inte vanlig dammsugare, i alla fall inte inomhus; ställ den i så fall utomhus med lång slang och släng den sedan. Om du använder vanlig damsugare så kan du lika gärna skita i att använda mask eller städa efteråt.
Jag har tagit ner ungefär 20kvm skivor här i huset och det är bara några enstaka hörn och någon skiva som gått sönder. I det perspektivet föreslår jag även andra att göra det själva.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag har tagit ner ungefär 20kvm skivor här i huset och det är bara några enstaka hörn och någon skiva som gått sönder. I det perspektivet föreslår jag även andra att göra det själva.
Firman jag anlitade (och också gubbarna som var här) menade att det var i stort sett omöjligt; det vanligaste var att de sprack, särskilt om de var äldre (och suttit i fuktig miljö). Här på västkusten är det dock typiskt stora plattor som gäller (1kvm eller så). Hur stora var dina?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Firman jag anlitade (och också gubbarna som var här) menade att det var i stort sett omöjligt; det vanligaste var att de sprack, särskilt om de var äldre (och suttit i fuktig miljö). Här på västkusten är det dock typiskt stora plattor som gäller (1kvm eller så). Hur stora var dina?
Ungefär 1 kvm.

Det man måste tänka på är att det en sak att handskas med detta varje dag, år ut och år in. Som hemmapulare gör man detta en gång i livet. Eternit som används på detta sätt har låga halter av obehagliga saker och sannolikheten för att man ska råka illa ut när man vidtagit försiktighetsåtgärder är mycket liten. Det är farligare att gå över gatan. Jag pratade med någon myndighet om detta innan jag sanerade här hemma och kort sagt är det lite väl mycket panik över detta.
 
Instämmer, i egenskap av f.d. eternitarbetare, måste jag säga att hysterin om eternitens farlighet är mycket överdriven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.