Vi har renoverat köket här hemma i våras. Nu har vi haft "semester" från renoverandet ett tag. Men nu känner vi att det faktidkt är dags att börja tänka på kakling. Vi har kakel och fästmassa (vad det nu heter)här hemma, likaså en kakelskärare.

Jag har aldrig kaklat i hela mitt liv, men jag har hittills trott att vi kommer att klara av det. Vi har ju trots all okunskap byggt ett helt kök på egen hand.

Nu till min fråga. Är det något specielltjag måste tänka på? Klarar jag av att kakla i köket?
Där det ska bli eluttag (där det är hål nu) ska kakelplattorna borras. Måste hålen vara lika stora i kakelplattan som i väggen? På ett tsälle måste hålet sitta i 4 kakelplattor, alltså i en skarv...

Tacksam för all hjälp och pepping ::)...
 
"Nu till min fråga. Är det något specielltjag måste tänka på? Klarar jag av att kakla i köket? "

Säkert kan du det, men hur bra det blir kan jag inte säga :)

"Där det ska bli eluttag (där det är hål nu) ska kakelplattorna borras. Måste hålen vara lika stora i kakelplattan som i väggen? På ett tsälle måste hålet sitta i 4 kakelplattor, alltså i en skarv... "

Nej, hålet måste inte vara lika stort som doshålet, en nästan. Kolla med ett uttag så ser du.
 
AndersG skrev:
Säkert kan du det, men hur bra det blir kan jag inte säga :)
Menar du att du inte kan garaneta att det blir snyggt? ;D ;D ;D


Storleken på doshålet, det är bara att man måste få ut trådarna där genom?
 
Du klarar att kakla!

Läs instruktionerna, arbeta metodiskt. Rita upp några stödlinker på väggen att sätta plattorna efter.

Angående dosan så får du inte kakla för dosan. Du skall ta ur plattorna så dosan syns. Därefter får du montera ett täcklock/strömbrytare eller vad det nu är som skall sitta där.

Glöm inte att se till att underlaget är i gott skick innan ni börjar.
 
MathiasS skrev:
Du klarar att kakla!
;D ;D ;D

Det var precis vad jag ville höra! ;D

Ang. underlaget: hur plant måste det vara? Vi har tagit ner gamla kakelplattor och det är lite cement (eller vad det kan vara från -50-talet) kvar. Vi har försökt att skrapa rent men hur mycket göms i den nya färstmassan?

 
Immobil skrev:
8) Fler frågor? ??? ;D
Inte just nu ;)
Jag ska genast titta på länkarna...
Tack alla! ;D
 
Immobil skrev:
8) Fler frågor? ??? ;D
::) Det gick visst fort att komma på en fråga...

Jag har fått för mig att man ska börja i en ytterkant och kakla mot hörnet? Men det stod tvärtom i länken... Är det inte knepigt att få en delad kakelplatta mot dörrkarmen?  ???

De lovade på firman där vi köpte kakelplattorna att vi fick komma dit och de sågade hål åt oss... Men de har ju inte öppet på söndagar när en annan har tid att jobba...
 
Glöm inte tätskicktet och var noga med att rensa fogarna från fixet då blir det mycket enklare att foga sedan...talar utifrån egen erfaranehet ;)
 
Olfe skrev:
Glöm inte tätskicktet och var noga med att rensa fogarna från fixet då blir det mycket enklare att foga sedan...talar utifrån egen erfaranehet  ;)
Tätskikt är med (primer?). Ska tänka på att rensa fogarna...
Tack :)
 
Olfe skrev:
Glöm inte tätskicktet och var noga med att rensa fogarna från fixet då blir det mycket enklare att foga sedan...talar utifrån egen erfaranehet  ;)
Vänta nu - det är ett kök vi pratar om. Tätskikt är säkert bra på många ställen, men det verkar lite överilat på köksväggen. Det lilla vatten som stänker på väggen gör ingen skada.....
 
MathiasS skrev:
Vänta nu - det är ett kök vi pratar om. Tätskikt är säkert bra på många ställen, men det verkar lite överilat på köksväggen. Det lilla vatten som stänker på väggen gör ingen skada.....
Jag trodde inte heller att vi skulle behöva tätskikt. Men i butiken skickade de med en liten flaska med primer som vi fick alldeles på köpet.
Iofs är diskbänken vid fönstret, så det är inget vatten alls som kan stänka på kaklet, mer än någon gång om man torkar av och så.
Men jag tror att vi använder det ändå :). Det kan väl inte skada? ???
 
Förresten, primer kanske inte ens är fuktspärr  ::)? Det var bara jag som trodde det  ::).
 
Primer används för att få bättre vidhäftning.
 
MathiasS skrev:
Vänta nu - det är ett kök vi pratar om. Tätskikt är säkert bra på många ställen, men det verkar lite överilat på köksväggen. Det lilla vatten som stänker på väggen gör ingen skada.....
Ja det är ju upp till var och en om man sätter tätskickt eller ej, men varför inte lägga en hundring på det och veta att det är bra gjort...? Jag gjorde det i vårt kök och det ångrar jag inte...
Det är ju hursomhelst inte samma typ av tätskickt som "kladdas" på i ett badrum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.