quattro har en fast utgång för varje band och polaritet.
efter ett quattro har man alltid en mux och muxen bestämmer hur många mottagare man kan ansluta då muxen väljer utgång styrd av varje mottagare.

quad har fyra utgångar där band och polaritet styrs direkt av varje mottagare.
quad kan bara försörja max fyra mottagre. man kan säga att den har en 4 utgångars mux inbyggd.
 
pefo skrev:
quattro har en fast utgång för varje band och polaritet.
efter ett quattro har man alltid en mux och muxen bestämmer hur många mottagare man kan ansluta då muxen väljer utgång styrd av varje mottagare.

quad har fyra utgångar där band och polaritet styrs direkt av varje mottagare.
quad kan bara försörja max fyra mottagre. man kan säga att den har en 4 utgångars mux inbyggd.
Det var någonstans mitt i den här förklaringen som jag blev så fruktansvärt glad att jag har kabel-TV och att stolpen till den gamla parabolen numera bara utgör mast för väderstationen. ;-)
 
kabel-TV är inte så vanligt ute på landsbyggden så man får lära sig hur alternativen fungerar! :D Man får vara glad att man har hyffsad fart på internet!!!
 
Tack pefo, du gör skäl för titeln forumgud.
En följdfråga då, tolkar jag det rätt om jag ser det här som en möjlighet att slänga bort de två LNB jag har idag och sätta dit två Quatro-LNB istället och sedan smäcka in en ovan nämnd switch för att sedan kunna bygga ut med *hur många mottagare som helst* så länge jag har abb etc för det? Under förutsättning att switchen har tillräckligt med utgångar? Alltså, lek med tanken att jag som ändå råkar ha ett gäng tv-apparater och DVB-S tv-kort skulle kunna få parabol till dessa med enbart 8 koax från LNB till switch och sedan mata en koax till vardera 10-15 mottagare? (visst, jag vet att t.ex. vissa operatörer tror att hela huset bara har 4 apparater, men vi bortser från det nu)

Ja, jag vet att jag är prylb*g, men den med flest prylar när man dör vinner... :D
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det var någonstans mitt i den här förklaringen som jag blev så fruktansvärt glad att jag har kabel-TV och att stolpen till den gamla parabolen numera bara utgör mast för väderstationen. ;-)
Gissa om det känns kul för mig som IT-chef att försöka förklara för alla kollegor att jag inte kan testa alla nya tjänster som kommer och därför inte vet om det är värt för dem att investera i det. Varför? Jo därför att det bara är Felia som levererar något hit via skittaskig koppar, max 8 Mbit om man har tur. Fler öppna connections än 50-80 så orkar inte DNS-anropen igenom.
Trippelplay kan man bara drömma om. Kabel-tv kommer aldrig att dras hit. Inga andra operatörer funderar ens på att montera något i telestationen.
Till råga på allt, gissa om det känns kul att veta att det bara finns en väg mellan min tomt och kabeldiket under gärdet där fiberkabeln till min telestation går... Kanske 100 m från kabeln till mitt hus. (ps, någon som kan koppla fiber? jag gräver... ;) )
 
Bjurran skrev:
Gissa om det känns kul för mig som IT-chef att försöka förklara för alla kollegor att jag inte kan testa alla nya tjänster som kommer och därför inte vet om det är värt för dem att investera i det. Varför? Jo därför att det bara är Felia som levererar något hit via skittaskig koppar, max 8 Mbit om man har tur. Fler öppna connections än 50-80 så orkar inte DNS-anropen igenom.
Jag säger bara pdnsd; det kör jag trots 50Mbps symetrisk fiberkoppling. :) Nej, jag känner och delar din smärta, trots att jag bara bor 15min från centrala göteborg så var det fortfarande luftledning koppar från 1948 eller så när vi flyttade in. Men jag skulle ha min fina nya fiber om jag så skulle behöva köpa fjärrvärme på köpet; så det gjorde jag. Kändes oerhört tillfredställande att koppla ur ADSL-modemet och slita ner alla uttag. Att jag dessutom betalar en 100:ing mindre för 3-4 dubbla hastigheten, telefon och kabelteve allt i ett gör det ju inte sämre. Men jag skall sluta att gnida in det. ;-)

Bjurran skrev:
Trippelplay kan man bara drömma om. Kabel-tv kommer aldrig att dras hit. Inga andra operatörer funderar ens på att montera något i telestationen.
Till råga på allt, gissa om det känns kul att veta att det bara finns en väg mellan min tomt och kabeldiket under gärdet där fiberkabeln till min telestation går... Kanske 100 m från kabeln till mitt hus. (ps, någon som kan koppla fiber? jag gräver... ;) )
Ja problemet blir nog snarare på länklagret än det fysiska; telekomutrustning för det är *dyyyr*, jag vet jag har byggt den. ;-) Nej, det är nog bara att flytta till stan. (Eller att börja gräva själv, det har vi några stycken föreningar här i stan som gjort).

Det här blev ju väldigt OT, jag lovar att vara tyst i fortsättningen.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Kändes oerhört tillfredställande att koppla ur ADSL-modemet och slita ner alla uttag. Att jag dessutom betalar en 100:ing mindre för 3-4 dubbla hastigheten, telefon och kabelteve allt i ett gör det ju inte sämre. Men jag skall sluta att gnida in det. ;-)
AAAAAARGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!! :D


aj.....
 
pefo skrev:
AAAAAARGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!! :D


aj.....
Mmm... håller med... Det gör ont av avundsjuka... Njuter verkligen då jag är hemma hos folk som har tillgång till lyx såsom 100/100 via TP-uttag i väggen...
 
Mmmm.... brukar ta med min bärbara till svärfarsan, 100/100. Det är efter ett sådant besök som man funderar på att flytta tillbaka till Stockholm....

Fast jag har fler HD-kanaler än han har! :D
 
Nimajneb skrev:
Priser i Tyskland för ovanstånde ligger på typ:
LNB 20-30€
Switch: 40-80€
Uttag:5-6€
Vart i Tyskland kan jag handla detta? Länkar?
 
Tackar, men min högstadietyska är inte vad den borde vara...
 
..vissa av butikerna har flerspråkiga siter
 
Nimajneb skrev:
..vissa av butikerna har flerspråkiga siter
Har inte hittat någon. Ingen aning om jag bockar i rätt på huvudsidan heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.