Tja!

Är lite ny när det gäller såna här prylar, men jag har ändå kommit fram till att jag vill ha en skruvdragare av lite bättre kvalitet...
Har kollat på makita och då en variant som har 4 i 1 funktion, skruvdragare, slagskruvdragare, borr och slagborr...

Har inte hittat den någonstans där jag kunnat klämma på den, bara kollat in via hemsidor, och som jag ser så har den inte någon snabbchuck utan det är bara som en liten plutt som sticker ut... Den heter Makita BTP130RFE...
Så till frågan, är detta något att ha för en person som inte arbetar som hantverkare, men som tycker om att pilla lite hemma med det mesta och ganska ofta behöver en bra skruvdragare eller borr?

Sen en teknisk om själva maskinen ifall det är någon som vet, just detta med att den inte har någon snabbchuck, innebär det att man bara kan använda sig av 1/4 tums sexkants bitshållare och SDS-prylar?
Har nämligen kommit över ett makita bits-set som har diverse olika 1/4 tums sexkants hållare för bits, men en av hållarna benämnd "MAKLOK-nånting" som är för att hålla bitsen har inte standard-size 1/4 tum sexkant, den är aningen större... skulle den funka på t ex 4 i 1 skruvdragaren eller behöver jag snabbchuck för att använda den??

Ursäktar för eventuella felbenämningar jag har gjort då jag inte har full koll på sånt här, men jag hoppas att ni kanske kan överse med detta och gnugga geniknölarna och berätta för en okunnig amatör....

Tack på förhand!
Rasmus
 
Det stämmer att den inte har någon snabbchuck utan bara standard bitshållare.
Du behöver ju dock inte en separat bitshållare.
SDS verktyg blir nog svåra att använda i denna maskin.
Har haft en hemma och den verkar vara en bra maskin om man vill/kan klara sig med endast en enda maskin. Nackdelen är ju då att man inte kan använda sig av vanliga runda borr.

Själv valde jag en makita BDF452 istället.
 
Redigerat:
Skulle själv välja en vettig skruvdragare istället för denna om jag bara skulle handla en enda maskin. Den ska absolut ha en riktig chuck anser jag. Komplettera med, eller ännu hellre börja med att införskaffa, en billig nätdriven slagborrmaskin eller borrhammare så får du allt utom slagskruvdragaren för betydligt mindre pengar. Uppstår sedan behovet av en slagskruvdragare köper du denna separat (med lite tur utan att spräcka budgeten som krävs för Makitan, trots att det handlar om 3 maskiner).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.