Tänkte lägga ett klickgolv i källaren och har rivit ut en gammal korkmatta som legat där.
Under korkmattan fanns ett uppreglat trägolv med plast under. Hittade en gammal dräneringsbrunn under en lucka i trägolvet. Har inget problem med fukt eller så - huset ligger på en kulle så det blir antagligen inte så fuktigt i marken.

Frågan är - är golvläggningen med plast felaktigt gjord? Ska jag bryta upp golvet och lägga platon eller något tro? Om det nu är fel gjort: är det så att folk på 60-talet inte hade bättre vett och att det vad sedvanligt att lägga plast mot betongen!?!

Se bif. bilder för ökad förståelse.
 
  • kall1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kall2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet/kan något om detta?
 
  • Gilla
Kurono
  • Laddar…
Plasten har ju skyddat träreglarna från en del fukt och de ser friska ut på bilden. Så det verkar ju ha fungerat i 40 år.

I ditt fall skulle det säkert fungera bra att lägga platonmatta och sedan ett klick golv.
 
Ska jag lägga platon på trägolvet? Trodde man hade sådant på betongen.
Fick för mig ett tag att betonggolvet skulle "andas" och att plasten därmed var för tät. Men det fungerar kanske bra med plasten då!?
 
Du skall inte lägga platon på trägolvet! Då får du en lufttät spalt där det antagligen kommer kunna uppkomma kondensproblem.

När det gäller plast på betongen så tror jag inte det är helt fel. Man lägger ju plast under parkettgolv som ligger direkt på betongplatta.

Men är det ingen isolering under trägolvet (ser inget på bilden)? Man undrar annars varför de reglat upp...

För att vara helt säker skulle man ju kunna bryta upp allt, lägga platon, frigolit, click golvet flytande på frigoliten och ventilerade socklar. Då får du ju kanske lite varmare golv, men det är ju lite mer jobb :D. Och "dräneringsbrunnen" du hittade, vad är den till för? Kanske borde skapa en lucka till den?
 
Tack för svaren. Ja det blir ju en del jobb om jag ska göra det riktigt. Det ska förvisso bara vara typ ett gästrum (och dom behöver ju inte ha det varmt och bra!!)

Under locket till brunnen är det ett litet mindre lock och under det är det ett hål på ca 0.5m som leder ner till dräneringen. Tror att det är dräeringen i alla fal - det såg så ut. Har inget problem med fukt i källaren så jag kanske struntar i att göra någon lucka sen.

En liten rolig grej: Jag lyfte upp locket till brunnen halv tolv på natten igår - det var en massa spinn under locket (precis som i en spökfilm) Jag tänkte för mig själv att om det ligger ett lik här under så går jag och väcker barnen och sticker på studs. Lyckligtvis fanns det inget lik där under golvet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.