Hej!
Har en braskassett sitter i vardagsrummet i den befintliga murstocken. Hittade ett stort rör vid golvet bakom en hylla som står bredvid med en kanalfläkt i mitten. Röret går in i väggen ut ur huset, sitter ett galler utanför huset, den andra änden från fläkten går in i murstocken precis vid braskaminen. Vad är de till för? Strömkabeln till fläkten är inte inkopplad, strömkabeln är kopplad till något som ser ut som en dimmer som sitter på väggen, sen hänger de en lös sladd från den som man ska koppla på ström. Den förra ägaren sa att de var ägaren innan honom som byggde något där, men struntade visst i de när han sen satte in bergvärme. Frågan är om någon vet om jag har anvädning för de där? Använder braskasseten ganska ofta, så om de är något som förbättrar ventilationen så kanske den borde kopplas in?
tacksam för svar!
 
Kanske..
Braskaminer behöver mycket luft för att kunna brinna bra.
Nu förtiden när man bygger hus med kamin så brukar man dra ett rör till just kaminen för att den ska ta sig. Dessa rör brukar komma ut just vid golvet.

Dock blir man ju lite frågande vad man ska med fläkten där. lär väll inte behövas..
 
Faktum är att jag har något liknande i mitt hus. Det är dock ingen braskassett, utan en inmurad öppen spis. I mitt fall tar en fläkt luft från garaget (kallt) och blåser in i kanaler bakom spisen, och vips kommer varm och torr luft ut i rummet (som ligger i källarplan, suterränghus). Smart, men jag använder den inte så ofta då det ryker in...

/per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.