Jag skulle behöva lite input...

Jag har en Yamaha YSP-4000 högtalare som hemmabiosystem. Den är 103 cm bred, 20 cm hög och 15 cm djup.

Jag skulle vilja placera den inuti en vägghängd högblank DVD-hylla från ikea kallad Bestå Burs. Den är 180 cm bred, 26 cm hög och 26 cm djup med en frontlucka som fälls ned. Materialet är enligt Ikeas hemsida: Spånskiva, folie, Melaminfolie

Jag vill nu dela in DVD-hyllan med 2 mellanväggar så att jag får tre fack där mittenfacket är så stort att högtalaren får plats och facken på sidorna får rymma lite DVD-skivor.

Eftersom jag inte vill ha frontluckan nedfälld när högtalaren körs måste jag ta upp ett hål som sedan ska täckas med högtalartyg.

De två varianter jag funderar på är

1. Kapa bort mittensektionen av frontluckan helt och låta de två sidosektionerna hållas ihop av det vinkeljärnsformade handtaget (alu?) som löper längs ovansidan på luckan. Sedan på ngt vis spänna tyget över hålet

2. Fräsa/såga ett rektangulärt hål lika stort som högtalaren där man sedan trycker i någon form av tunn ram med högtalartyget spännt på.

Oavsett läsning kommer jag behöva såga/fräsa i den högblanka folien... Någon som vet hur detta görs på bästa sätt utan att få fula kanter? Skulle även uppskatta kommentarer/ideér i största allmänhet.

mvh

Andreas
 
  • Burs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • YSP4000.jpg
andypandyswe skrev:
Jag skulle behöva lite input...

Jag har en Yamaha YSP-4000 högtalare som hemmabiosystem. Den är 103 cm bred, 20 cm hög och 15 cm djup.

Jag skulle vilja placera den inuti en vägghängd högblank DVD-hylla från ikea kallad Bestå Burs. Den är 180 cm bred, 26 cm hög och 26 cm djup med en frontlucka som fälls ned. Materialet är enligt Ikeas hemsida: Spånskiva, folie, Melaminfolie

Jag vill nu dela in DVD-hyllan med 2 mellanväggar så att jag får tre fack där mittenfacket är så stort att högtalaren får plats och facken på sidorna får rymma lite DVD-skivor.

Eftersom jag inte vill ha frontluckan nedfälld när högtalaren körs måste jag ta upp ett hål som sedan ska täckas med högtalartyg.

De två varianter jag funderar på är

1. Kapa bort mittensektionen av frontluckan helt och låta de två sidosektionerna hållas ihop av det vinkeljärnsformade handtaget (alu?) som löper längs ovansidan på luckan. Sedan på ngt vis spänna tyget över hålet

2. Fräsa/såga ett rektangulärt hål lika stort som högtalaren där man sedan trycker i någon form av tunn ram med högtalartyget spännt på.

Oavsett läsning kommer jag behöva såga/fräsa i den högblanka folien... Någon som vet hur detta görs på bästa sätt utan att få fula kanter? Skulle även uppskatta kommentarer/ideér i största allmänhet.

mvh

Andreas
För att såga i melamin rekommenderar jag festools arbetsbeskrivningar: http://www.bvc024.com/images/ITEMS/fes/bsk/0017.pdf De övriga kan hittas på http://www.bvc024.com/images/ITEMS/fes/bsk/arbetsbeskrivningar.htm

Deras tanke är att man först sågar ett mycket grunt spår, dragandes sågen åt fel håll.

Har du inte såg med skena hade jag testat att lägga skivan du ska såga i upp och ned på exempelvis en MDF-skiva och sen såga från baksidan, med en klinga som går igenom den melaminbelagda skivan med enbart ett par mm. Jag kan dock inte svära på hur splitterfritt detta bli, prova på en testbit först.
 
Ok, tack för svaret... Men om man vill fräsa ett hål istället? Räcker det med ett vasst frässtål då?
 
andypandyswe skrev:
Ok, tack för svaret... Men om man vill fräsa ett hål istället? Räcker det med ett vasst frässtål då?

Jag skulle tro att ett vasst frässtål räcker. Du får testa dig fram. Sätt finsidan av skivan i press mot en "sacrifice board" i typ mdf och fräs sedan en bit ner i denna också, det bör ge kanten en bra chans. Finns det ej möjlighet till en skiva ovanpå melamin-ytan hade jag sågat med text sticksåg till ca 5 mm från kanten du vill ha, och därefter tagit många små svep med fräsen. Förmodligen hade jag försökte med ett frässtål som fasar 45 grader för att inte ta bort hela ytan av melamin i ett svep. Du får testa på skräpbitar, återkom gärna med resultatet.
 
Jag har nog kommit fram till att det är ett hål jag vill ha och inte en bortkapad sektion i mitten. Kräver då en fräs... Nu är bara frågan om man ska lägga pengar på en någorlunda bra fräs eller lämna in skivan till ett snickeri...
 
andypandyswe skrev:
Jag har nog kommit fram till att det är ett hål jag vill ha och inte en bortkapad sektion i mitten. Kräver då en fräs... Nu är bara frågan om man ska lägga pengar på en någorlunda bra fräs eller lämna in skivan till ett snickeri...
Vilken roliga fråga. Köp en festool såklart:)

Nej skämt åsido. Att köpa en fräs är ju enbart vettigt om du vill använda den mer sedan. Kanske kan du låna av någon eller be någon hjälpa dig att fräsa?

Fräsar är toppen om man tycker det är roligt med fin/möbelsnickeri, gör man inte det så...tja...bättre att köpa ngt annat för pengarna.
 
Som ägare av en fulfräs från Rusta kan jag faktiskt säga att en dito duger för din fräsning. Har du planer på att fräsa mer kan du ju kosta på dig en lite roligare maskin dock.
 
Daniel_N skrev:
För att såga i melamin rekommenderar jag festools arbetsbeskrivningar: [länk] De övriga kan hittas på [länk]

Deras tanke är att man först sågar ett mycket grunt spår, dragandes sågen åt fel håll.

...
Denna metoden har jag använt mig av tidigare och kan bekräfta att den fungerar finemang - snittet går inte att skilja från ett "fabrikssnitt". (Jag använde TS55 med originalklinga, och skena förstås).

Jag har även fräst en del i melamin och har inte upplevt det som något problem så länge man inte "pressar gränserna". Låt bara de sista skären vara millimeterdjupa så skall det inte vara några problem om stålet är fräscht. Om det ändå smyger sig så är Daniel_N:s idé med att använda en "sacrifice board" inte alls dum.
 
Visst tycker jag det är roligt med snickeri och har länge velat ha en fräs men ekonomiska begränsningar och tidsbrist ligger oftast i vägen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.