Vi funderar på att installera en braskamin. På samma vägg tänkte vi ha även tv:n. Är det någon som vet hur nära en placering av platt-tv får vara i förhållande till kaminen (med tanke på värmen)?
 
En braskamin brukar ha ett säkerhetsavstånd av 100mm ....till vägg bakåt +sida....men ta till lite x-tra skulle jag gjort......400-500mm ?
 
Jag är ingen expert på området, men jag skulle absolut inte råda någon att placera en plasma eller LCD så nära som 40-50 cm från kaminen. Har för mig att en plasma inte bör ha mer än 50 grader i rummet. 40-50 cm från en kamin är det nog stundtals betydligt varmare.
 
kommer själv att installera kamin och har en lcd tv.... jag kommer göra så att jag har en liten vägg mellan dem två... så att inte värsta strålvärmen når tv
 
Robbbo skrev:
kommer själv att installera kamin och har en lcd tv.... jag kommer göra så att jag har en liten vägg mellan dem två... så att inte värsta strålvärmen når tv
Annars så finns det ju bras-DVD på Jula för en 15:- eller så... ;-) ;-)
 
  • Gilla
olgapersson
  • Laddar…
Är det en gjutjärnskamin då blir det varmare runt om .....En contura tror jag det funkar med 400-500 .......Tv´n sitter bakom kaminen ......Men vad vet man ?bäst att fråga kaminsäljaren;)
 
det är nog bättre att fråga tv försäljarn... han borde ju veta nån max temp för tv..... bara installera kaminen och se vad du får för temp på olika avstånd från den... sen sätta upp tv :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Annars så finns det ju bras-DVD på Jula för en 15:- eller så... ;-) ;-)

Den var bra :D billigt hehehe
 
Vi har samma "problem" och fick rådet att ha en meter till TV.
 
Min Contura 655 ska ha 52 cm i sidled till brännbarvägg. Men sedan lär man nog ha i tankarna att deformationstemperaturen för plasten runt en TV är bra mycket lägre än antändningstemperaturen på en tapet.

Sedan skulle jag tro att det inte är alltför komfortabelt att ha en flammande låga för nära TVn i synfältet då TV:n och brasan blir att tävla om uppmärksamheten.

Notera att värmestrålningen är betydligt kraftigare genom glaset än från väggarna på kaminen.
 
Själv skulle jag inte sätta nåt bredvid som distraherar den sprakande bilden av en brasa....MEN jag förstår att det inte finns nåt annat val....Annars hade inte frågan ställts....MvH
 
Där vi köpte vår kamin rekommenderade dom minst 50cm mellan kamin och tv. Vi har 85 cm mellan glaset på kaminen och kanten på tv:n. Det blir lite ljummet på kanten på tv:n när vi eldar, men aldrig varmt. Jag tror att 50 cm hade varit för nära, då hade nog tv:n inte mått så bra.
 
  • PICT0260.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eridam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.