Skall lägga marksten på garageuppfarten. vilken typ av fyllnadsmassa behöver jag under stenmjölet ? (Vilken storlek/storleksblandning rekommenderas?

Tacksam för hjälp om någon har koll! =)
 
Hur mycket ska du fylla ? finns det ett bra bärlager idag ? vad är det för mark osv.
Bärlagret ska innehålla nollmatrial tex 0-40, för att bli riktigt hårt, är det mycket som ska fyllas kan man lägga ännu grövre 0-60 i botten. Ett finare mtrl på toppen 0-18, det är lättare att skyffla och justera med.

Bara en fråga, varför ska du lägga i stenmjöl, och inte i flis 2-4. Flisen är lätt att jobba med, och motverkar myror, de kan inte bygga gångar i flis.

så här gjorde jag
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/97218-projekt-stenlaeggning.html
 
S
Om du n bor i södra delen av vårt land tycker jag att det räcker väl med att du har 30cm 0-45 eller liknade dimention. Om beläggningen är 70mm tjock tunnare å kanske 10 till.
Glöm inte att vibrera väl de är det viktigaste för en stabil yta.

2-4 gillar jag själv att arbeta med, men om du är helt oerfaren kan jag nog tycka att de e svårt material att börja med. Men helt klart ett supermaterial.
 
Tack! Bor tyvärr på en leråker, men jag har grävt ut ca 50-60 cm. Och stenmjöl verkade vara det som gäller, har aldrig funderat på flis, skall kolla upp det!
Bor i dalarna, så jag måste nog ha lite marginal ...

Tack för snabba svar!!
 
Så är det, jag bor oxå på en leråker ;) och grävde ur som du.
Glöm inte markduken, sen blir det bra med 0-40 Padda ordentligt.

Lycka till
 
Grundregeln för att få ett bra bärlager är att du ska lägga minst 3 gånger den största stenens tjocklek.... alltså använder du 0-16 så ska du göra fylla minst 16X3=4,8 cm... använder du 0-32 så är det 32X3=9,6 cm osv osv... sen skulla jag lägga stenen i 0-4 eller 0-8 stenmjöl för att motverka myror och dylikt...
Lycka till
 
starclassic,
Hur tänker du nu ?
Vi pratar om en stenläggning av garageuppfart,
menar du att det skulle räcka med ett bärlager på 48mm av 0-16.

Vill man motverka myror och myrbo, så har jag iaf lät mig att man ska använda en fraktion utan 0 i för att myrorna inte ska kunna bygga gångar och flytta mtrl. därför väljer man tex flis i fraktion 2-4 eller 2-5, ett mtrl som är lätt att jobba med och som inte myrorna klarar att gräva i.

Har själv en bekant som lagt stenar i stenmjöl, nu efter några år så har alla stenarna satt sig och det är myrgångar under i princip samtliga makstenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.