gaia skrev:
Tack kaffe_med_dopp att du delar med dej så intressanta länkfynd :)
jag är riktigt nyfiken på hans teorier men min tyska är tyvärr på turistnivå.
a
Ja, hans sida är verkligen hemsk, men det är mycket instressanta teorier. Provade du att klicka på den svenska flaggan? Då får du en del av sajten på svenska. Inte jättebra svenska, men ändå. Jag skulle skrivit det i mitt förra inlägg, ursäkta. Här är den svenska sidan: http://www.konrad-fischer-info.de/sverige.htm

Kolla även på den engelska sidan, lite mer info än på den svenska: http://www.konrad-fischer-info.de/english.htm

För de sidor som bara finns på tyska kan du använda Googles översättningsfunktion: http://www.konrad-fischer-info.de/sverige.htm
Det bör undersätta. Att läsa på tyska är rätt jobbigt. Tycker jag också.

På svenska finns en jättebra bok som heter "Äldre murverkshus". Tyvärr svår att få tag på då den är från 1990. Men vissa bibliotek har den. Prova att googla.
 
Tornhill 2 skrev:
Min tyska är för dålig för att klara av länken, men hur kan ytterväggen bli kallare än lufttemperaturen, om det är varmare innomhus än utomhus?

/ Fredrik
Inte om inne- och yttertemperaturerna är konstanta. Men tempen varierar ju över dygnet.
 
Tornhill 2 skrev:
Min tyska är för dålig för att klara av länken, men hur kan ytterväggen bli kallare än lufttemperaturen, om det är varmare innomhus än utomhus?

/ Fredrik
Jag vet inte hur man kan närmare förklara detta daggfenomen. Tidigt på morgnarna höjs ju lufttemperaturen sukcesivt och någon gång när höjningen går snabbt kan det uppstå hellt omvänt tempförhållande. Väl isolerade väggar hinner inte i fatt den snabbt stigande lufttempen och blir något kallare om bara för en kort stund och då bildas kondens. Ju mindre värme släps ut genom väggen dess större chans att kondens fälls ut på dom ... det är så jag förstår det. K. Fischer säger att det händer oftare och att kondensen som redan finns tar längre tid att dunsta bort när väggar är bra isolerade. Det är så jag uppfattar det ...
gaia
 
Redigerat av moderator:
kaffe_med_dopp skrev:
Ja, hans sida är verkligen hemsk, men det är mycket instressanta teorier. Provade du att klicka på den svenska flaggan? Då får du en del av sajten på svenska. Inte jättebra svenska, men ändå.
... tack så mycker, jag har surfat på kors och tvärs på hans något röriga sida :).
Öppnade också en ny tråd under "stenhus" med titel "om stenhus med fuktproblem?" så att ingen stenhusbyggare / renoverare missar den :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
kaffe_med_dopp skrev:
Har ni lyssnat på Tendens i P1. De har några avsnitt om isolering och gamla hus. Detta är det intressantare avsnittet:
[länk]
Detta var ett väldigt intressant program!

Man kan fundera över vilka konsekvenser det får att hus efter årsskiftet måste energibesiktigas innan försäljning. Får vi en våg av husförfulningar som efter 70-talets energikris? Skrämmande att höra hur lite kunskap och insikter besiktningsmannen verkade ha om husens kulturhistoriska värden. Ändå kräver lagen att han ska väga in sådana aspekter i sin bedömning!
 
kaffe_med_dopp skrev:
Den här snubben har intressanta teorier angående stenhus och isolering. Helt klart läsvärt, men räkna med att allt ni lärt er hittills ställs på ända. Han har renoverat flera slott och gamla byggnader i Tyskland så det är ingen knäppgök.
[länk]
Det är inte lätt att dra ut det väsentiga ur detta sammelsurium, men vad gäller trådskaparens fråga så är det två saker som jag tycker är intressanta: Konrad Fischer är emot alla slags isolermaterial och menar att massiva tegelväggar (eller timmerväggar) är det bästa eftersom de magasinerar värmen. Enligt honom isolerar ett kompakt material bättre än ett fluffigt. På den punkten finns det säkert många som inte håller med, men såvitt jag förstår så kan det vara vanskligt att tilläggsisolera tegelväggar eftersom man kan få problem med fukt. Slutsatsen man kan dra är att massiva oisolerade tegelväggar kanske inte är helt fel. Sedan har han en idé om uppvärmning som går ut på att man får ett bättre inomhusklimat om man värmer upp väggarna i stället för luften. Han är emot luftvärmepumpar och konvektorradiatorer som blåser runt luft (och damm). I stället föreslår han vattenburen värme som läggs i rör längs väggarna i höjd med golvlisten, kombinerat med platta radiatorer som kan vara elektriska eller vattenvärmda. Om man ändå ska byta ut uppvärmningsystemet så kan det vara intressant att undersöka den lösningen.

Hittade beskrivning på svenska på denna metod här:
http://www.sparaochbevara.se/godaexempel.php?id=16
 
Redigerat:
Obs: I ovanstående svenska "godaexempel" är värmerör monteras i överputsade slitsar inne i slottsväggen - liksom i många andra objekter i tyskland och österrike. Men det stöd jag inte på grunden av antikvariskt respekt, dyrare kostnader och större havarierisk med mindre energetiska effekter.

Hälsningar

Konrad
 
Konrad Fischer skrev:
Obs: I ovanstående svenska "godaexempel" är värmerör monteras i överputsade slitsar inne i slottsväggen - liksom i många andra objekter i tyskland och österrike. Men det stöd jag inte på grunden av antikvariskt respekt, dyrare kostnader och större havarierisk med mindre energetiska effekter.

Hälsningar

Konrad
Hej Konrad! Kul att du hittat hit! Jag har läst dina sidor fram och baklänges. Men min skoltyska är tyvärr alltför dålig. Du skriver mycket om hur dålig nya byggnadsmetoder är - täta hus, isolering, konvektionsvärme, moderna material. Men jag hittar inte så mycket om vad som är bra. Jo, du skriver att kalkbruk är bra, och strålningsvärme. Men jag hittar inte mycket till praktiska beskrivningar på dina sidor.

Jag står själv i begrepp att renovera mitt skånska tegelhus med massiva tegelväggar (en sten tjocka - ca 25 cm). Förra ägaren byggde om huset på 50-talet, isolerade invändigt med 2 cm stenull och treetexskiva. Han lagade även bjälklagen som murknat närmast ytterväggarna. Kakelugnarna byttes ut mot centralvärme ett badrum byggdes i källaren. Det var ett stora jobb som gjordes, men resultatet blev inte så bra, kan jag konstatera såhär 50 år senare.

Min plan är att ta bort den invändiga isoleringen och istället putsa med någon typ av kalkbruk. Vilken?

Eftersom ventilationen fungerar dåligt sedan kakelugnarna togs bort så har jag tänkt installera en mekanisk frånluftsventilation. En enkel sådan med utsug i badrum/tvättstuga och garderober. Denna ventilation har jag fått dimensionerad av en VVS-ingenjör som jag har stort förtroende för.

Vad det gäller värme så har jag idag stora platta radiatorer. Men i samband med renovering och ombyggnad så har jag tänkt byta värmesystemet. Inte pelletspannan som jag satte in för två år sedan, utan rörledningar och radiatorer. För nya radiatorer har jag tänkt mig sektionsradiatrer (http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display_sub.asp?apid=22). I entré och bad har jag tänkt mig golvvärme. Min VVS ingenjör har även ritat och dimensionerat detta värmesystem till mig. Men jag har alltså inte påbörjat någon ombyggnad ännu.

Om jag istället för ett konventionellt värmesystem skulle satsa på ett med kopparrör längs lister och platta radiatorer, hur ska detta dimensioneras? Finns det någon litteratur i ämnet? Finns det någon som jobbar med denna metod i Sverige som jag kan konsultera?

Här är lite bilder på projektet:
http://picasaweb.google.com/tegelhuset/House?authkey=6t1PvKowwZM#
http://picasaweb.google.com/tegelhuset/BjLklagetExponerat20080329?authkey=FVJ70oy-MuU#

Vore kul med lite kommentarer.
 
Coco Krokodil skrev:
men vad tror ni om tegel? Det är rejält tjocka väggar - jag antar att de magasinerar värme rätt bra men det kan betyda att att det blir rätt kallt framåt våren innan värmen kommer.
Bor själv i tegelhus och eldar med ved, vattenburen värme. Kan berätta att huset förbrukar mindre värme bara solen skinner några timmar per dag. Behöver inte ens vara många plusgrader för att det drar mindre värme från vedpannan. Dom dagar det blåser och regnar blir det omvänt så klart. Blåsiga dagar märker man att isoleringen är inte den bästa.
Viktigast med tegelhus är att muren är torr och kan torka snabbt när den blir blött eftersom fuktig tegel isolerar mycket dåligt. Det är viktigt att fogar och takrännor är i gott skick så murverket inte blir extrem blött och aldrig hinner torka emellan.
Ja, torra tunga väggar magasinerar värme mycket bra och det känner man bäst på sommaren - behagligt svalt inomhus på dagen och lagom med eftervärme när nattluften blir kylig:).

Det skadar inte att putsa väggarna invändigt fast det isolerar inte mycket men det skyddar tegel mot direkt upptagning av fukt inifrån. Det blir då putsen (som är porösare än tegel) som tar upp och avger fukt och gör det snabbare är tegel om man inte målat över putsen med plastfärg. No ja, inneluftens fukthalt kan man reglera med ventilation också.

Driftkostnader är inte bara uppvärmning så vatten och elförbrukning blir kanske högre när man har barn och fex mycket att tvätta, torka oavsett vilket hus man bor i :).

Att tillläggsisolera ett hus är alltid en risk att man får andra bekymmer istället. Vi satsade på billig uppvärmning. Det kändes säkrare än att isolera gamla tegelväggar :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Har också ett gammalt tegelhus och funderar över detta. Har ouppvärmt på vintern och väggarna kyler hela sommaren. Hur varmt det än är har jag alltid el-elementen på. Tycker också att detta med "temperering av ytterväggar" verkar intressant eftersom jag någon gång ändå måste dra igång en större renovering. Som amatör vill man ju inte gärna experimentera på egen hand med ett system som få i Sverige känner till.

Hur är det med träd som skuggar huset? Jag har lummigt på södra sidan huset, och så här års ser man att både fasad och tak är skuggade största delen av dagen. Kan det ha någon betydelse för hur huset mår?
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Hur är det med träd som skuggar huset? Jag har lummigt på södra sidan huset, och så här års ser man att både fasad och tak är skuggade största delen av dagen. Kan det ha någon betydelse för hur huset mår?
No ja, snart är löven borta och det blir tillgång till dom magra solstrålar igen. Eller är det vintergröna träsorter du har vid ditt hus? Vi har mest ek och det är trevligt när träd inte skuggar under den mörka delen av året. Bara mitt på dagarna har vi fri solbestrålning av sydsidan med stora fönster. Mest perfekt skulle ju vara asken som grönskar sist och tappar löv först - en tips om du funderar på att ersätta något träd vid huset :). Men å andra sidan får man sämre vindskydd med nakna träd. Det finns för- och nackdelar i allt :)

Vi stänger inte uppvärmningen på sommaren heller och huset får ta från akumulatorn det den behöver alla dom ruggiga sommardagar.På det sätt har vi ingen problem med fukt någonstans och det kostar inte så mycket extra ved heller. I ditt fall är det nog dyrt med elradiatorer men du får inte heller någon nytta av isoleringen på sommarna då det skulle isolera bort solstrålningen och man måste producera ännu mer värme själv.
Som jag skrev innan så är det mycket viktigt att tegelväggar håller sej torra och solen hjälper ju att snabbt torka ut efter regnet. Du skulle nog göra en vinst om du kunde få mer grattis sol på ditt sommarhus.

Jag vet inte om du har väggar med luftspalt eller utan , putsade eller ej. Huvudsaken att dom inte är överbelastade med fukt i onödan fex orsakad av dåliga fogar , fel på takrännor grundvatten i källaren .... tegel tål fukt men som fuktig isolerar knappt och behöver tid och mycket värme att torkas ut. Kan bli fröstskadat också.

För länge sen har jag läst på nätet om uppvärmning som installerades bakom golvlistor i vanliga befintliga hus ,tror det var typ elkabel .... så det system är inte så nytt bara glömd efter att heltäckande golvvärme kom fram på allvar. Den var kanske inte så effektivt och bara ett hjälpsystem för hus med draggiga golv? Nu lanseras det något liknande för att värma bort fukten på vindarna och i krypgrunder. Du kan kanske testa en sån i ett av rummen under en vinter och se om det gör nytta bakom eller ovan en golvlist ? Namnet på system är bortblåst men kanske någon annan minns?
gaia
 
kaffe_med_dopp skrev:
Hej Konrad! Kul att du hittat hit! Jag har läst dina sidor fram och baklänges. Men min skoltyska är tyvärr alltför dålig. Du skriver mycket om hur dålig nya byggnadsmetoder är - täta hus, isolering, konvektionsvärme, moderna material. Men jag hittar inte så mycket om vad som är bra. Jo, du skriver att kalkbruk är bra, och strålningsvärme. Men jag hittar inte mycket till praktiska beskrivningar på dina sidor.

Jag står själv i begrepp att renovera mitt skånska tegelhus med massiva tegelväggar (en sten tjocka - ca 25 cm). Förra ägaren byggde om huset på 50-talet, isolerade invändigt med 2 cm stenull och treetexskiva. Han lagade även bjälklagen som murknat närmast ytterväggarna. Kakelugnarna byttes ut mot centralvärme ett badrum byggdes i källaren. Det var ett stora jobb som gjordes, men resultatet blev inte så bra, kan jag konstatera såhär 50 år senare.

Min plan är att ta bort den invändiga isoleringen och istället putsa med någon typ av kalkbruk. Vilken?

Eftersom ventilationen fungerar dåligt sedan kakelugnarna togs bort så har jag tänkt installera en mekanisk frånluftsventilation. En enkel sådan med utsug i badrum/tvättstuga och garderober. Denna ventilation har jag fått dimensionerad av en VVS-ingenjör som jag har stort förtroende för.

Vad det gäller värme så har jag idag stora platta radiatorer. Men i samband med renovering och ombyggnad så har jag tänkt byta värmesystemet. Inte pelletspannan som jag satte in för två år sedan, utan rörledningar och radiatorer. För nya radiatorer har jag tänkt mig sektionsradiatrer ([länk]). I entré och bad har jag tänkt mig golvvärme. Min VVS ingenjör har även ritat och dimensionerat detta värmesystem till mig. Men jag har alltså inte påbörjat någon ombyggnad ännu.

Om jag istället för ett konventionellt värmesystem skulle satsa på ett med kopparrör längs lister och platta radiatorer, hur ska detta dimensioneras? Finns det någon litteratur i ämnet? Finns det någon som jobbar med denna metod i Sverige som jag kan konsultera?

Här är lite bilder på projektet:
[länk]
[länk]

Vore kul med lite kommentarer.
Fick du någonsin svar på dina frågor, och hur har det gått med ditt projekt?
 
Sommartorparn skrev:
Fick du någonsin svar på dina frågor, och hur har det gått med ditt projekt?
Tja, till viss del har jag fått svar på mina frågor. Och nu är jag mitt uppe i projektet.

Jag köpte rådgivning per telefon av Konrad och vi gick igenom de problem som mitt hus har, som jag uppfattar det. Vi diskuterade olika lösningar och tekniker, och Konrad förklarade vad han tyckte jag skulle göra.

Vad det gäller uppvärmning tyckte han att mina panelradiatorer var bra och att jag inte skulle ändra på det. Nu håller jag på att ändra planlösningen (göra om 4 små lägenheter till "ett hus"), och vardagsrummet ska bli kök. Det är en stor ombyggnad och jag har velat fram och tillbaka huruvida jag ska isolera eller köra på Konrads lösning. Jag pratade med min VVS-konsult som jag stort förtroende för och han tyckte jag hade för tunna väggar för Konrads lösning. Det skulle inte bli komfortabelt helt enkelt. Och dyrt att värma upp. Jag lär aldrig få veta eftersom jag till slut bestämde mig för isolering och sektionsradiatorer. Jag vågade inte satsa på Konrads lösning eftersom jag inte hittat nån byggare/konsult här i trakten som "kan" denna lösning. Jag vågade inte riskera att min dyra ombyggnad skulle resultera i otrivsamt kalla rum.

Jag har plockat bort den gamla stenullsisoleringen och treetexen, och kommer nu isolera med 6 cm Xella Multipor invändigt. Det är en lättbetong som isolerar lika bra som stenull. 4-5 ggr bättre än Leca. Den är dock bräcklig så jag kommer putsa in ett glasfibernät som förstärkning. Närmast rummet alltså. Jag kommer sen ha en vägg med enbart stenmaterial. Det känns bra även om det känns lite sådär att isoleringen är så bräcklig.

I andra delar har jag valt att följa Konrads råd. Jag använder luftkalkbruk och har inte isolerat bjälklagen, utan låtit den gamla fyllningen ligga kvar.
 
Tack för intressant svar. Synd att du inte gav dig på Konrads lösning för upvärmning av väggar, men jag förstår skälen. Man vill gärna att andra ska vara försökskaninerna......... Så resonerar jag i alla fall.;)

Detta om att lättbetongen är bräcklig, du menar att om du tjongar något hårt in i väggen kan det bli hål? Inte så bra förstås.... Hur är priset jämfört med andra tänkbara material?

Varför tyckte han inte att du skulle isolera bjälklagen? Det är väl där den mesta värmen försvinner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.