Undrar om någon har satt i larm i stugan och i så fall vad finns det för alternativ.
Ge oss lite förslag och synpunkter.

Tack på förhand.
 
Nej - vi har "grannlarm"
Dvs snälla permanentboende grannar som tittar till stugan då och då :)

F.ö. förekommer det sporadiska vågor av tex ungdomsgäng, men i övrigt är det väldigt lugnt på landet...

/K
 
Vi har inte heller larm och jag inbillar mig att det inte är praktiskt genomförbart i vårt fall. Visst kan vi montera larm, men jag tvivlar på att vaktbolagen har båtar till sitt förfogande då stugan ligger på en ö.

32 mil till stugan gör att larm till bostaden är meningslöst. Hellre bli förbannad på plats än att vara förbannad i 32 mil på väg dit. :)
 
Jag har flera fritidshus och kör samma lösning för samtliga, jag använder Nokia Observation Camera som känner rörelser - tar kort och skickar såväl SMS som MMS till en eller flera mobiler och/eller mail-adresser. På så sätt får jag en omedelbar signal om något är på gång och samtidigt bild på inkräktaren(na).
Kameran kan dessutom larma för strömavbrott, temperaturgränser övre och undre som man själv anger. Jag har GSM-ab. med kontantkort för trafiken så jag är inte beroende av telenätet (utom det mobila förstås). Kameran kan styras med en mängd olika kommandon via SMS, initialt sätter man upp värden via ett datorprogram.
Har man sedan grannar som man kan kontakta om/när man får ett larm som kan rycka ut och kolla vad som är på g så är det naturligtvis ett plus.
 
Vilka säljer Nokia Observation Camera? Det verkar vara en bra lösning.
 
Jag har köpt direkt från Nokia.
 
Har du någon kontaktuppgift på lämplig hos Nokia samt pris?
 
Jag kollade nu med Nokia och de har tydligen slutat tillverka dessa kameror, senaste modellen hette PT-6 se länken http://europe.nokia.com/A4471250.
Det innebär att jag får vara rädd om de jag har, synd för jag tycker funktionen är enkel och bra för att hålla koll på avlägsna fastigheter.
 
Rent hårdvarumässigt är det väl bara en gammal avlagd mobiltelefon med inbyggd kamera som behövs. Kan inte någon här på forumet skriva ett program (Java?) som ser om något rör sig, och skickar bilden som ett MMS till en annat nummer?
 
Det var synd att Nokia hade slutat att sälja den. Det verkade vara en bra lösningen. Någon som vet om någon annan leverantör har någon motsvarande lösning som Nokias?
 
Nakdelen med paket från övervakningsbutiken kan dock vara att det behöver
en uppkopplad dator som meddelar ifall "det händer något".
Stod inför samma problem och skaffade en Nokia PT-6 istället.
Sen har vi larmcentral från TeletecConnect med GSM-uppringare och utomhusiren.
Plus en trådlös larmcentral från Vicking-Larm till uthusen.
(Hade annars varit ett helsicke att dra alla kabel)
Nokia PT-6 funkar kanon sedan 2006 för mig. Det är verkligen synd att dom
slutade tillvera dom. Annars hade jag köpt en till för baksidan.
Hittade däremot en annan fiffig sak som tar kort på tjuvarna :
http://cgi.ebay.de/Fotofalle-Uberwa...ryZ28916QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Liknar en vanlig halogenstrålkastare med rörelsevakt.
Nakdelen : Den larmar inte och skickar inte heller en SMS.
Men kan ta kort och filma vad som hänt medan du var borta.
Et komplement till en enkel larmcentral som skickar SMS alltså ?

Hobbit
 
Och om man nu inte har el i stugan... Känner någon till om det finns batteridrivna larm?
 
Det är inga problem om man inte har el i stugan. Du får använda ett larm med batteribakup där batteribackupen är överdimensionerad samt ansluten mot solceller så kommer det att funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.