Nu har vi hållit på en längre tid med att försöka dra igång bygget tillsammans med Sjödalshus. Det går otroligt trögt och de hänvisar till att det är svårt att få tag på entreprenörer. Funderar på att försöka dra oss ur avtalet med Sjödalshus och istället kolla upp andra som bygger på totalentreprenad. Min fråga är därför; Vilka husleverantörer erbjuder totalentreprenad? ???
 
Vi skall inte bygga med sjödalshus men jag kan nämna att de erbjöd näst intill totalentreprenad då de lät försäljning och byggande åt en bygg firma på orten. Dvs motparten för oss köpare var en.

Dessvärre besvärade sig inte denna firma att skicka oss en offert trots flertalet påminnelser, dock skickade de ett Jul kort efter två månader som tack och uppmuntrande till husbygge :-/

Vi har dock hittat en firma som båda vill sälja och lämnat offert :) men på delad entreprenad.
 
Så ni skippade Sjödalshus pga detta då?

Jag kan nämna att vår första kontakt med Sjödalshus togs för ungefär ett år sen. Sen dess har vi diskuterat hustyper, sökt bygglov, konstaterat att det blev för dyrt efter att vi upptäckt att grundläggningen blev dyrare än beräknat, valt nytt hus, väntat (och väntar fortfarande) flera veckor på priset... Huga...

Nu säger säljaren att byggstart kan beräknas efter semestern, vilket innebär inflytt kring jul. Kul, med tanke på att barnen börjar skolan på orten till hösten.

Den entreprenad-form vi har med Sjödalshus är heller ingen "riktig" totalentreprenad eftersom vi ska skriva avtal om huset med Sjödalshus samt avtal om entreprenaden med en huvudentreprenör. Denna anlitar sedan i sin tur de företag/personer han behöver.

Känner verkligen för att byta leverantör... Det går så seeeeeeegt...
 
Eksjöhus i Södertälje har erbjudit mig totalentrepenad.
Det vill säga att min enda kontakt blir med eksjöhus om jag inte vill annat.

Vi får även rekommendera andra entrepenörer men som sen eksjöhus kommer hålla all kontakt med.
 
Ja, Eksjöhus framstår som ett tänkbart alternativ. Fina hus och ligger skapligt till på STR´s lista (kvalitet/kostnad).  
 
Själv kollar vi på Björkenäs och kollar man den stilen med andra så ligger även Eksjöhus bra i pris. ;D
 
LB-hus har också totalentreprenad!
 
Hobart skrev:
Min fråga är därför; Vilka husleverantörer erbjuder totalentreprenad? ???
Man måste inte begränsa sig till de hustillverkare som erbjuder totatentreprenad (även om det kanske är enklare). Man kan få vilket hus som helst byggt på totalentreprenad. Det gäller bara att hitta en entreprenör som är villig att göra detta.


Övriga hustillverkare som erbjuder totalentreprenad (och inte är nämnda ovan) är Myresjöhus och Fiskarhedenvillan.
 
Å Svenska Familjehus.
 
Och A-hus!

Och de var "ärliga" och sa att då lägger de på några 10-tusen (tror det var 40?). Det är upp till husköparen att välja, ju "säkrare och bekvämare" ju dyrare.

Men dyrt är endast det som inte är värt sitt pris!

(Och det kanske totalentreprenad är för en del.)
 
Hobart skrev:
Vilka husleverantörer erbjuder totalentreprenad? ???
Hej!
OnsalaVillan bygger också på totalentrepenad.
http://www.onsalavillan.se
Har varit och kikat hos dem flera gånger på Husknuten i Göteborg, och de har hög kvalitet tycker jag.
Dessutom är försäljarna anställda av OnsalaVillan.

Idapi

 
Trivselhus håller på att rita åt oss och han säger att vi kan få totalentrepenad om vi vill. Jag har för mig att jag läst på det här forumet tidigare att Trivselhus INTE har totalentrepenad... då undrar jag ju om jag håller på att bli lurad. Känner nämligen att jag är väldigt okunnig om hela processen även om jag försöker läsa på så gott det går.

För övrigt så verkar vår säljare väldigt mån om att det ska bli bra och att vi ska ha råd med våra storslagna planer ;)

Vill bara gnälla lite på Willa Nordic i Ö-götland, jättefina hus, men säljaren verkar över huvud taget inte intresserad av att sälja till oss. Allt tar 3 gånger så lång tid som han säger från början och inställningen är väldigt nonchalant. Inte så kul när man ska påbörja sin största affär så här långt i livet...

 
tomte skrev:
Jag har för mig att jag läst på det här forumet tidigare att Trivselhus INTE har totalentrepenad... då undrar jag ju om jag håller på att bli lurad.
Det behöver inte vara så att de luras. Som jag skrev ovan kan man få vilket hus som helst byggt på totalentreprenad. Det gäller bara att hitta en entreprenör som är villig att ta sig an bygget. Är inte Trivselhus villiga att göra det så har de kanske någon entreprenör på lut som kan tänka sig att åta sig ert bygge. I så fall kommer ni inte att köpa huset från Trivselhus utan från entreprenören. Du bör kolla upp vem den tilltänkta entreprenören är och skaka tass med denna innan ni skriver på något kontrakt.
 
Vet Ni vad Totalentreprenad innebär? Man skriver ett kontrakt. Och det är med husleverantören. Sedan sköter han allt till huset är klart. Myresjöhus och LB-hus har detta och de är nog de företag som har en ren äkta Totalentreprenad. Götenehus säger att de har det men man får ändå handla kakel och målare vid sidan om. Köper man en TE har man en byggledare som driver projektet. Har men en GE är det oftast byggaren som sköter samordningen. Här har man ett kontrakt med husleverantören och ett med byggaren. För att inte tala om delad, här har man många kontrakt.
 
Dreamnils skrev:
Har men en GE är det oftast byggaren som sköter samordningen. Här har man ett kontrakt med husleverantören och ett med byggaren. För att inte tala om delad, här har man många kontrakt.
Det är till och med så illa att skriver du ett kontrakt med husleverantören (husmaterialsatsen) och ett annat med en byggfirma så räknas det formellt som delad entreprenad.

Generalentreprenad är när du, eller en firma du anlitar (oftast en arkitekt), ansvarar för projekteringen och en byggfirma ansvarar för själva husbygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.