ThomasLindgren skrev:
Jag ser inte vad det är i det jag skriver som inte skulle fungera. En kabel från varje box till parabolen, och en kabel till från antennen till vardagsrummet där den enda antennanslutningen ska vara.
Det kommer att fungera, men om du sedan vill ha en PVR-box som kan spela in ett
annat progam än det du tittar på, eller om du vill få in något annat än Canal Digital's
utbud så kan det ju bli problem...

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Det kommer att fungera, men om du sedan vill ha en PVR-box som kan spela in ett
annat progam än det du tittar på, eller om du vill få in något annat än Canal Digital's
utbud så kan det ju bli problem...
Iofs, men den gången jag vill ha nåt annat utbud byter jag nog hela Canal Digital. Spela in har vi inte gjort på flera år, allt går ju ändå i repris förr eller senare.
 
ThomasLindgren skrev:
Iofs, men den gången jag vill ha nåt annat utbud byter jag nog hela Canal Digital. Spela in har vi inte gjort på flera år, allt går ju ändå i repris förr eller senare.
Hade inte själv spelat in på 10 år innan vi skaffade CD's HD-PVR box, frugan skeptisk...

Idag används inspelningen flera ggr per dag och Timeshift princip till varje TV sändning, vi skapar vår egen TV tablå och tittar när vi har lust o ungarna tillåter. Vem vill vara slav under TV-tablåernas tidschema.

Har du bara CD så tar det en vecka innan du saknar TV6 samt lokala TV4 sändningar, finns även andra lokalprogram som du missar.

Varför inte göra rätt från början??
 
Nimajneb skrev:
Har du bara CD så tar det en vecka innan du saknar TV6 samt lokala TV4 sändningar, finns även andra lokalprogram som du missar.

Varför inte göra rätt från början??
TV6? Kan man sakna det? :D

TV4:s lokala sändningar? Vad är det för spännande med dem? SVT:s lokala sändningar finns ju om abstinensen skulle bli för stor. :rolleyes:
 
pefo skrev:
TV6? Kan man sakna det?
Hupp!

Har du måhända missat det fantastiska "Hål i väggen"?

Förresten en ganska passande ordlek ;)
 
Kollade första avsnittet och tyckte det var ganska fånigt. Inget jag kommer att sakna. ;)
Vill man se lite riktig action, japanska varianten, så kollar man på Y-tuben!
 
pefo skrev:
TV6? Kan man sakna det? :D
Trots att vi har tillgång till hela Viasats och Canal Digitals utbud,
så är TV6 förmodligen den kanal som visas mest hemma.

Det är serier som Simpsons, Family Guy, Stargate SG-1, Stargate Atlantis,
My name is Earl, Scrubs, Våra värsta år etc.

De uppräknade är faktiskt riktigt bra, men jag har inte tid att följa dem.
Vi har dock barn som ser på flera av dessa serier.
Det är bara Stargate Atlantis jag anstränger mig för att följa.
Det börjar väl en ny omgång nu på fredag?

/Hasse
 
Enda anledningen till att vi ska ha antennen kvar är just för TV6, men då enbart för F1-sändningarna.

Visa mig gärna vad det är för grejer ni säger att jag behöver. Oavsett om jag skaffar det eller inte kan det ju vara intressant att veta vad det är.
 
Bästa princip lösningen.
OBS länkarna nedan går till överprissatta produkter, generellt så är det 50-80% billigare om man beställer från Tyskland.

LNB
http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=982

Multiswitch.
http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=4904

Uttag
http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=303661
(det finns uttag med 2 F-kontakter + TV för anslutning av 2 ingående koax för att köra mot en tvin tuner)

Priser i Tyskland för ovanstånde ligger på typ:
LNB 20-30€
Switch: 40-80€
Uttag:5-6€

Vill man kunna ta emot fler sat positioner och eller ha fler mottagare anslutna måste man köpa en större switch.

Ett valigare alternativ i Sverige är att köra med en Quad LNB och en combiner (http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr= SAT-IMP21-KN) på varje koax för att köra ihop Sat o Antenn signaler. Lite bökigare och blir dyrare om man ska ha 3-4 stycken mottagare. Även en antenn förgrening behövs i detta fall.

Fördelen med multiswitchen är att allt är inbyggt i en enda låda.
 
Ska beställa Canal Digital snart, med multiabonnemang (två). Då får jag ju (har fått förut iaf) en LNB för två boxar så den ska jag väl inte behöva köpa?
Om jag köper multiswitchen, behöver jag inget mer då? Kan jag använda den för att skicka parabol till två ställen och antenn separat till ett?
 
ThomasLindgren skrev:
Ska beställa Canal Digital snart, med multiabonnemang (två). Då får jag ju (har fått förut iaf) en LNB för två boxar så den ska jag väl inte behöva köpa?
Om jag köper multiswitchen, behöver jag inget mer då? Kan jag använda den för att skicka parabol till två ställen och antenn separat till ett?
CD levererar med ett QUAD LNB om du beställer multi abo eller deras HD-PVR box, detta passar inte till Switchen då den kräver QUATRO LNB.

Om du har ett QUATRO + Switch och kopplar in denna plus antennsladden så har du på alla utgångar både sat o TV signal, men du behöver ett uttag som splittar dessa. Den dag du vill skaffa ytterligare en Sat mottagare så är det bara att plugga in.
 
Blir det inte billigare med mekaniska combiners? Alltså förstärkt och splittad UHF-signal och satsignal från en 4-likadana-i-1-LNB(vet ej vad den heter i denna LNB-djungel) till varje combiner?
 
Apprentice skrev:
Blir det inte billigare med mekaniska combiners? Alltså förstärkt och splittad UHF-signal och satsignal från en 4-likadana-i-1-LNB(vet ej vad den heter i denna LNB-djungel) till varje combiner?
Jag tycker att man åtminstone ska ha två LNB på sin parabol, för att täcka de båda Norden-positionerna.

Bökig lösning:
2 st Quad-LNB + 4 switchar + ev. antennförstärkare + 4-vägs splitter + 4 combiners.

Enkel lösning:
2 st Quattro-LNB + multiswitch.

/Hasse
 
Redigerat:
Naturligtvis är den enkla lösningen att föredra plus att den säkert blir billigare.
Syn bara att "Svensk standard" bygger på den bökiga lösningen vilket gör att Multiswitcharna är så dyra här jämfört med tex övriga Europa.
 
Quad vs Quatro? Kan någon förklara skillnaden?
Googlade lite lätt, förstår jag det rätt att en Quatro har fasta frekvenser? Hur gör man då för att välja kanal? Tror jag missat nåt väsentligt så jag tyckte det var lika bra att fråga er som kan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.