http://www.konrad-fischer-info.de/sverige.htm
bifogar en länk som kan göra nytta på rätt ställe i forumet - den handlar om stenhus :).
Mycket intressant sida ( tycker jag) om fuktproblem i stenhus samt i tillägsisolerade hus. Det mesta är på tyska eller engelska och bara en liten del på svenska.

Där finns förklaringar hur problem kan uppstå och hur man kan undvika dom. En blandning av renoveringsråd och också saklig kritik mot dagens dyra värmebesparingsåtgärder och byggmaterial som inte alltid ger förväntat resultat.

Man hittar guldkorn av kunskap som kan hjälpa en att förstå dom byggfel man stötter på i sitt eget hus fex saltutfällningar, mögel, svamp, dålig lukt i källaren, putssprickor i fasader, algpåväxt på målade ytor och mycket mer.....

Såga inte av sidan enbart på grund av dess utförmning ...den är mer seriös än jag trodde i starten :).
Jag som trodde på silikatfärgen får nu tänka om ......
Visste inte heller att vatten i en tegelvägg transporteras upp av kapilärkraften ej högre än 20cm ......
läs och lär
gaia
 
K
Nu tittade jag bara lite snabbt på sidan och tänkte på vad du skrev om silikat och tänka om. Jag skulle också tänka om, om jag ens hade en tanke på att applicera det på kalkbruk. Särskilt utomhus. Kalivattenglas är för starkt för det, men det är ju inte någon nyhet.
Finns förhoppningsvis ingen tillverkare av silikat som förespråkar att ha det på kalkbruk!?!

Utformningen är, som du antyder, bedrövlig, men det finns förhoppningsvis någon info utöver basics. Får kika lite på den senare :)
 
Hej ktm250!
för mej som amatör fanns det några guldkorn :). Mitt putsat hus är målat med Nordsjö silikatfärg över den gamla kalkfärgen Bristfällig isolering = varm utsida skyddar ju färgsiktet mot frostskador , inga fel sen 2002. Nu vet jag i alla fall litet om varför det håller trots alla ods :)

Trodde att det var silikatfärgens förtjänst att det ser så bra ut men det är snarare mager isolering som håller utsidan varm =skyddar mot frostskador och låter putsen sitta kvar :). Den information är mycket värt för mej . Om jag skulle komma på ideen att tillägsisolera fex invändigt ? Själva tanken skrämmer mej nu .

Du skriver att det är ingen nyhet att kalkputs och silikatfärg går inte ihop men någon har tydligen sålt Nordsjöfärgen till förra husägare utan ett odr om konsekvenser . Jag var bara glad att det inte satt plastfärg på huset ... kände inte till andra risker då vi köpte huset.
Nu lägger vi hellre några vedbitar mer i brasan än tillägsisolerar huset.... nu när jag fått klart för mej hur det hänger samman :).

Vad tycker du om hans förklaring av ökande påväxt på väl isolerade hus? Låter det övertygande?
gaia
 
Jag har också tittat på denna sajt och fått intrycket att det är läge för haverist-varning vad gäller denna mannen. I alla fall om man läser dom tyska sidorna som är väldigt många och långa. Han slår åt alla håll! Politiker på lokal och nationell nivå, EU, klimatexperter, den ekologiska rörelsen, etc. Han ser konspirationer överallt. Den som kan tyska förstår vad jag menar genom att klicka på några av de länkar han här.
http://www.konrad-fischer-info.de/index.htm

Jag tror säkert att han är kunnig i renovering av gamla hus, och t.ex. avsnittet om linoljefärg fann jag intressant, sakligt och mera detaljerat än den information jag har hittat på svenska sajter. Andra textavsnitt är mera svårbegripliga eftersom dom är pepprade med invektiv, dialektala uttryck och antydningar om konspirationer.

Jag har reagerat på två saker vad gäller hans råd om gamla byggnader. Han är helt emot moderna material som t.ex. leca, cellulosaisolering och hampaisolering. Varför kan man undra, på sakliga grunder eller utifrån principiell konservatism?

Det andra är att det inte finns några länkar till andra byggnadsvårdare, inga byggnadsvårdsbutiker, inga samarbetsorganisationer för byggnadsvårdande hantverkare, inga diskussionsforum. Faktiskt avråder han från att söka information på diskussionsfora utan rekommenderar i stället sig själv. Här på forumet har vi beklagat att Gysinge är så dominerande vad gäller byggnadsvård, men ändå är Gysinge inte ensamt. I ett så stort och folkrikt land som Tyskland borde det finnas mer än en person som sysslar med byggnadsvård. I så fall kan man fundera över varför det inte tycks finnas något samarbete mellan denne man och den övriga tyska byggnadsvårdsrörelsen.......

Gaia, hans kritik av isoleringsåtgårder börjar med att han ifrågasätter K-värdet och hur det är uträknat. Rätt eller fel? Vad vet jag? Och så menar han att växthuseffekten inte existerar.... Hmmm :rolleyes:
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Gaia, hans kritik av isoleringsåtgårder börjar med att han ifrågasätter K-värdet och hur det är uträknat. Rätt eller fel? Vad vet jag?
som sagt, min turisttyska missar så klart alla språkliga nyanser :). Jag vet faktiskt inte riktigt hur k-värdet räknas ut så jag hoppade nog över det.Tycker också att han ibland samlar fakta som blandas ihop till en röra för mej som kan knappt tyska. Fex en experiment att bestråla olika material med en lampa där glasull släper genom mest strålningsvärme. Vad vill han ha sagt med det? Glasull har väl aldrig varit tänkt som strålningsvärmeisolering så varför överhuvud taget fokusera på det? Jag kanske fattade inte sammanhanget?

Å andra sidan har han fått mej att fundera bredare än golvavloppets tättningsringsfäste ...;)
Byggandet och boendet blir mer och mer komplicerad att förstå sej på . Med jämna mellanrum kommer det upp nya goda ideer hur man löser upp problem som orsakades av dom gamla goda ideer . Platta på mark var en av dom ... platta på frigolit är dagens lösning. Inget under att det finns människor som är trötta på alla vändningar och går tillbaka till gamla material med devisen att en gammal fiende är bättre än ny vän :).

Vi som bor i gamla hus som moderniserades många gånger om allt efter nya rekomendationer och renoveringsbidrag , vi har det inte så lätt alla gånger.
Som sagt, löser man det ena problem så får man en annan på halsen. Vem vill inte slippa det? Han försöker hitta ett sätt att inte inte skada mer än det är nödvändigt. Gör vår byggindustri det? Jag tvivlar ibland :)
gaia
 
K
Jag måste här hålla med Sommartorparen. Han sparkar friskt.
Nu har ju inte jag några tyskakunskaper alls, utom några enstaka fraser som inte passar sig i sammanhanget :), så mycket av vad han skriver går mig förbi, men det finns ändå en hel del att läsa och till och från så skriver han vettiga saker.

Jag måste finna tid att läsa mer innan jag kan besvara din fråga om min åsikt i "ökad påväxt"
 
Redigerat:
"det inte finns några länkar till andra byggnadsvårdare, inga byggnadsvårdsbutiker, inga samarbetsorganisationer för byggnadsvårdande hantverkare, inga diskussionsforum" ...

Hejasan sommartorparn, jag använder min tourist-svenska och vill hjälpa med så bra jag kan. Alltså, vsg och gå där: http://www.konrad-fischer-info.de/8berat.htm, där finns det allt i överskott men utan länkarna till industri och hantverksentrepreneurerna / firmer, för att det är förbjudet i arkitektens websajterna av arkitektens rätt (vi måsta vara neutral!). Och har du inte sett mina många "dialektiska länkar" till den andra mening?

Mycket nöje på söket ...

Konrad

PS. Jag är nu i Lund för hålla föreläsningar i LTH beträffande riktig och dåligt "restaureringskonst" till fredag 26.09. i den internationella SiDA-kursen. Vem vill kan kontakta mig i Planetstaden hotellet, rum 217.
 
Redigerat:
:D
Välkomen till forumet Herr Fischer!
Tack för förtydligandet. Jag ser nu att det finns väldigt många byggnadsvårdslänkar, t.o.m till svenska siter. Jag hade inte sett den sidan, fastän jag verkligen letade. Jag hade också förväntat mig länkar till affärer som säljer kalkbruk, linoljefärg, etc., men om ni är förbjudna att ge sådan information, så förklarar det saken. (Konstigt, att ni inte får ge sådan relevant konsumentupplysning när sidan samtidigt är full med Google-reklam!)

Er hemsida skulle vinna mycket på att stramas upp innehållsmässigt och språkligt. T.ex. en uppdelning mellan sakligt informativ text om byggnadsvårdstekniska frågor, och en personlig blogg där ni kan tycka om det ena och det andra. Vissa av Era texter är oerhört svårlästa även för mig som kan tyska. Hur kan ni tro att Googles automatiska översättningstjänst kan hjälpa någon att förstå bayerska sarkasmer?:rolleyes: Ju mera koncis texten är, desto fler kan förstå budskapet.

Ha en trevlig vistelse i Lund! ;)
 
Hejsan Sommartorparn,
några förklaringar till dina mycket vänliga anmärkningar jag vil tackar för:

- Reklam - Beträffande Adsense har jag ingen direkt förbindelse med reklambeställande firmer, det skulle vara ju självklart.
- Mina Sarkasmer - jag vet, att det kan inte översättas, trots allt jag "bloggar" denne för vem som helst, när jag är "i stämmning" för detta ;-)
- Websajt i allmenhet: Jag gör det så god jag kan och inte värre. Du kan se min person bakom allt och jag (och några läsare) tycker att det är tämligen ok. Att förfina det livsverk är teoretiskt möjlig, praktiskt inte. Vsg och glömma inte, att det är allt frivillig arbet och fullständig fri att besöker.

I tyska: Allen Menschen recht getan ist eine Kunst, die niemand kann.

Äntligen: Never change a winning team!

Bästa hälsningar!

Konrad (inte Herr Fischer)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.