Börjar tröttna på skarvsladdar och farliga elinstallationer och ligger nu på planeringsstadiet för en nyinstallation av elen. Innan vi tar hit en elektriker måste dock allt planeras ordentligt och det känns som om man skall vara ordentligt påläst innan så man slipper bli pålurad en massa fula lösningar som skulle kunna lösas bättre.

Första tanken var att konsekvent använda synliga kuloledningar och återanvända kulodosorna i porslin samt pelobrytarna som är i fint skick. Detta är fortfarande en lösning som känns aktuell i många av rummen. I hälften av rummen är dock alla ytskikt invändigt redan förstörda och timmer/plankväggarna framme för lagning. Tanken har börjat vakna att i de rummen fräsa in plaströr i väggarna istället och på så sätt dölja en del av installationerna. Huset är byggt 1916 av stående sågat timmer och det känns inte som någon större vandalisering att fräsa i dem vilket det såklart hade gjort i en handbilad timmerstomme. Väggarna skall sedan täckas med spännpapp.

Hur har ni tänkt angående elinstallationer? Finns det någon nackdel med infällda dragningar? Är det tillåtet att dra kuloledning bakom en taklist?
 
Vi byter också elen i ett gammalt hus och har liknande funderingar. Huset är redan ful-renoverat på 50-60-talet, så det finns inte mycket att bevara. Vi sätter renoveringsgips på väggarna, men jag lurar på att låta kuloledningarn sitta synligt i taket och köpa nytillverkade porslinsdosor. Enkelt, säkert och funkar stilmässigt.

Alternativet för oss är att dra tunna lister (det har kommit riktigt tunna kabelkanaler) liggande på golvsocklarna. Alternativt finns ju golvsocklar med fräst spår för kabel, men de är ofta fula... I och med att det finns sådana socklar borde det väl vara tillåtet med kulo bakom taklist, men här gissar jag hejvilt.

Infällda dragningar är snyggare, men det blir enklare med utanpåliggande, dssutom assar det i vårt hus.
 
Jag funderar också att kombinera de ev. infällda ledningarna med synlig kulo i taket, ev. även synlig kulo ner till väggbrytarna. De dragningar jag framförallt vill dölja är de som skall gå längst med taklisten, på vissa sträckor blir det kanske även dubbla ledningar. Även ledningen ner från taket till eluttag vore kanske trevligt att dölja (då kanske man även skall fälla in ledningen till brytaren för att vara konsekvent?).

Kan man dra ledningen infälld fram till en kulodosa och därifrån med kulo ner till brytare och till taklampa?
 
"Infällda dragningar är snyggare, men det blir enklare med utanpåliggande, dssutom assar det i vårt hus."

Ja, med den äldre typen av kuloledning med metallhölje tycker jag nog att de till och med pryder rummet om det görs snyggt, samma sak med tvinnade ledningar på porslinsknoppar. Nu när detta tyvärr inte är ett alternativ känns det som om det kanske är bättre att dölja det hela när man har chansen. Om rummen varit iordning innan hade valet varit enklare...
 
Vi drog om elen i vårt sekelskifteshus. Det var oxå ganska kraftigt sönderrenoverat bitvis och vi valde därför att göra elinstallationen som en kombination av synligt och dolt. till exempel i matrummet och vardagsrummet låg värmerören synliga längs ytterväggaran så vi valde att bygga på dem och dölja dessa. Där passade vi då oxå på att dra strömmen dolt. Vi använde renovas uttag på de väggarna. Jag vet att en hel del tycker de är fruktansvärt fula och plastiga men jag tycker bättre om deras svarta än standard vita iallafall. På innerväggarna byggde vi inte på så där drog vår elektriker kulo. Och taken var befintliga spännpappstak som vi behöll och där gick det ju inte heller att dra dolt...

Vi återanvände här de gamla kulodosor och strömbrytare i porslin och bakelit som vi hade. På väggarna drog vi från strömbrytaren och upp till takvinkeln kulon helt synlig längs med dörrfodren. Men i taket makulerade vi den med tidningspapper fram till lampkontakten. Sen målade vi över den tillsammans med resten av taket. Det smälte in väldigt bra och i och med att en del var dolt blev det inte så mycket ledningar överallt. Vi drog elen så vi kunde lägga vägguttag etc i de väggar vi byggde på och det bidrog oxå till att man inte upplevde det som ström överallt.

Vår elektriker blandade dolt och synligt så som du frågar om ovan. Dolt fram till dosan och sen synligt till strömbrytare och lampa t ex.
 
  • kuloledning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jobbiga med de synliga är bara när man vill måla om eller tapetsera om etc. Vi har en del synligt i vårt hus och det har inte blivit riktigt snyggt vid renoveringen. Men jag tycker rent allmänt annars att det ser bra ut.
 
nej det är ju det som ofta blir klumpigt. när det ska tapetseras om ovanpå...därför lät vi ledningarna var synliga. när nästa ägare vill tapetsera om kan denne ganska enkelt lossa ekkklammrarna och tapetsera bakom. Men det beror ju såklart på hur mycket det handlar om. i vårt fall bara ledningarna ner till strömbrytarna och sen uppe i taket och där går det ju bra att bara måla rakt över igen när det behövs.
 
Nej det är så vi har det också, men de sitter såpass tätt intill väggen och är såpass korta att det hjälper inte så mycket att lossa klamrarna. Men vi har inte tapetserat över dem, eftersom vi har målat. I ett rum målade jag dock sladden också.
Så det är nog bra att tänka på att man låter det finnas så mycket utrymme under kabeln att det ger något att lossa den.
 
Tack för alla bra synpunkter. Det lutar nog åt den lösningen Sophie beskriver. Att makulera med papper i taket låter som den snyggaste lösningen men hur fungerar det att måla plasthöljet på de nya kuloledningen om man vill måla dem i väggfärgen?

Problematiken vid omtapetsering är också bra att tänka på. Det lutar nog att vi målar spännpappen i ett par av rummen tills vi bestämt vad vi skall ha för tapeter och då måste det ju gå att få till det snyggt sen. Har man bara en synlig ledning från taklisten till väggbrytaren är det kanske inte så mycket jobb i sammanhanget att ta bort den vid omtapetsering.
 
aof - se som sagt bara till att kabeln inte är för hårt spänd. För då kommer man inte under den. Det verkar som att kabeln blir hårdare med tiden också - åtminstone i vårt hus - och då gäller det att det finns åtminstone lite extra urymme. Och att måla kabeln gick bra här i alla fall. Sedan får jag väl erkänna att jag vet inte hur hållbart det är - vi har inte bott här ett år ännu ens.
 
Kuloledning är ej tillåten att förlägga bakom list. Traditionellt är att tapetsera in eller måla kabeln. Dold ledning skall ligga i rör och kunna bytas ut vid fel. Diskutera med olika elfirmor om de har någon byggvådsintresserad elektriker, det kan vara ganska stor skillnad på vem som gör jobbet
 
Det är vackert med kulo, men med dagens krav på många uttag och belysningar så är man nog tvungen att göra en mix så man inte måste ha tre, fyra kulo bredvid varandra...

Man måste inte köpa nya porslinsdosor det går lika bra att återanvända gamla. Vad gäller tapetsering kan man också skära av tapeten mot kulon, istället för att försöka trixa in den under. Mot taklister kan man lägga en sträng målarfog så flyter kulo och list ihop.
 
Funderar på samma sak hur man ska lägga elen i vårt hus som är under renovering som hade utanpåliggande el överallt innan, huset som är ifrån uppskattningsvis 1920-30 talet och har liggande timmer med spontad panel utvändigt.

Kommer att bli nytt innertak i alla rum så där kommer man ju kunna gömma undan en hel del kablar.

Frågan är hur man ska göra med nedsticken till element, väggkontakter, strömställare mm, fräsa ur spår med en cirkelsåg som man ställer in på 20mm samt lika brett spår + stämjärn och hammare eller läkta upp med 1" läkt el. bräda.
Eftersom väggarna ändå ska kläs om, nackdelen är att rumsytan förstås minskar där det redan är lite knappt om plats pga ny mat plats.

Att själva väggkontakter, strömbrytare blir utanpåliggande stör mig inte bara man får undan kabelhärvan :)


Får rådgöra lite med far som är elektriker sedan 35 år tillbaks, synd bara att han är 50 mil söderut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.