Totte_S
Vi håller på o fixar våra grusgångar. Efter tillbyggnaden av huset har vi lite funderingar på hur vi skall lösa avvattningen från stuprören. I dag blir det lite svampigt efter snösmältning eller ett rejält skyfall.
Vi är inne på att göra typ rännsten längs med gångarna som tar hand om vattnet från stuprören samtidigt som de fungerar som avskiljare mellan olika sorts beläggning på gångarna.
Funderar på att gjuta långa rännor eller kanske lägga sten som rännor. Vill ha lite tips och feedback på tankegångarna. (Vill inte ha modernt med galler och s**t ;) )
Skulle gärna vilja hitta plattor i sten eller betong av den typ man ofta ser inne i städer under stuprören, med en försänkning i som vattnet "landar" i från stupröret.
 
Ett problem med att leda vattnet uppe i stenen inträffar när vår solen smälter snön på taket och rännan ligger i skugga,
då fryser det till is och isen sprider sig ganska okontrollerat över gångar mm

Men det är ju inte alla dagar på året, så det kanske du kan stå ut med ???
 
Totte_S
Jo men grejen är att idag mynnar stuprören rakt på grusgången, så det kan inte bli sämre. ;)
Dessutom bryr man sig inte lika mycket på vintern som på sommaren, då man blir mer besvärad av svampiga och geggiga gångar som barnen kan gräva fina gropar i ;D
Då är det bättre att de får en ränna att segla med båtar i. 8)

Ingen som sett sten eller betongprodukter nånstans som skulle funka ???
 
Jag skulle ju rekomendera att du gräver ned en dräneringsslang för att leda undan vattnet från stuprören. Glöm bara inte att sätta lövfällor på stuprören innan du kopplar in dem bara
 
Totte_S
TN skrev:
Titta här
[länk]
Tack för det, där hade vi ett första förslag i riktning mot vad jag vill ha. ;)

Vill inte gräva ner slang! Dels för att jag inte vill gräva mer än nödvändigt pga nergjutna plintar som bär delar av huset, dels för att jag vill kombinera avvattningen med avgränsning i gångarna, dels för att jag inte vet var jag skall göra av änden på röret ;) En vattenpöl kan jag ta, bara den är nån annanstans än direkt inpå huset
 
Jag har några fina bilder på just det du söker, men måste vänta tills jag kommer hem från jobbet ;)
 
Totte_S
Det är lite liknande bilder som jag har. :D bara att "sido"stenarna är "sluttande". Lite V-format alltså... Har själv tänkt börja göra x-antal meter stenränna på just detta sätt, snyggt och naturligt.

--Edit--
Sidan som du hittade är ju väldigt bra :) fick några bra aha-upplevelser därifrån nu när jag kollade närmare.
 
Om du bor i Sörmland så finns, utmed gamla Stockholms/Eskilstunavägen, vid avfarten till Hjärna ett ställe som säljer begagnade markplattor o dyl. Bl a har de de ränndalsplattor du ser inne i stan. Kommer inte ihåg priset. Å andra sidan är det ju inte så många meter man behöver. Sen kan man ju diskutera hur snygga de är ::)

Ett alternativ är ju som du själv säger att gjuta och forma ränndalen själv. Sen kan man ju diskutera hur snyggt det blir ::)

Att lägga en massa snygg marksten med fall och allt vad det ska vara blir för mycket pyssel för oss med tanke på allt annat som görs på hus och tomt (för att inte tala om jobb och fritidsintressen förutom hus 8) )

Kort sagt, vi är inte färdigtänkta själva :p
 
Här är bilderna jag lovade, inte så bra kvalitet men "U get the picture" ;D
zqsqe.jpg

hnkms.jpg

btxsy.jpg

Oj vad mycke tomrum det blev :surprised:, nåja dom funkar iaf...
(Vill inte ha modernt med galler och s**t )
Kan ju lämna bort det (finns i en bild :)). Har en pdf-scan med material mm, på finska, men med bilderna så förstår du nog vad som menas ;). kan skicka på mail ifall du är intresserad.
 
Totte_S
Välly najs ! ;D
Samma färg som vi har på stenar tom!

du får gärna snabla över det du har till
totte_s snabela hotmail.com
 
du får gärna snabla över det du har till
totte_s snabela hotmail.com
PDF:en som jag gjorde på jobbet blev 3 Mb :surprised:, lite för stor för hotmail då dom har en gräns på 1 Mb:s bilaga om jag inte minns fel :-[
Men Yahoo mail har 10 Mb gräns, därför använder jag den när jag skickar större filer 8). Så om du har ngn mail som tar filer större än 3 Mb så PM:a så skickar jag över den ;) (har tyvärr ingenstans att sätta upp den på nätet heller).
 
Dagens tips

I stället för att emaila stora filer, använd denna site:

http://www.yousendit.com/

Funkar kanonbra!

//KoW
 
Dagens tips

I stället för att emaila stora filer, använd denna site:

[länk]

Funkar kanonbra!
Härligt, tack för linken, extremt användbar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.