Tapetavdrag har jag hört talas om. Men när vi bad dem måla väggarna vita eftersom vi inte vet vad vi vill ha på väggarna än, fick vi beskedet att det kostar drygt 1300kr extra per rum. Brukar det vara så?
 
Ja. Anledningen kommer jag inte ihåg men det var något om att det var lite mer noggrannt underarbete och att målningen tar längre tid än tapetsering. De måste ju trots allt måla minst två varv.

Varför inte ta en neutral "vit" tapet istället? Vi körde med en tapet med smala stående linjer (ena linjen lite ljusare, andra lite mörkare) och mönstret ser man bara på mycket nära håll. På "vanligt" betraktningsavstånd uppfattas väggen som helt vit, nästan som om den vore målad.
 
Vi är lite ombytliga av oss, och vill kunna måla fondväggar och mönster när vi känt oss för vad vi vill ha. Visst måste underarbetet vara något mer noggrant gjort, men det var inte de billigaste tapeterna som ingick, så vi trodde ju inte att det skulle bli dyrare iaf.
 
Kan ni inte få ut ersättningen och göra jobbet själv?
 
Blev kanske ett knepigt svar. Tog för givet då du talade om tapetavdrag att det gällde en försäkringsskada. :)
 
Redigerat:
Vilken ersättning? Vi tyckte från början att målningsentreprenaden var väl tilltagen och tänkte ev måla själva med hjälp av vänner. Men när vännerna hade svårt med tid så skrev vi på entreprenadkontrakten för att få helt nyckelfärdigt vid besiktning och inflytt. Ja, inte helt färdigt, då vi ska göra övervåningen själva.
 
maria_n skrev:
Vi är lite ombytliga av oss, och vill kunna måla fondväggar och mönster när vi känt oss för vad vi vill ha. Visst måste underarbetet vara något mer noggrant gjort, men det var inte de billigaste tapeterna som ingick, så vi trodde ju inte att det skulle bli dyrare iaf.
Det går alldeles utmärkt att måla på tapet........
 
lb-hus ville ha 16000 extra om vi ville ha målat istället för tapet , det blev tapet i hela huset
 
Problemet med tapet, gissar ni har prisgrupp 7, är att de lägger våderna omlott, inte kant i kant. Är mindre roligt när man målar på, man blir aldrig av med skarvarna. Vi valde målat och målaren klagade på att man var "tvungen att spackla så noga". Fick betala 50:- extra/kvm, men känns som det var värt det ändå.
 
Ville mest kolla av så att det inte bara var dessa målare som passade på att ta in lite extra pengar så här på sluttampen, nu när alla tillval och felleveranser o dyl tar mycket tid och kraft i anspråk. Men om det är samma överallt så får vi acceptera det.
Att måla på tapeten är inte ett alternativ för oss. Det kan jag tänka mig att göra om jag renoverar ett gammalt hus, men inte i ett helt nytt.
 
Vi har bara målade väggar i vårat hus och har inte betalat något extra för detta, hade vi velat ha väv bakom hade det kostat oss ca 10 000:- extra. Vi har byggt med LB-hus
Nu har vi alla väggar i samma färg, Stockholmsvitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.