Vi planerar att lägga nytt tak under oktober och jag har varit upp och kollat på vinden hur det ser ut. De förra ägarna hade ventilation från toalett och badrum som gick upp till vinden och slutatde i luften där ! Det var ej draget ut genom gavel eller tak. Toalett är kanske OK men badrum känns lite sådär.
Dock hade vi vid husköpet för ett år sedan besiktning och han tyckte ej att det såg illa ut att vi behövde oroa oss. Men vid 2-3 sektioner (mellan takstolarna) i närheten där badrumsventilationen kommit upp så är det en gråsvartfärgad insida på råspont brädorna som taket ligger på. Det är ej mögel (inte ludet i alla fall), trät är hårt och ej murket. Är detta något att oroas över ? Eller hände det kanske för 20 år sedan när deras barn duschade 3 ggr om dagen ? Om vi måste så byter vi ju råspontbrädorna vid takomläggningen men det tar ju en del tid extra. Jag skall ta ett kort i kväll och se om jag kan bifoga så ni kan få tycka till.
Tack så länge.

//Matt
 
Är visserligen ingen expert på frågan, men det har sagts att missfärgningar är inget problem om man tar bort källan. Dvs om man slutar utsätta materialet för fukt så slutar svampangreppet.

Så under förutsättning att du har fixat ventillationen från badrummet och toalett så borde det inte vara något problem.
 
Från toaletten så går det faktiskt fortfarande bara upp till vinden men jag har köpt slang m.m för att kunna dra till ett ledigt hål i murstocken. Dock har jag varit osäker på om det behövs.
Badrummet har vi gjort om i somras och då satte vi in ett nytt innertak som då stängde in takventilationen som fanns. Dock har vi satt en fuktstyrd PAX fläkt i ytterväggen (som iofs har kallrasskydd) som går igång direkt man duschar m.m. Men man kanske skall borra upp ett hål i innertaket och ha kvar den gamla ventilationen också (och då såklart fixa så att den inte bara går upp till vinden) ?
 
Om du har installerat ny ventialtion i badrummet, är det inte bättre att stänga till den gamla vent kanalen? Förutom att du riskerar att få upp fuktig luft på vinden så kan det leda till att du drar ner vindsluften ner i badrummet.
 
Jag pratade med PAX och fick följande rekommendation angående badrumsventilationen:
Öppna upp i nya innertaket och koppla på en ventilationslang från hålet till hålet i murstocken. Denna ventilation kommer att sköta självdraget när fläkten inte går. När fläkten startar så suger den luft från underkant dörr om man har ordentlig springa. Man måste också ha några tilluftsventiler i angränsande sovrum där luft kommer in.
Så jag skravar nog på röret på vinden till murstocken och isolerar röret. Då har man ventilation jämt.
Har bifogat en bild på vindens insida. Nu har jag ingen inomhusluft som kommer upp på vinden längre. Någon som tror det är nödvändigt att byta ut brädorna innan vi lägger nya taket ?
 
  • P9241925.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har synpunkter på de missfärgningar som delvis finns mellan 3takstolssektioner ? Det är inte något kännbart, inget ludet, bara missfärgning. Trät känns hårt och inte murket på något vis.
Det har som sagt i 40 år gått ut luft från badrummet vid dessa sektioner men det är det slut med nu ! Innan vi lägger nytt tak om några veckor tänkte jag försöka bestämma mig för om vi måste byta ut massa spontpanel också innan vi lägger ny papp. Det finns ingen missfärgning någon annanstans på vinden.
Tackar, Matt
 
Det ser ju ut som du har lite vit påväxt. Ett tips kan vara att rita kring det missfärgade området med en krita (vanlig tavelkrita). Då kan du hålla koll på att missfärgningen inte växer ytterligare (att orsaken är en annan än badrumsverntilationen)
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.