Kanske på sin plats med ett par förklaringar... :)

1. Vårt hus är från -68 och är konstruerat för ventilation genom självdrag. Jag har kanske minskat ventilationen genom att köra med avfuktaren, som har betydligt mindre fläktkapacitet än fläkten som satt där innan, men kan knappast ha fått mindre ventilation än "original".

2. Verkar kanske knasigt att byta ut fläkten mot en avfuktare då jag skrev att mätningarna hittills var OK, men själva anledningen till att jag började mäta var den mikrobiella påväxt som onekligen fanns i grunden. Anticimex-mannen menade vid besiktningen att systemet med fläkt och hål i trossbotten var vad de rekommenderade innan avfuktare blev på modet, och tyckte därför att vi skulle avvakta och göra fler mätningar under sommaren, (kanske hade fläkten tidigare varit avstängd, vilket skulle kunna förklara påväxten?). Vid återbesöket var fukthalterna fortfarande "på gränsen" och A-mannen tyckte att man kunde överväga att installera avfuktare för att vara på den säkra sidan.
Då det dessutom var ett problem att fläkten drog luft bakvägen genom husets ventilationskanaler och skorsten så blev det en avfuktare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.