Nu är det snart dags att ta tag i att göra ett nytt kök. Planlösningen över rummet är i mitt tycke väldigt svår att göra något bra med, så här har ni alla en utmaning. Hur skulle ni planera ett kök i detta rum?
Förutsättningarna är att vi vill ha in fullhög kyl, fullhög frys, spisen ska helst bli 70 bred. Vatten kan i princip komma upp var som helst då det är källare under. Väggen mellan kök och vardagsrum kommer rivas. Däremot har vi gärna kvar den stora irriterande skorstensstocken i mitten...
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Ska matplatsen vara i köket? Behöver städskrubben vara kvar? Vilken stil hade ni tänkte er? Hur ser vardagsrummet ut, med tanke på att ni ska öppna upp? Bilder är inte så dumt eftersom det är lite speciellt med dörrar, murstock trapp etc. Hur mång aär ni som ska vistas i köket? Är det ell mindre fotbollslag som ska hjälpas åt?

Många frågor på en gång men det är lättare för dom som vill hjälpa till att ha så mkt info som möjligt.
 
Antingen gömmer man ett U-kök bakom (Nedåt på bilden) murstocken. Kyl o frys direkt bakom murstocken och bänkskiva resten. Diskbänken mot fönstret och spisen på högerväggen. Fönstret ställer till det lite för överskåpen dock. Hur långt man förlänger bänken uppåt är en smaksak. Blir ett litet kompakt kök som funkar bra att jobba i. Måtten stämmer ganska bra med mitt lägenhetskök. Resten av ytan kan bli matplats, dansgolv eller vd man vill ha den till.

Eller så bygger man ett vinkelkök mot hall-yttervägg. Kanske tom en lite kökshalvö direkt innanför halldörren. Då kan man gömma en matplats bakom murstocken istället. Har dock svårt att se en vettig plats för kyl och frys med det alternativet. Kylen med ryggen mot murstocken och dörren mot hallen och frysen bakom murstocken kanske kan fungera, man springer inte i frysen så ofta.

Du frågar hur vi andra skulle planera, borde egentligen vara ointressant för er. Ni bygger väl åt er själva ;). Eftersom väggen mot vardagsrummet skall rivas antar jag att ni vill visa upp ert kök och då gäller ju alternativ två. Alternativ ett spar dock lite utrymme. Vid stora kalas är det enkelt att förlänga ett eventuellt matbord ut mot vardagsrummet och en extra finmatsal behövs inte.
 
Såklart bygger vi åt oss själva, vi är väl mer ute efter idéer då vi har det lite svårt att lösa det här själva. Förhoppningsvis kommer någon med lite goda förslag som vi kan ta en del av.
Matplatsen behöver inte vara i köket, i så fall en mindre för 2-3 pers.
Städskåpet och dörren mot trappan kommer att försvinna samtidigt dom väggen mot vardagsrummet, där är tanken att öppna upp lite mot källartrappen.
Till vardags är det bara två vuxna i köket,såsmåningom även barn, men det är ju trevligt om det går att vara fler.


U-kök bakom murstocken är ungefär som vi har det nu, problemet med det är att det blir lite väl litet, och trångt att jobba i.

Lite bilder:



Oj vad ostädet det var...
 
  • IMG_1080.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1081.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1082.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1083.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1084.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jisses vad trångt det såg ut.
Det här med att måtten är som mina. Tänker jag efter riktigt noga så inser jag ju att jag har ett vinkelkök på den ytan, inget u-kök. Och jag jobbar mest själv där.

Tittar man ett varv till på måtten ser man att båda halvorna är ungefär lika stora. Den övre ger lite mer luftigt intryck tack vare öppningen in mot vardagsrummet men den väggyta som finns för köksbänkar slutar vid dörren mot hallen.

Ett knep blir ju isåfall att dela på köket i olika funktioner. Matlagning med en lite ho i övre delen med öppning mot vardagsrummet. Rejäl diskbänk och diksmaskin bakom murstocken. Lite så som Per Moberg har det i sitt matlagningsprogram. (Att han sen verkar ha både vedspis, elspis o gasspis är kanske att ta i)
 
Jag hade placerat kyl och frys mot hallväggen. Där finns dessutom plats för ett 60 brett högskåp till, samt ett jalusiskåp i hörnan. Jag skulle placerat arbetsbänken längs med hela fönsterlångsidan och låta bänkskivan löpa in i jalusiskåpet. I den lilla hörnan bakom murstocken skulle jag ha en liten sittplats för kaffe, när man äter middag själv, när väntar på att pastavattnet ska koka upp. Det blir dessutom en perfekt plats för småbarn att hålla till när de vill hjälpa till i köket. Ska se om jag kan fixa en planskiss på hur jag tänker mig det hela.
 
De tre kuberna mot vardagsrummet är högskåp. Det runt murstocken är en vedspis som det är uppmurat kring. Jag flyttade på ett trappsteg - vet inte om det går/behövs. Öppningen där behöver inte vara jättestor i golvnivå.
 
  • byggahus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag skissat lite på ert kök och det ÄR verkligen ett svårplanerat kök. Väldigt prångigt och mycket som sabbar en ultimat planlösning.

En liten undran bara. Väggen mot hallen är enligt ridningen 275 cm från hörnet till dörrkarmen. Men på bilden med bordet ser det betydligt trängre ut. Min uppskattning är ca 225 cm. Är det väldigt högt i tak som virrar till det för mig eller är det något med måtten som inte stämmer?

Iallafall. Jag har gjort en skiss där alla skåp mot hallen är högskåp (kyl, frys, skafferi eller vad ni vill ha). I hörnan ställs ett jalusiskåp eller liknande ovanfå en hörnskåp med halvkarusell så att det får samma höjd och djup som högskåpen bredvid.

Jag har helt valt bort överskåp. Dels är köket som sagt prångigt och det blir mer rymd i köket utan överskåp. Dels finns det ingen naturlig plats att placera dom. Detta är en klar nackdel med mitt förslag, men det går att lösa förvaring av glas på annat sätt.

Ge mig lite feedback, så funderar jag vidare...
 
  • Förslag-kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrota elementet och sätt in en "kickspace" i sockeln. Vips är det två skåp till
 
A
Jag tycker Halloys ritnig börjar likna något bra. Om man inte vill ha det lilla bordet kanske en mysig sittbänk gjorda av låga köksskåp, kunde vara nått? Ett lite högre (vanlig höjd) på sidan som kunde fungera som avställningsyta. Såg en bild men jag minns ju inte var... :/
 
Ta ett samlat grepp om hela planen! Dörren mellan hall och vardagsrum verkar vara överflödig, i synnerhet om man integrerar kök och vardagsrum genom att riva några väggar och avskärma trappan med en låg barriärvägg.

Jag bifogar skiss.
 
Man tackar, här finns det kreativa personer med bra idéer.
Jag ska se över väggmåttet halloy var tveksam till.
Gillar halloys förslag, kanske med lite väggskåp på den enda långa väggen som blir över. Det lite tråkiga med högskåp, kyl/frys mot hallväggen är väl att det blir ganska långt till spisen som väl borde vara "nedanför" fönstret.
billy_bavers idé om att ta bort dörren till hallen gillar jag också, eller åtminstone göra om det till en öppning och flytta den något mot vardagsrummet för att slippa gå genom det för att komma till köket.
 
Innan man tar ställning till idén att riva vägarna runt källartrappan måste man egentligen veta vilken typ av källare huset har. Om ni har en ventilerad kallkällare fyller givetvis ett "trapphus" en viktig funktion som sluss mellan källaren och husets varmbonade del.

Jag antar att ni har någon sorts imkanal, som ni kan ha kvar till spisfläkten. Kolla bara med sotaren att den är brandsäker. Eftersom detta inte var känt har jag inte redovisat på min skiss var man bäst ställer spis, ugn kyl, frys, skafferi, diskplats och allt annat.

I stora drag ska ni fokusera på vinkeln i rummets övre högra del. När ni har skissat in kökets funktioner ritar ni på skissen en triangel som sammanbinder diskbänk, spis och kylskåp. Ju mindre triangeln blir dess mindre spring blir det till vardags i det färdiga köket.

Använd gärna högskåpsdelen för inte bara kyl och frys utan också för att få ugn och micro i arbetshöjd.
 
Problemet med överskåp längs ytterväggen (tillhöger om fönstret) är det lilla fönstret. Det sitter bara 32 cm från hörnet och i dagsläget är det svårt att hitta väggskåp som är så grunda. Dom flesta kökstillverkare har som standard 33 cm + lucka, Ikea har 35 cm + lucka. Kanske går det att lösa med smalare foder runt fönstret? Jag har lite svårt att se det på bilderna.

Jag håller med om att arbetstriangeln blir lite väl "vid" i min lösning. Ett alternativ är ju att bygga ut någon form av köksö vi murstocken och placera spishäll där. Nackdelen med en sån lösning är att köket blir väldigt labyrintartat och prångigheten kommer tillbaka. I svårplanerade kök som erat, handlar det om att väga nackdelar mot varandra och fördela mot varandra. Man för helt enkelt fundera på vad man kan leva med och vad man inte kan leva med.

Vad gäller öppningen mot hallen, så tycker jag att billysbeavers förslag att bygga igen den var bra. Är det dessutom som jag misstänker att väggen mot hallen är felmätt, så tycker jag absolut att ni borde använda hela hallväggen till köksskåp.
 
På tal om måttproblem över arbetsbänken: Behåll befintliga överskåp! De passar ju ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.