Hej
Här kommer en fråga från en super amatör...

Jag skulle vilja veta ungefär hur solen rör sig mot horisonten vid 17-20 tiden i Juli-Augusti i Stockolm.
Jag skulle bli jätteglad om någon kunde uppskatta ungefär med vilken vinkel solen går ner med i förhållande till horisonten.

Jag ska använda uppgiften för att bestämma hur vi ska placera vårt hus på tomten.
Grannen har byggd ett jätte högt hus och tar nu vår kvällssol, vi ska bygga nytt och har därför möjlighet att optimera placeringen efter grannen/solen.

Det finns två parametrar att spela med, höjden på huset och flytta huset i sidled, problemet är att ju längre ut jag flyttar huset desto lägre blir huset eftersom tomten sluttar brant.
Därför vill jag veta hur solen rör sig så jag vet om jag ska satsa på höjd eller flytta huset på tomten.

tack
/Mupp
 
Låter komplicerat, hade själv problematik åt det här hållet med berg bakom huset. Tog helt enkelt och kollade på tomten vid olika tider var det var sol. Speciellt på vintern, på sommaren blir det ju bara mer sol ännu längre på dagen och på mer av tomten.
 
TACK
/Mupp
 
Det enklaste (och fiffigaste) sättet är att först ladda hem Google Earth: http://earth.google.com/ och Google Sketchup: http://sketchup.google.com/
Rita ditt hus i Sketchup. Behöver bara vara en enkel ritning om du tycker att programmet verkar invecklat. Detta är dock det enklaste av alla ritprogram. Det viktigaste är bara att du har rätt höjd och storlek på huset, samt att huset är rätt orienterat (väderstreck). Ev. ritar du ut var gator eller andra större kännetecken finns så att du kan placera huset rätt.
Rita också in grannens hus !!
Öppna Google Earth och hitta din plats på jorden. Ha båda programmen öppna samtidigt.
I Sketchup går du in på Tools, Google Earth och sedan Get current veiw. Klicka på Veiw och Shadows.
Då får du upp de exakta skuggorna där du befinner dig. Du kan kolla hur skuggorna faller vid olika årstider och olika tider på dygnet.
Mycket användbart om man skall "bygga efter solen" :)
 
Det där kändes som rena grekiskan för mig!
Finns det ngn som kan förklara mer begripligt hur det funkar.
Jag behöver verkligen förstå solen/skuggor inför en utbyggnad

TACK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.