Hur skiljer sig skyddsegenskaper mellan lasyr och lack? Fundrar på att fixa ytterdörr och vet inte vad som är bättre -dörren utsätts för regn, vind och sol.
 
vet verkligen ingen?
 
vad menar du för lack???
 
samma typ av färg som används till att måla fönster.
 
Jaha, du menar lackfärg...?
Lasyren håller inte lika länge som lackfärg, dess "enda fördel" är hur den framhäver trä't.
Tänker du på lasyr, eller täcklasyr?
Dörren ska iaf vara tidigare målad med lasyr, eller trären, om du ska ha lasyr/täcklasyr.
 
Jag tänker på täcklasyr.
 
Täcklasyren har, om jag minns rätt, en uppskattat livslängd på ca 7år.
Lackfärgen något längre, den blir även hårdare - pallar nötning bättre.
Är dörren målad nu? Och i så fall med vad?
 
dörren är inte målad, den kan ev. vara lackad med färglös lack för länge, länge sen.
 
Vad är det för träslag på dörren? Om det är ek eller teak tycker jag du ska använda teakolja eller någon form av ädelträlack. Synd att förstöra ett fint trä genom att helmåla det.

Har själv en dörr i ek med 5 mm teakfaner och den har dom som bodde i huset innan målat med en ljusbrun fönsterfärg. Ser inte klokt ut så det blir till att slipa ner den och skrapa den till våren.
 
jag är inte säkert på vad det är för träslag :(, men dörren ser gräslig ut. Därför funderar jag på att antingen måla vitt eller åtgärda på nått annat sätt.
 
Det finns något som heter lasur ( ja, lasUr, inte lasyr) Finns i flera olika träfärger, teak, valnöt, ek mm. Det har jag använt på två ytterdörrar, en ny i fur, aldrig behandlad, där använde jag ofärgad. En mörkbrun (som såg förd-ävlig ut) den strök jag med teak och den ser ut som ny.
 
är det liknande som lackbets?
 
Mera som färgad träolja.
 
På vad sätt ser dörren gräslig ut? Vittrad och full med torrsprickor? Mögelprickar? Jag skulle göra en ordentlig linoljefärgsmålning på en sådan dörr. Först rengöra ordentligt med något mögeldödande medel (som sedan tvättas bort) och sedan oljning och linoljefärgsmålning enligt regelboken. Varför? Trä med torrsprickor rör sig med väderleken, och vanlig alkydolje fönsterfärg bildar ett hårt skikt som spricker av träets rörelser så att fukt tränger in. Sedan ligger fukten kvar under färgen. Linoljefärgen är mera flexibel och följer träets rörelser. Fukt som kommit in under färgen kan komma ut.
 
Nej, det finns inga sprickor, men ser fläckigt ut och som blekt från solen. Och den blekningen är ojämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.