Och jag vill inte ha en träram med en pressenning spänd över sig! ;)

Näe farsan min vill riva det gammla landstället och snickra ihop ett nytt..
Tanken är att vi ska göra i princip allt själva. Det borde gå då jag har jobbat som elektiker i 4 år och bla renoverat min egen lägenhet innan försäljning( gjorde en tråd här med fråga om köket som jag inte följde upp.. förlåt :p) och far min är skyldig till de 2 övriga skjulen som står på tomten samt har bytt fasad på radhuset osv..

Så vad är det billigaste men sammtidigt bästa sättet? ;P
Huset får vara max 50 kvadrat, envånings utan källare, vi hade tänkt oss 3-kammarbrunn, sovrum, v-rum med kökshörna, badrum(toa med duschkabin?).. Fritidsstuga i första hand men lite extra isolering kanske inte är helt fel?

I det stora:

¤Ska man gjuta grund och ha värmeslingor ikopplat till pelletskamin?
¤Ska huset stå på backen?
¤Skippa pelletskamin öht och ha öppen spis?
¤Köpa halvfärdigt hus eller bygga från lösvirke eller går det rent av att hitta nått bättre beggat hus att flytta?

Tomtens läge är så att en liten andel Tokholmare faktiskt skulle kunna tänka sig att bo där året runt så det är ju något att hålla i åtanke..
Förväntar mig inte ett löfte på den totala slutsumman men en fingervisning skulle sitta fint! ^^

/MvH Martin
 
Billigast är inte gjuten grund utan plintgrund - men sen beror det ju på förhållandena om det är bra.

Och sedan är frågan: Billigast i bemärkelsen byggnadskostnad eller drift ?

Jag har byggt 48kvm trähus (från CA boden) för ca 270000 kr inkl tomt (då finns det VA) - då har jag gjort allt utom el och shackt själv.
Stugan är isolerad (95 mm vägg, 170 tak och 195 mm golv) och har el-element (med SMS styrning) med en braskamin som förstärkning.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Billigast är inte gjuten grund utan plintgrund - men sen beror det ju på förhållandena om det är bra.

Och sedan är frågan: Billigast i bemärkelsen byggnadskostnad eller drift ?

Jag har byggt 48kvm trähus (från CA boden) för ca 270000 kr inkl tomt (då finns det VA) - då har jag gjort allt utom el och shackt själv.
Stugan är isolerad (95 mm vägg, 170 tak och 195 mm golv) och har el-element (med SMS styrning) med en braskamin som förstärkning.

/K
Näe det går självklart inte att få båda men din lösning lät vettig..

Plintgrund lutar det nog åt. När jag tänker efter tror jag nog inte ens gjuten grund är tillåtet där. :confused: Men hur mkt mer skulle det kosta för 50 kvm gjuten grund?

Vad heter det när plintarna inte är nedgrävda?
Hur mkt av den summan var själva tomten? Om du kan får du gärna skriva ut vad de olika "delarna"(schakt, elinstalation, braskamin mm) kostade.

/Martin
 
Martein skrev:
Näe det går självklart inte att få båda men din lösning lät vettig..

Plintgrund lutar det nog åt. När jag tänker efter tror jag nog inte ens gjuten grund är tillåtet där. :confused: Men hur mkt mer skulle det kosta för 50 kvm gjuten grund?

Vad heter det när plintarna inte är nedgrävda?
Hur mkt av den summan var själva tomten? Om du kan får du gärna skriva ut vad de olika "delarna"(schakt, elinstalation, braskamin mm) kostade.

/Martin
Kolla på vår byggblogg - där finns min budget + uppföljning utlagd.
http://klasoida.blogspot.com/

Men i korthet:
Schakt betalade jag ca 10000 kr för
Elinstallation 14 000 för inkoppling och nästan lika mkt till för elektriker - sen tillkom material för drygt 7000 kr
Braskamin kostade 1500 kr inkl skorsten (som jag dock inte kommer använda) - begagnat på eniros köp&sälj :D

Att bara ställa lecablock på marken för en såpass stor stuga skulle jag tveka inför. Möjligen om man gräver ur och fyller igen med mekadamm som packad ordentligt. Man bör gräva till tjälfritt djup, alt. isolera plintarna och gräva lite grundare, annars riskerar man stora sättningar !

En platta brukar väl gå på ca 1000-2500 kr/kvm har jag för mig att jag läst, så du får nog räkna med minst 50-100 ' kr för 50 kvm platta.


/K
Edit: plattpriser
 
Redigerat:
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.